MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Asså finns det något sett att komma runt dom höga försäkringskostnaderna som 26 åring? Kommer det bli märkbar skillnad i pris när man blir 27,28,29 osv?

T.ex en 2025 Suzuki GSX-S1000 på mitt namn kostar cirka 25.000:- per år och på min pappa cirka 5.000:- per år, hur kan det vara så pass stora skillnader?

Misstänker att dom flesta försäkringsbolag är hårda med att den som åker motorcyklen ska ha försäkringen i dennes namn?

Den diffen är nog bara hälften till din ålder. Hälften är nog att din pappa bor i en förortsvilla som har vattentät statistik.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

En faktor är också hur du bor, lägenhet å utan privat garage så ökar kostnaden. Även var du bor påverkar (område). Din far bor säkert i ett lugnt villaområde(?) vilket drar ner priset ytterligare.
Men visst, priset blir helt klart bättre när du når 30.

Ett tips, köp en BMW R1200R eller RS, R1250R eller RS, dessa har löjligt låga försäkringskostnader. Köra "gubbhoj" tills du mognat till dig

Har faktiskt tittar lite på R1200R / R1250R. Dom verkar få riktigt bra reviews.
Ända jag har lite emot är ljudet, tycker verkligen inte om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har faktiskt tittar lite på R1200R / R1250R. Dom verkar få riktigt bra reviews.
Ända jag har lite emot är ljudet, tycker verkligen inte om det

Jaså, tycker min låter riktigt gött. Visst lite klent med original dämparen annars är de helt okej.
Men visst låter ju inte direkt "vasst" som vissa andra.

Jag har iaf 2500kr per år med min 2016 R1200R och jag är strax över 30.
Även första året med MC kort för 4år sedan så vare typ 3300kr per år då var jag ganska precist 30.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Var är du i hojlivet? Nytqget kort? Hur kör du (bana,touring,packning,klubb m.m?)? Varför kolla du på gsxs från första början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Var är du i hojlivet? Nytqget kort? Hur kör du (bana,touring,packning,klubb m.m?)? Varför kolla du på gsxs från första början?

Ja du... det är nog lite dumt egentligen. Haft kortet sen i maj och åkt runt 600 mil i år.
Är ganska bra på att köra ansvarsfullt så jag skulle inte köra som en galning bara för att jag skulle skaffa en 1000cc. Haft en MT-07a hela tiden hittils.

Främsta anledningen är egentligen att jag vill ha en större hoj storleksmässigt. Är 190cm och väger runt 100kg så MT07an känns rätt liten.

För några veckor sedan var jag och provkörde en MT-09a och en tracer 9 GT+ och efter dess så har min 07a känns sååå tråkig.

Visst hade jag kunnat uppgradera till typ någon 800-900cc istället men känner ändå att jag hade kunnat hantera en större motorcykeln då jag kör ganska ansvarsfullt.

MEN, med det sagt så har jag aldrig provkört en 1000cc hoj, vilket jag kommer göra innan köp. Och jag kanske känner då att det är alleldes för mycket kraft för mig. den insikten har jag ändå i mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ja du... det är nog lite dumt egentligen. Haft kortet sen i maj och åkt runt 600 mil i år.
Är ganska bra på att köra ansvarsfullt så jag skulle inte köra som en galning bara för att jag skulle skaffa en 1000cc. Haft en MT-07a hela tiden hittils.

Främsta anledningen är egentligen att jag vill ha en större hoj storleksmässigt. Är 190cm och väger runt 100kg så MT07an känns rätt liten.

För några veckor sedan var jag och provkörde en MT-09a och en tracer 9 GT+ och efter dess så har min 07a känns sååå tråkig.

Visst hade jag kunnat uppgradera till typ någon 800-900cc istället men känner ändå att jag hade kunnat hantera en större motorcykeln då jag kör ganska ansvarsfullt.

MEN, med det sagt så har jag aldrig provkört en 1000cc hoj, vilket jag kommer göra innan köp. Och jag kanske känner då att det är alleldes för mycket kraft för mig. den insikten har jag ändå i mig.

Jag säger inget emot att ha stor kubik fast man är ny. Det med att högre kubik = farliga = för mer erfarna. Det är förlegat sedan länge.
Du är med om det alla är med om. Man provar något som ser inte går att släppa. Jag förstår din MT-07 blev trött o liten helt plötsligt. När det gäller GSX-S så är den överlag dyr att försäkra då den med stor sannolikhet har dålig statistik. På mig i en förortsvilla så kostar en GSX-S1000 2017 dubbelt så mycket som en Tuono 1100. Så jag hade nog gått vidare från den hojjen.
Titta på en Z1000SX 2011-2017. Där har du en stark motor med brett register. Går att köras relativt sportigt. Mycket trevlig försäkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jaså, tycker min låter riktigt gött. Visst lite klent med original dämparen annars är de helt okej.
Men visst låter ju inte direkt "vasst" som vissa andra.

Jag har iaf 2500kr per år med min 2016 R1200R och jag är strax över 30.
Även första året med MC kort för 4år sedan så vare typ 3300kr per år då var jag ganska precist 30.

Tror 30 verkar vara gränsen då det blir betydligt mycket billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jaså är du så lång, då hade jag inte rekommenderat R1200R. Den är perfekt för mig som är 175cm, den borde kännas liten för dig. Iofs bra mycket bättre än mt07, men finns nog bättre val för dig som är 190cm

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jaså är du så lång, då hade jag inte rekommenderat R1200R. Den är perfekt för mig som är 175cm, den borde kännas liten för dig. Iofs bra mycket bättre än mt07, men finns nog bättre val för dig som är 190cm

ja det kanske stämmer, blir att testköra lite nästa år. Men svårt också när man försöker google på någon motorcykel som passar en som är lite längre så rekommenderar dom flesta adventure hojar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

ja det kanske stämmer, blir att testköra lite nästa år. Men svårt också när man försöker google på någon motorcykel som passar en som är lite längre så rekommenderar dom flesta adventure hojar

Finns hojjar som är till för det du söker men passar på en adventure. BMW S1000XR, Versys 1000 m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Finns hojjar som är till för det du söker men passar på en adventure. BMW S1000XR, Versys 1000 m.m.

Det räcker väl att titta sidledes hos Suzuki själva så har man GX-varianten av 1000-kubikaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det räcker väl att titta sidledes hos Suzuki själva så har man GX-varianten av 1000-kubikaren.

Absolut. Men då är det i princip ny som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Aa håller med S1000XR borde nog va jäkligt nice om man är lång, den passar inte mig alls!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni säga om en MT10? Den verkar ändå vara rimlig att försäkra samt inte så värst dyr runt 2016-2022 ish

Om ni har en själv berätta vad ni tycker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad skulle ni säga om en MT10? Den verkar ändå vara rimlig att försäkra samt inte så värst dyr runt 2016-2022 ish

Om ni har en själv berätta vad ni tycker!

MT-10 är trevlig. Men den gör sig bäst i högre hastigheter. Känns inte lika "busig" som MT-09. MT-10 börjar bli kul norr om 80-90km/h tycker jag. Det är inget en MT-10 kan göra på gata som en MT-09 inte kan.

Kör man bana kanske MT-10 är värd det. Eller om man kör långt och vill ha ändlöst med kraft. Annars så vinner MT-09 anser jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

MT-10 är trevlig. Men den gör sig bäst i högre hastigheter. Känns inte lika "busig" som MT-09. MT-10 börjar bli kul norr om 80-90km/h tycker jag. Det är inget en MT-10 kan göra på gata som en MT-09 inte kan.

Kör man bana kanske MT-10 är värd det. Eller om man kör långt och vill ha ändlöst med kraft. Annars så vinner MT-09 anser jag.

jag är också så extremt kluven, jag vill ha en rolig hoj som är kul att köra inne i stan och på kurviga landsvägar, o andra sidan vill jag ha en hoj som jag kan ta på lite längre turer med packing. Så otroligt svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

jag är också så extremt kluven, jag vill ha en rolig hoj som är kul att köra inne i stan och på kurviga landsvägar, o andra sidan vill jag ha en hoj som jag kan ta på lite längre turer med packing. Så otroligt svårt...

Det dummaste man kan göra är väl att skaffa en årsförsäkring på en hoj OM du nu inte kommer köra med hojen minst 15 dagar per månad från typ mars till september.
Jag kör på en avställningsbar försäkring, så ställer jag på hojen varje gång jag ska köra och ställer av den därefter, försäkringen hoppar ju igång automatiskt då och regleras därefter.
Jag kör en GSXR1000, per dag så kostar helförsäkringen mig ungefär 140kr med en avställningsbar. Med en årsförsäkring låg jag på ca 70kr under toppmånaderna(maj-augusti). Jag kanske kommer ut 5-9 dagar per månad under högsäsong, så jag har tjänat grymt mycket på det.

Nu gäller detta sporthoj och det är så man får göra om man nu som jag sa inte kör över typ 15 dagar per månad under 6 månaders tid. avställd kostar den 70kr månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Det dummaste man kan göra är väl att skaffa en årsförsäkring på en hoj OM du nu inte kommer köra med hojen minst 15 dagar per månad från typ mars till september.
Jag kör på en avställningsbar försäkring, så ställer jag på hojen varje gång jag ska köra och ställer av den därefter, försäkringen hoppar ju igång automatiskt då och regleras därefter.
Jag kör en GSXR1000, per dag så kostar helförsäkringen mig ungefär 140kr med en avställningsbar. Med en årsförsäkring låg jag på ca 70kr under toppmånaderna(maj-augusti). Jag kanske kommer ut 5-9 dagar per månad under högsäsong, så jag har tjänat grymt mycket på det.

Nu gäller detta sporthoj och det är så man får göra om man nu som jag sa inte kör över typ 15 dagar per månad under 6 månaders tid. avställd kostar den 70kr månaden.

Vilket försäkringsbolag kör du detta med? Jag kan i princip inte hitta några avställningsbara försäkringar på MC när jag försöker googla runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Det dummaste man kan göra är väl att skaffa en årsförsäkring på en hoj OM du nu inte kommer köra med hojen minst 15 dagar per månad från typ mars till september...

Det beror ju helt på vilken hoj du har. Jag har en lite äldre sport touring och den kostar runt 280:- per månad på en året runt-försäkring (hel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vilket försäkringsbolag kör du detta med? Jag kan i princip inte hitta några avställningsbara försäkringar på MC när jag försöker googla runt

IF har jag alltid kört på vet det finns något mer där du kan göra så.

Skrivet av Levan:

Det beror ju helt på vilken hoj du har. Jag har en lite äldre sport touring och den kostar runt 280:- per månad på en året runt-försäkring (hel).

Möjligt. Men vad hade din kostat med en avställningsbar ? Mycket möjligt det hade lönat sig också, men såklart när det gäller mindre summor så blir det inte värt det kanske.

Permalänk
Medlem

Angående försäkringar så kan jag dela med mig:

Åldern, jag märkte en stor prisskillnad när jag fyllde 30
Min dåvarande Triumph Speed Triple RS 1050 gick från 9k till 5k

Nu är jag 35, bor i Kungsbacka, 3 hojar(ingen mängdrabatt)
Bara de största försäkringspaketen
Tänk på att en del försäkringar som Ducati/Aprilia märkesförsäkring blir mycket billigare genom ÅF, köper man begagnat av privatpersoner så gäller det inte allltid

BMW M1000R 2023 - Svedea 11800:- /år (sålde nu iof)
Diavel V4 2023 - Svedea 4800:- /år
BMW S1000RR 2025 - IF 16400:- /år

Andra jag haft:
Ducati Streetfighter V4S 2020 Svedea 12800:- /år då var jag 30år

Aprilia Tuono V4 Factory 2022 - Svedea 5200:- /år då var jag 32, utan ÅF rabatt skulle den ligga på över 12k för mig

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jag tror du överanalyserar problemet. Det är mycket forum / säljar / snack i branchen. Vem säger du måste ha 1000c sportmotor?
En MT-09 har 121hk. Du kan köra jorden runt utan att den känns undermotoriserad.

0 - 100 ca 3,3sek (likvärdig Ruf RT-12, CLS 63 AMG+)
0 - 200 ca 8,6sek (snabbare än Maclaren 12C, Lambo Aventador LP700, Porsche GT2 RS)

Så jag menar den går fortare än 95% av marknadens 2miljoner kronors sportbilar.
Jag vågar påstå att om du når dit, att du måste ha en MT-10 för det ska räcka till, så är du i en helt annan situation i hoj livet/erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just acceleration är ju något av dom flesta motorcyklars signum, för mig är det snarare viktigare att jag gillar motorns karaktär än om den har 80, 100 eller 120hk. Det är rätt sällan jag vill nyttja all kraft ändå. Ett gott bottenvrid och bra ljud från insug och avgasröret väger väldigt tungt.
Så ett alternativ är att prova olika motortyper innan du låser in dig på en viss modell och sen inser vad försäkringen kostar.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Just acceleration är ju något av dom flesta motorcyklars signum, för mig är det snarare viktigare att jag gillar motorns karaktär än om den har 80, 100 eller 120hk. Det är rätt sällan jag vill nyttja all kraft ändå. Ett gott bottenvrid och bra ljud från insug och avgasröret väger väldigt tungt.
Så ett alternativ är att prova olika motortyper innan du låser in dig på en viss modell och sen inser vad försäkringen kostar.

Det var det jag ville lyfta, fartresurstiden är förbi. Alla hojjar kan gå fort.
MT-09 2015-2017 har en trevlig motor. Den lämnar lite att önska i finkänslan och har ett rykte av att vara svårkörd och nervös i gasen. Fjädringen var ganska basic också.
2017-2020 blev det facelift (kallad gen2). Mycket av barnsjukdomarna med insprutningen var löst. Versionen med SP gav dig bättre fjädring, vilket var ett ställe där Yamaha hade sparat pengar.
2021 kom gen3. Denna hade i princip löst alla MT-09s tillkortakommanden och har varit årets bästa street hoj i europa sedan dess.
2024 kom en facelift (kallad gen4). Den har finslipat gen3, lite annan sittergonomi m.m.

Sen har du också KTM 790 / 890. Dom är också mycket roliga och chassiet vänder på en 5-öring. Har dock bara provkört dem en kortstund så kan inte riktigt uttala mig om hur dom är att leva med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för en CB1000R som är en radfyra på 125 hästar och i samma klass som en MT-09.
Har en -09 själv som jag är toknöjd med.
Modellen ser likadan ut mellan -08 till -17, 2018 kom en mer retroliknande version ut.

Då modellen har några år på nacken så är den både billig i inköp men även att försäkra.
Det kan vara ett tips!

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat nån av de där billiga carplay/android auto-skärmarna som finns för motorcykelbruk? Funderar på om man skulle kunna ha en sån istället för dedikerad GPS eller telefon på styret.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är det någon som testat nån av de där billiga carplay/android auto-skärmarna som finns för motorcykelbruk? Funderar på om man skulle kunna ha en sån istället för dedikerad GPS eller telefon på styret.

Det var en bra ide, jag har en sån adapter till bilens skärm och den fungerar perfekt. Så fort man slår på strömmen kopplar den.
Men o andra sidan varför inte bara använda mobilen om man ändå ska ha carplay? Telefonen hamnar då i Carplay läge, går att koppla förbi dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det var en bra ide, jag har en sån adapter till bilens skärm och den fungerar perfekt. Så fort man slår på strömmen kopplar den.
Men o andra sidan varför inte bara använda mobilen om man ändå ska ha carplay? Telefonen hamnar då i Carplay läge, går att koppla förbi dock.

För att telefonen helst bör ligga i fickan i händelse av olycka. Nu kör jag med separat GPS-telefon (utan simkort, enbart offlinekartor) men det vore gött att slippa hålla på med den.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ja jag har äntligen provkört den jag skrev om här för några veckor sedan. Nu kör jag med android auto och inte carplay. Hur som helst jag tycker det fungerar bra. Det är väl just att man vill ha ljudet i öronen också och de hörlurarna jag köpte är svåra att använda ihop med hjälmen (men det hade inget med carplayenheten att göra ljudet var kopplat direkt till telefonen). Skärmen funkar bra det var tydlig kartbild hela tiden. Var lite lurigt att hitta hur jag skulle koppla in den i min gamla motorcykel men kom slutligen fram till att om jag kopplar in den före blinkersreläet så har jag 12 V så länge tändningen är på. Kanske att det är lite fördröjning i kartbilden för det hände ibland att jag körde förbi korsningen där jag skulle svänga för det kändes inte som man var riktigt framme enligt kartan. Men lyssnar man på ljudet som jag har kopplat direkt till telefonen så hör man ju när man ska svänga.

En nackdel är att telefonen drar mycket batteri. Testade med powerbank men var svårt att inte tappa laddningsanslutningen i telfonen med USB-C (det glappar ju alltid när man ska ladda). Ska fundera ihop någon lösning med gummisnodd eller något som håller USB-kontakten fast i telefonen. Så lite meckigt är det ändå. Inser också att jag behöver köpa MC-handskar med touch.

Men det känns ändå som att det var värt pengarna. Betalade 950 kr eller något för min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja jag har äntligen provkört den jag skrev om här för några veckor sedan. Nu kör jag med android auto och inte carplay. Hur som helst jag tycker det fungerar bra. Det är väl just att man vill ha ljudet i öronen också och de hörlurarna jag köpte är svåra att använda ihop med hjälmen (men det hade inget med carplayenheten att göra ljudet var kopplat direkt till telefonen). Skärmen funkar bra det var tydlig kartbild hela tiden. Var lite lurigt att hitta hur jag skulle koppla in den i min gamla motorcykel men kom slutligen fram till att om jag kopplar in den före blinkersreläet så har jag 12 V så länge tändningen är på. Kanske att det är lite fördröjning i kartbilden för det hände ibland att jag körde förbi korsningen där jag skulle svänga för det kändes inte som man var riktigt framme enligt kartan. Men lyssnar man på ljudet som jag har kopplat direkt till telefonen så hör man ju när man ska svänga.

En nackdel är att telefonen drar mycket batteri. Testade med powerbank men var svårt att inte tappa laddningsanslutningen i telfonen med USB-C (det glappar ju alltid när man ska ladda). Ska fundera ihop någon lösning med gummisnodd eller något som håller USB-kontakten fast i telefonen. Så lite meckigt är det ändå. Inser också att jag behöver köpa MC-handskar med touch.

Men det känns ändå som att det var värt pengarna. Betalade 950 kr eller något för min.

Aha, intressant. Jag har en Cardo-intercom sen tidigare så det borde gå att få ut ljudhänvisningar från t ex google maps eftersom telefonen redan är uppkopplad mot Cardon. Om inte så är det inte en dealbreaker för mig, jag vill liksom bara kunna visa upp GPS-kartor medans jag kör, gärna på en fast monterad enhet som man inte behöver tänka på.

Visa signatur