SweClockers drop!

Räkna med dyrare prylar när TSMC höjer priserna

Permalänk
Melding Plague

Räkna med dyrare prylar när TSMC höjer priserna

Företagets 2-nanometerprocess kan ge upp till 50 procent högre kostnader för kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så RTX6090 för sisådär över 50 000kr då? Och 75 000kr om det ska vattenkylas bara för att de kan ta extra betalt..?

Permalänk
Medlem

Mer refresh på 4 för att få ner priserna, som också skyndade fram för snabbt till för höga priser. Låt produktionslinor mogna.

Pga priserna de senast 10 åren är mitt intresse för ny elektronik dött

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Huva. Hur stor del av t.ex. ett grafikkorts pris utgörs av kiselkostnaden, mån tro?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte uppgradera min dator på 6-7 år till men det blir kanske begagnat framöver om detta nu innebär att vi kommer se ganska drastiska prisökningar på komponenter framöver.

Permalänk
Medlem

Vad hände med satsningen på Inhemsk produktion som skulle börja byggas upp i Europa under covid?
Dog detta bara ut ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad hände med satsningen på Inhemsk produktion som skulle börja byggas upp i Europa under covid?
Dog detta bara ut ?

Tyskland och Intel fick ont om pengar så det står lite still.
Men tror inte det är så relevant för konsumentpridukter utan snarare för bil och försvarsindustrin som var tänkta för de satsningarna.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vet att TSMC nu är ensam på leeding edge, män tänkre att Samsung och global foundries i långsam takt borde ta nyare och mindre noder i produktion. Någon som vet något om det?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Vet att TSMC nu är ensam på leeding edge, män tänkre att Samsung och global foundries i långsam takt borde ta nyare och mindre noder i produktion. Någon som vet något om det?

Globalfoundries gav upp det helt vad jag vet. Tror inte dom ändrat sin strategi. Samsung har haft stora problem med sina senaste noder.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dog detta bara ut ?

Intels nya VD gav upp och dom andra möjliga producenterna är väl just TSMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Mer refresh på 4 för att få ner priserna, som också skyndade fram för snabbt till för höga priser. Låt produktionslinor mogna.

Verkligen. Topprestsnda i dator och mobil är inte längre aktuellt, och helt ärligt, tror det är nyttigt också. Exempelvis nu har jag en mobil i flera år istället för 2.

Vi hade en period tidigare när alla bara köpte och köpte. Folk börjar bli mer medvetna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Och hur mognar dom utan att användas menar du?

Permalänk
Medlem

Det är nog mer sannolikt att nästa generation grafikkort byggs på en variant av N3 snarare än kommande N2. T.ex släpptes Blackwell i år med TSMC:s 4nm-nod trots att N3 då redan funnits på marknaden i över ett år. Kollar man bakåt i tiden har de flesta nya grafikkort använt en något äldre nod än bleeding edge.

Permalänk
Datavetare

"Watch what you wish for you might just get it"

Var väl exakt detta vi konsumenter ville ha? Intels dominans är bruten, det är "konkurrens" igen på CPU-sidan.

Resultat: enorma prisökningar på high-end kretsar, lägsta YoY-prestandaökningar på x86 sedan mitten av 80-talet, TSMC är nu lika långt före närmaste konkurrent som Intel var runt 32/22 nm när deras ledning var som störst. Skillnaden är att det nu knappt längre finns konkurrenter kvar på bleeding edge.

Men är ändå långt ifrån nattsvart. En orsak att 2nm får så väldigt stora prisökningar är att det verkligen är strid om den kapaciteten. TSMC säger att de redan har 15+ kunder på 2nm, vilket rimligen betyder att många av de startups som nu jobbar på främst RISC-V baserade lösningar (primärt för datacenter, men vissa lär trilla ned i leden var det lider) verkar ha god progress med utvecklingen!

På PC-sidan jobbas det ju på en ny generation systemkretsar med väldigt tight integration mellan CPU, GPU, NPU och eventuell andra xPU acceleratorer. Tar ett tag att anpassa programvaran, men vi börjar nu se rätt fantastisk utväxling på en del GPGPU-lösningar och mer lär rimligen komma vad det lider.

Så även om det lär bli dyrt ser det ut att finnas en lång rad spännande nyheter på väg ut

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Huva. Hur stor del av t.ex. ett grafikkorts pris utgörs av kiselkostnaden, mån tro?

Förmodligen inte så värst stor. Hela kedjan passar dock givetvis på att peka på dyrare kisel och göra ytterligare påslag när chansen ges.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Annars skulle man tror att en minskning i storlek borde göra att man kan få ut fler kretsar per waffer och därmed kunna hålla samma eller lägre pris per krets än tidigare. Känns som att TSMC verkligen maxar sina priser för att de inte har några riktiga konkurrenter.

Synd att alla inte bara kunde sluta handla nya grejer i 6 månader alternativt sluta generera kattbilder med AI, då skulle det nog hända saker.

Permalänk
Medlem

100% besparingar för min del då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Det är nog mer sannolikt att nästa generation grafikkort byggs på en variant av N3 snarare än kommande N2. T.ex släpptes Blackwell i år med TSMC:s 4nm-nod trots att N3 då redan funnits på marknaden i över ett år. Kollar man bakåt i tiden har de flesta nya grafikkort använt en något äldre nod än bleeding edge.

Håller med, utan konkurrens från amd så tjänar Nvidia mer på att gå från 4N till N3P istället för N2

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så RTX6090 för sisådär över 50 000kr då? Och 75 000kr om det ska vattenkylas bara för att de kan ta extra betalt..?

Fanboisen kommer betala det så frågan man får ställa sig, är jag en fanboi eller köper jag nått annat? Så priset är ju egentligen irrelevant.

Som jag många ggr sagt, det är inte svårt att bygga en dyr dator, det som är svårt är att bygga en billig bra balanserad dator som ändå presterar bra för ens eget behov.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

100% besparingar för min del då.

Samma här. Jag har ändå turen att sitta på ett 3080 i dagsläget och jag tror inte jag kommer behöva mer på många år.
Jag kommer aldrig köpa ett grafikkort för över 10000, och redan där är det otroligt nära min smärtgräns.
Jag kommer heller aldrig köpa en mobiltelefon för över 10000.
Mina "jag vill ha det senaste"-dagar är över, allt är för dyrt. Jag bryr mig inte längre så länge jag klarar mig utan större problem.

Permalänk
Medlem

Detta var väl väntat?
När man tillverkar mer eller mindre 100% av kretsarna inom x86/x64 kan man sätta det pris man vill.
Den enda konkurenten TSMC har är Samsung, så detta kanske resulterar i ett ordentligt hopp för ARM-baserade servrar?
Kanske dags att köpa aktier från Samsung?

Permalänk
Medlem

Blir väl billigare att göra chiplets och löda ihop dom på en kiselplatta än att göra monoliter? Så borde finnas kostnadsbesparingar där?

Permalänk
Medlem

Skönt, tyckte dagens priser var lite väl låga

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Annars skulle man tror att en minskning i storlek borde göra att man kan få ut fler kretsar per waffer och därmed kunna hålla samma eller lägre pris per krets än tidigare. Känns som att TSMC verkligen maxar sina priser för att de inte har några riktiga konkurrenter.

Synd att alla inte bara kunde sluta handla nya grejer i 6 månader alternativt sluta generera kattbilder med AI, då skulle det nog hända saker.

Fabrikerna är inte gratis. Tänk dig att köpa en ny elbil för 10 miljoner då måste elen vara bra billig för du ska gå + mot en beggad bil för kanske 300 tusen.

Dom liksom alla företag vill att deras investeringar ska betala sig så snabbt som möjligt.

Det kommer leda till höjda priser för oss. Tur stt man går mot billigare intressen som mina bilar eller andra saker jag börjat kika på som dessutom fyller en vettig funktion.

Framtiden för mycket elektroniskt låter dyrt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Detta är inget ovanligt. Vid varje stort nodskifte ökar fabrik, utvecklings och tillverkningskostnaden med ~50%. Det är nästan lag.

Skrivet av hölmiz:

Globalfoundries har inte tävlat på bleeding edge på jättelänge. De slutade vid 14nm och har gjort en liten uppdatering till 12nm sen dess.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Vi behöver inte alltid jaga de mest överdrivna flaggskeppsmodellerna som ”5090 Ti Super Ultra Mega Whatever”. För majoriteten av användare är ett 9070 – eller till och med ett vanligt 5070 – mer än tillräckligt för allt vi faktiskt gör.

Jag köpte själv ett 5080 mest för att jag ville känna på hur ett toppkort presterar. Men i efterhand inser jag att samma summa hade kunnat ge mig en välbalanserad setup med en bra skärm, ett kompetent grafikkort och ett headset. Det hade gett mer helhetsnytta än att kasta allt på ett enda grafikkort.

Men här finns en grundläggande konflikt: vi kan inte låta teknikutvecklingen stanna upp bara för att ingen vill köpa de dyraste modellerna. Samtidigt kan inte företagen räkna med att vi konsumenter alltid ska agera plånbok för deras överdrivna prislappar. Balans är nyckeln.

Problemet är bara att vi som individer knappt har någon makt. Vägrar jag köpa så är det ett statement – men ett ensamt sådant spelar ingen roll om inte många gör samma sak. Och då blir jag den som tar smällen, medan företagen glatt fortsätter pressa priserna uppåt.

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Siktar på ett RTX6090 när det kommer ut, MEN det beror på många faktorer. Priset är naturligtvis en av dem men största skälet är att jag förväntar mig en ny generation från Nvidia som inte är copy/paste eller "refresh" (som det så modernt kallas) på 4xxx/5xxx-serien. Ordentligt hopp i prestanda OCH energieffektivitet är vad jag förväntar mig. Inget 800 watts monster tack...

Permalänk
Medlem

Då kan ju TSMC räkna med att ingen har råd att köpa något.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Blackwell var redan en 5/4nm refresh istället för bleeding edge som då var 3nm, och nästa generation blir fortfarande inte bleeding edge på 2nm, utan man går då på 3nm.

Och tror vi kommer fortsätta se den trenden, att stora kretsar, som inte har samma low-power fokus som t ex kretsar för telefoner osv, kommer prioritera noder med högre transtor/kr än bleeding edge för maximal densitet och effektivetet. Skulle till och med kunna tänka mig att vi kanske till och med kommer se en större trend där man använder äldre kretsar/noder för low/midrange kort.

Skrivet av hölmiz:

Intel 18A ska väl användas (iaf delvis) i Panther Lake runt årskiftet, vi får väl se hur kompetent den faktiskt är men den ska ligga nånstanns mellan TSMC 3nm / 2nm nod om jag förstått det rätt. Så dom ser att ligga ungefär en nod efter i dagsläget. 14A ska vara konkurrenskraftig med 2nm och det är väl den noden som Intel satsar på att dom ska lyckas få igång tillverkning för externa kunder på riktigt.

Samsung tror jag skulle gå in i mass production på deras 2nm nod nu i Q3, vilket egen utsago ska vara (mer) konkurranskraftig efter några mindre lyckade noder (dom har dessutom fått ett stort tesla kontrakt på denna noden).

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Globalfoundries gav upp det helt vad jag vet. Tror inte dom ändrat sin strategi. Samsung har haft stora problem med sina senaste noder.

Hur länge kan Globalfoundries tillverka på sin lastgamla 12nm nod? De gav bara upp när de inte satsade på 7nm och nedåt.

Skrivet av Bobiri:

Verkligen. Topprestsnda i dator och mobil är inte längre aktuellt, och helt ärligt, tror det är nyttigt också. Exempelvis nu har jag en mobil i flera år istället för 2.

Vi hade en period tidigare när alla bara köpte och köpte. Folk börjar bli mer medvetna nu.

Handlar inte alls om medvetenhet utan produktcykeln. Mobil blir inte apslöa efter 1-2 år idag som innan 2015 och får uppdateringar mycket längre. Inte ovanligt att en flaggskepsmobil bara stöddes i högst två högst innan den övergavs och då snackar vi Google med deras Nexusmobiler eller Apple som stödde sina modeller minst lika lång tid.