Permalänk
Medlem

Det optimala skrivbordet - finns det?

Har sedan i maj planerat, läst, kollat byggloggar, fotografier på setups från halva universum för att hitta det optimala skrivbordssetupen.
Bl.a. den eminenta skrivbordstråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt...

Nu skiljer såklart mina krav mot dina och andras såklart, alla har inte behov av stora eller flera skärmer och liknande.
Men det finns ju en röd tråd genom de flesta skrivbord med div. funktioner och saker som underlättar - oavsett om man är en hängiven gamer, programmerare eller bara sitter och styr sitt homelab och pillar på hemautomation hela dagarna.

Så nu har jag en fråga till er som orkar svara
Vad är viktigast på din desk setup? är det hållaren till hörlurarna, placering av skärmarna, en liten växt som bryter av det digitala?, rgb-belysning i cirkusens alla färger?.

Har du bild gör det inget heller.

För egen del så har jag mest landat i planeringsstadiet och köpt delar.
- Höj-/sänkbart bord med 180x80cm ekskiva
- 60mm hålborr och div. saker som passar i 60mm hål, t.ex. usb-hubb, trådlös laddare, sänkbar grendosa m.m.
- Pinsamt mycket olika kabelhållare och liknande för att få fast kablar.
- Högtalarstativ till ett par "bokhyllehögtalare"
- Div. PD-hubbar för att ladda telefoner, laptops etc.
- Hållare till datorn som göms under bordet, vill inte se den längre 😂 (ålderskris?)

Men jag kör fast - jag tror det finns mer saker att tänka på, så tips gärna om något du gjort på ditt skrivbord som underlättar eller förbättrar något, oavsett om det har en funktion eller bara är harmoniskt perfekt 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

80cm djup var sjukt trevligt när jag köpte nytt, till stor del för att det blev en större skärm, men ytan man får var också jävligt nice!

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Jag har stirrat mig blind på bord i snart 4 månader. Har för tillfället ett höj och sänkbart som är 160x80 cm djupt. Kan inte tänka mig att ha ett som bara är 60cm så det går fetbort.
Sen har kabeldragning och stabilitet varit högst på priolistan nu när jag letat ett nytt, då mitt är rätt vingligt och kabelrännan under är stängbart men går inte att stänga med en vanlig grenkontakt liggandes i.
Summa summarum så har jag har fått tag på ett Secretlab Magnux XL pro till en vettig peng så jag väntar just nu på att få hem det. Tror att det kommer att stilla min OCD rätt mycket, Stabilt, bra kabelhantering och helt enkelt bra lösningar för allt. Enda nackdelen är att det är svart då jag är väldigt svag för valnöt.

Permalänk
Medlem

Skrivbord? Säger man inte datorbord nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

80cm djup var sjukt trevligt när jag köpte nytt, till stor del för att det blev en större skärm, men ytan man får var också jävligt nice!

Kör du skärmen på skrivbordet eller på monitorarm?
Har 50 djupt nu och blir smått tokig 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivbordet måste vara riktigt stabilt! IKEAs Alex-byråer och en köksbänkskiva är kanske en uttjatad kombo, men stor yta och inget jävla gung när man rör vid bordet. Det gillar vi👌

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3st 43" skärmar model tyngre. Så detta med höj och sänkbart är nog en utmaning. Men bakom mig där jag sitter har jag också ett annat skrivbord där jag har 4st 27" fast där vill jag ha typ 3m x 1m skiva i massivek. Men har varit lite snål och väntar tills jag hittar någon butik där detta inte kostar riktigt så mycket som det gjort tills nu. 😅

En sak är klar för såna som mig kan det aldrig bli för stort skrivbord.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kör med 3st 43" skärmar model tyngre. Så detta med höj och sänkbart är nog en utmaning. Men bakom mig där jag sitter har jag också ett annat skrivbord där jag har 4st 27" fast där vill jag ha typ 3m x 1m skiva i massivek. Men har varit lite snål och väntar tills jag hittar någon butik där detta inte kostar riktigt så mycket som det gjort tills nu. 😅

Haha ja jag såg ditt skrivbord när jag scrollade igenom tråden, ser maffigt ut.
Priserna är helt galna idag, betalade 3400kr för 180x80 i EK, nästan så det lönar sig att köpa och stavlimma själv om man har tillgång till hyvel 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ett Ikeabord på 150x75 cm hemma, ser att väldigt många sitter på tok för nära skärmen när man t.ex. tittar hur kollegorna ställer skärmarna på jobbet – men vanligaste synfelet är väl i.o.f.s. närsynthet.

Har högtalare på bordet, så skulle verkligen inte fungera med grundare.

Vet att du har gjort lite byggen av olika slag tidigare, men lite oklart från inlägget vad du fastnar på? Om du har 50 cm djupt bord idag skulle jag börjat med nytt bord. Kan tänka mig på att du fastnar på måtten 180x80, då 180 längd inte är så vanligt om du inte vill bygga egen skiva eller lägga mycket pengar.

Edit: Hade börjat skriva innan du skrev ditt inlägg 19:09, så du har skaffat skiva men inte underredet?

Permalänk
Medlem

Hittade för många år sedan inte vad jag behövde så jag designade eget och satte på IKEA hurtsar. Älskar det fortfarande trots att bygget var 2017.
Djupet är skönt att ha, 84cm med en 15cm inbuktning på mitten. Färgen hade dpck lossnat så för något år sedan så klädde jag om det hela i 3mm EVA-foam, kunde tagit lite mer men var rädd att det skulle bli ostabilt för glas och dyl men upp till 5mm hade fungerat.

Permalänk
Medlem

Har 80 djup och för stunden monitor stående på skivan, skönt att ha armarna vilandes på skivan, fast kunde klämt in mig på 60cm med monitorstativ.

Jag hade tänkt på att skrivbordet inte har balkar under skivan som krockar med mina ben.
Och att skrivbordets egna ben inte är fällor för robotdammsugare.

Jag hade sett det som en bonus om den kan höjas och sänkas med vev (annars "manuellt"), känns mer framtidssäkert ifall tekniken går sönder om 5 år. Dock är det risk att det är klumpigare ram om det är sådana finesser.

Samt så hade jag velat bryta strömmen lätt, fast utan ha grendosor på skivan. Skivan ska vara tom ovanpå. Så jag är påväg att skruva fast vanliga grendosor med lysande knapp på undersidan så jag kan lägga handen på skivan, ner med fingrarna under skivan och trycka på dosan. Inga dosor med usb-laddar grejer som för buzzar och tar eld.

Monitorarm och arm för t.ex. mobil + mikrofon.
Högtalarna på egna stativ samt stabilisatorer.
Antingen ingen musmatta eller en jättestor som antingen får vara stor eller klippas ner så det precis blir mjukt för hela armen (skönt) och ger minimal yta där jag vanligen styr runt musen.

Helst ska allt på bänkskivan ha samma kulör som skivan.
Saker "ovanför" kan matcha väggens kulör.

Luftig datorhållarställning fastskruvad under bänkskivan (min är av rör som skymmer fläktar och annat minimalt).
Fläktarna på lästa varv så det är tyst och svalt.

Pennor, Ikeadekor och annat smått i en byrå intill.

Jag har varit nöjd med Ikeas kabelhållare som har massa "krokar" som slukar massa stora saker fast inte bestämt om jag ska använda sådana igen eller kardborreband.

Om inget monitorstativ så hade jag överväg att snickra ihop egen minimal hylla på skrivbordet för få upp skärmen i höjd.

Kanske en liten lampa med klämma som man kan sätta på kanten, rikta den uppåt för att lysa upp rummet/taket.

Jag har en Kinnarpsstol som jag hade velat lätt lyfta från golvet så robotdammsugaren kan städa fritt, men armstöden funkar inte bra för att hänga på skivkanten så klurar lite på någon lösning. För tung att lyfta upp på bänk var gång.
- En fotpall hade varit trevligt också. Fast då är det återigen viktigt att bordet inte har balkar som är ivägen för benen.

Mattor eller annat dämpande på väggarna för inte få massa eko.

Jag hade nog lugnat mig med att borra 60mm hål för om några månader kanske du byter tangentbord eller annat och det inte matchar alls med hålen. Men hållit disciplin att dra kablar kortast väg ner under skrivbordet. Jag var själv påväg att såga om formen på mitt skrivbord för högtalarna men upptäckte sen att det hade inte hjälpt ändå då jag behöver komma längre bort, inte närmare för hamna rätt i ljudvågorna.

#rentbordmerfokus #kanskeenplastblomma #ingetpågolvetsårobotenkanarbeta

[edit]
Medan jag skrev detta så postade Hoggaforfan sin bild varav jag får medge att papperskorg är himla bra, monterad svävande för fritt golv. Helst diskret modell, haha. (som modell Katrin 91912)

Permalänk
Rekordmedlem

Kinnarp har delar som går att bygga ihop till många mått och de största hörnkombinationerna blir ordentligt stora och väldigt stabila.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag bytte i dagarna skrivbord till ett 180x80 från dpj Workspace.

Garantin och hemleverans och montering gillar jag. Har blivit för gammal för att montera själv.

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185756-ho...

Bra pris också!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kastade ihop ett bygge av saker som blivit över vid flytt och renoveringar....
Det blev underskåpsstommar "Metod" från IKEA, en 40 bred och en 20, skivan blev en solid ek-skiva på 80x130 som blev som spill vid ett köksbygge.... Tänkte att det får funka tills jag orkar bygga nått ordentligt, det är nu 6år sen.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Jag har ett höj- och sänkbart skrivbord. Har inte höjt eller sänkt det på över ett år.

Permalänk
Medlem

jag köpte första bästa skrivbord för 150kr när jag flytta ut från röda korset 2004, har fortfarande kvar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Garantin och hemleverans och montering gillar jag. Har blivit för gammal för att montera själv.

Bra pris också!

DPJ brukar köra blackfriday rea också har en polare som köpte ett skrivbord därifrån för ett par år sedan på BF.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Finns höj och sänkbara ben som klarar 80 kg per ben.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Intressant ämne!

Nu när vi flyttade så klarar inte mitt Jerker IKEA skrivbord från 2006 flickväns-provet. Istället har jag fått ärva hennes vita enkla skrivbord somr är 120cmx60cm, dvs saknar djup för min 49". Med skärmen på en arm från Maxgaming så funkar det dock bra, men jag vill byta skrivbord. Så om någon har tips på praktiska men snygga skrivbord så är det väldigt välkommet!

Detta tycker både jag och flickvän är snyggt, men jag tycker det är för dyrt för dess enkelhet och dessutom för litet.
https://www.ellos.se/ellos-home/sidobord-skrivbord-helle-set-...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i annan tråd är Kinnarps stolar rätt bekväma. Höj- och sänkbart? Varför då?
Nä, har haft på jobbet en gång och använde typ aldrig. Gillar att sitta och behöver jag röra på mig så går jag en runda.
Har ett 80 djupt och det är perfekt. Är ju lite av en pysslare med DIY-projekt och för mycket yta kan man aldrig få.

Permalänk
Medlem

Gillar att sträcka på benen så prio 1 är djupet, minst 80cm.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockes97:

Skrivbordet måste vara riktigt stabilt! IKEAs Alex-byråer och en köksbänkskiva är kanske en uttjatad kombo, men stor yta och inget jävla gung när man rör vid bordet. Det gillar vi👌

Absolut! Själv gillar jag hörnskrivbord så att man blir mer omsluten av bordet som då också ger lite extra djup med utrymme till stora invinklade sidoskärmar. Och med hörnskrivbord kan man fästa bordet i väggen på två sidor så blir det rejält stabilt!

Permalänk
Medlem

Tunn stabil skiva med trevlig träyta, utan skit under eller bredvid som hindrar mig att sitta hur konstigt som helst.

Höjbart är nästan lika obligatoriskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Stabilitet är A och O tycker jag.
Man ska kunna sitta i stolen och dra in/knuffa sig ifrån skrivbordet genom att hugga tag i skivan utan att den rör sig en millimeter.
Varav jag reflekterar över att det perfekta skrivbordet hade jag för 10 år sedan och flyttade ifrån Satt fast duktigt den skivan.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bra pris också!

Vad kostar det att få det monterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut! Själv gillar jag hörnskrivbord så att man blir mer omsluten av bordet som då också ger lite extra djup med utrymme till stora invinklade sidoskärmar. Och med hörnskrivbord kan man fästa bordet i väggen på två sidor så blir det rejält stabilt!

This!
Denna är perfekt med fullt armstöd på högersidan
https://www.gerdmans.se/kontor-och-konferens/skrivbord/skrivb...
Ang höj-o-sänkbart så är lekhörnan ej det, men jobbhörnan är, dock ett "vanligt" bord där

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Varför är nästan alla skrivbord höj och sänkbara? Jag har vänner som har sådana bord och dom höjer eller sänker det i princip aldrig.

Jag är ute efter ett fast skrivbord 160x80 som tål mycket vikt. Man slipper rörliga delar och sladd för motorn som höjer bordet mm. Kan någon tipsa om var man får tag i ett sådant. Det får gärna tåla 100 kg

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad kostar det att få det monterat?

2.500 kr För fakt och montering. Men var värt det eftersom jag köpe en specialbeställd stol också. Så hela kalaset var 30.246 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mitt är 80cm djupt, ~71cm högt och flera meter långt (dubbelbord). Det känns optimalt för mig med en 27" 2K-skärm vars panel står ~48½ cm från kanten mot mig. Så även om jag skaffar en större skärm har jag gott om plats att flytta den bakåt om det skulle behövas.
Något som är OTROLIGT viktigt för mig är det inte är någon djup balk under skrivbordet där jag kan slå i benen då jag väldigt ofta har fötterna på en fotpall som är 43cm plus mjuk kudde på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför är nästan alla skrivbord höj och sänkbara? Jag har vänner som har sådana bord och dom höjer eller sänker det i princip aldrig.

Jag är ute efter ett fast skrivbord 160x80 som tål mycket vikt. Man slipper rörliga delar och sladd för motorn som höjer bordet mm. Kan någon tipsa om var man får tag i ett sådant. Det får gärna tåla 100 kg

Duger inte ett vanligt bord som Ikea Mittzon eller Trotten?