Permalänk
Medlem

80 cm djupt, valnöt, höj och sänkbart

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Blev en bänkskiva från bauhaus. 220x90cm Skivan kostade 2500:- Fick den hemlevererad och tog en titt innan montering. Såg ut som skivan hade missat kvalitetskontrollen. Ett par samtal med kundtjänst fick jag en rabatt på 1500:-

Djupet på skivan är kanon, riktigt nöjd.

Permalänk

Bauhaus BÄNKSKIVA EK 2020X900X27MM B/C GRUNDOLJAD POSTFORMAD
Kapad i butik till 1600x900x27
Sandpapprad och vaxoljad
Schneider Electric Kabelgenomföring för bord 60 mm Svart 2-pack

Höj och sänkbara ben från ett gammalt skrivbord från Kinnarp Serie P

Spillbiten från skrivbordet, plattform för min dator på golvet
Hjul från IKEA, Rill Hjul Grå 50 mm

32" skärm som referens
Bakgrundsbild Lovely Space Kitten 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmaskin:

<Uppladdad bildlänk>

Bauhaus BÄNKSKIVA EK 2020X900X27MM B/C GRUNDOLJAD POSTFORMAD
Kapad i butik till 1600x900x27
Sandpapprad och vaxoljad
Schneider Electric Kabelgenomföring för bord 60 mm Svart 2-pack

Höj och sänkbara ben från ett gammalt skrivbord från Kinnarp Serie P

Spillbiten från skrivbordet, plattform för min dator på golvet
Hjul från IKEA, Rill Hjul Grå 50 mm

32" skärm som referens
Bakgrundsbild Lovely Space Kitten 4k

Riktigt snyggt, och stilrent! Bra tips på ben. Jag har i tankarna att göra om mitt för höj och sänkbart. Då kommer jag tillbaka och kollar här igen

Lackade du själv?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Riktigt snyggt, och stilrent! Bra tips på ben. Jag har i tankarna att göra om mitt för höj och sänkbart. Då kommer jag tillbaka och kollar här igen

Lackade du själv?

Ja, hårdvaxolja och sandpapper i omgångar, oljan får träfibrerna att resa sig, sandpapper ger en len yta.

HÅRDVAXOLJA RONSEAL MATT 250 ML

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Kör sen ett tag tillbaka detta:
200x80cm bänkskiva massiv akacia, sen valnötbetsad.
https://www.bauhaus.se/bankskiva-akacia-natur-2000x800x26mm-b...
https://www.amazon.se/Jahof-rektangul%C3%A4r-justerbara-indus...
2x https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/...
+ egentillverkade dampers utav v-järn med möbeltassar för att få bordet superstumt emot väggarna utan att själva bordet ligger emot.

Grymt tips på benen där, ska själv fixa nytt skrivbord. Kör du 200cm skiva utan något under med benen i kanten? Tycker du det sviktar något?

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Grymt tips på benen där, ska själv fixa nytt skrivbord. Kör du 200cm skiva utan något under med benen i kanten? Tycker du det sviktar något?

Ajjemen, inget under i mitten om du menar det. 25cm in på varje sida och dikt bakåt emot väggen som stöd och vägg på sidan där jag har mina egengjorda dampers med möbeltassar som stöd. Inget svikt, men har 'bara' 2 skärmar+gasstativ. Ska fixa uppdaterad bild asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Blev en bänkskiva från bauhaus. 220x90cm Skivan kostade 2500:- Fick den hemlevererad och tog en titt innan montering. Såg ut som skivan hade missat kvalitetskontrollen. Ett par samtal med kundtjänst fick jag en rabatt på 1500:-

Djupet på skivan är kanon, riktigt nöjd.

Vad har du för ben till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockes97:

Skrivbordet måste vara riktigt stabilt! IKEAs Alex-byråer och en köksbänkskiva är kanske en uttjatad kombo, men stor yta och inget jävla gung när man rör vid bordet. Det gillar vi👌

Instämmer, rickiga skrivbord är oerhört störiga.

Annars vettetusan. Väldigt mycket beror på hur mycket utrymme man har och vad man tänkt ha på det. Bra möjligheter att hantera kablage såväl under som ovanpå bordet är viktigt. Fabrikslösningarna för det är dock aldrig optimala. Det blir ändå alltid något eget som man ju kan freestyla hur man vill, och då är det ju ganska sekundärt vilket bord man har.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad har du för ben till detta?

https://www.amazon.se/dp/B095PM6ZF7?th=1 80x72

Skruv som följde med var för långa för min skiva, så fick köpa en kortare modell. Har inte dom gamla kvar men tror dom var runt 30mm, bytte till 20mm.

Permalänk
Medlem

En snygg och stabil bordskiva är viktigt iaf för mig med rätt djup, ärligt talat tycker jag utbudet är dåligt med speciellt 80 djup och olika färg kombinationer i typ EK eller annat massivt. Ikea är väldigt dålig utbud på skivor det mesta är bara pappers skivor.

Ångrar att jag sålde min hyvel och puts gjorde en fel skivor själv men det är lite jobb bakom.

Många kör ju bänkskivor och den finns ju i många variationer men då blir men ju begränsad till 63.5 djup.

Någon som har tips på massiv skiva som inte kostar en njure med 80 djup?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett skrivbord som verkar perfekt för mig. Det är ett fast skrivbord så man slipper koppla in det i väggen och krångla med en motor. Jag frågade dpj hur mycket vikt det tål, dom svarade 120 kg.

Detta bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Hur fungerar det med sitthöjd vs hur benen tar emot saker under? slår man inte knäna hela tiden?

Hur lång är du? 1.80 själv och har inga problem med att det slår i knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag bytte i dagarna skrivbord till ett 180x80 från dpj Workspace.

Garantin och hemleverans och montering gillar jag. Har blivit för gammal för att montera själv.

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185756-ho...

Bra pris också!

Är det stabilt tycker du? Gungar det lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

En snygg och stabil bordskiva är viktigt iaf för mig med rätt djup, ärligt talat tycker jag utbudet är dåligt med speciellt 80 djup och olika färg kombinationer i typ EK eller annat massivt. Ikea är väldigt dålig utbud på skivor det mesta är bara pappers skivor.

Ångrar att jag sålde min hyvel och puts gjorde en fel skivor själv men det är lite jobb bakom.

Många kör ju bänkskivor och den finns ju i många variationer men då blir men ju begränsad till 63.5 djup.

Kikat på Bauhaus? De har bänkskivor upp till 940 mm djup. Har själv en 900 mm djup ekskiva som skrivbord.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Du kan ju alltid betsa till valfri kulört. Du kan tex köpa 60cm furuskiva billigt, sen köper du en 20cm skiva och kexar/pluggar på den samt limmar fast med tvingar. På så sätt kan du ju få måtten du önskar utan avancerade verktyg. Fast det blir nog inte så mycket billigare än att köpa en skiva.

Permalänk
Medlem

Bra pris på en rejäl j*vla bänkskiva nu för er som är på jakt efter en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Kikat på Bauhaus? De har bänkskivor upp till 940 mm djup. Har själv en 900 mm djup ekskiva som skrivbord.

Ja dom hade ett par har kikat på denna

https://www.bauhaus.se/bankskiva-akacia-natur-2000x800x26mm-b... i B kvalite
Fanns även obehandlade EK i kvalite A för några hundra till. Så någon av dom blire nog!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Bra pris på en rejäl j*vla bänkskiva nu för er som är på jakt efter en

Jag är nära att köpa en sån, äger du en sån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag är nära att köpa en sån, äger du en sån?

Tyvärr inte. Jag har dock haft en i kundvagnen bra länge medans jag letade efter ett höj och sänkbart stativ. Hittade ett Secretlab Magnux XL pro som jag la vantarna på istället.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Är det stabilt tycker du? Gungar det lätt?

Det är stabilt, Kan inte flytta på det genom att slå / dunka i och jag väger över 100 kilo. Lösa delar rör sig inte på bordet heller. Man kan få bildskärmen att vibrera till, men beror nog mer på skärmens fot / fäste än bordet. Då har man ändå tagit i riktat, så det är utanför normalt användande.

Drog över ofärgad matt hårdvaxolja, men mest för att få en skyddande yta, men inget man egentligen behöver. Beror mer på hur rädd du är om ytan. 1 - 3 lager med 1 - 2 års mellanrum. Detta eller någon form av lack. Men som sagt. Behövs egentligen inte. Jag vill att saker håller sig fina länge. Så upp till var och en skulle jag säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

80cm djup var sjukt trevligt när jag köpte nytt, till stor del för att det blev en större skärm, men ytan man får var också jävligt nice!

Trodde 80cm var standard när det kom till skrivbord?

Jag kör på ett 160x80cm skrivbord från en 10-år gammal serie från IKEA som numera har utgått. Väldigt nöjd. Stabilt, relativt billigt och bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Tyvärr inte. Jag har dock haft en i kundvagnen bra länge medans jag letade efter ett höj och sänkbart stativ. Hittade ett Secretlab Magnux XL pro som jag la vantarna på istället.

Nice det ser fint ut! Köpte du det nytt?
Nöjd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Nice det ser fint ut! Köpte du det nytt?
Nöjd?

Nej, det är ju så sjukt jävla dyrt nytt så kunde inte rättfärdiga att köpa ett nytt. Men jag skannade blocket, Facebook och Tradera dagligen efter att fynda ett skrivbord i valnöt. Till slut hittade jag detta på Facebook så då slog jag till. Har tyvärr inte fått hem det än så kan inte uttala mig hur det är. En kompis har ett sen innan dock och han hyllar det till skyarna 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Nej, det är ju så sjukt jävla dyrt nytt så kunde inte rättfärdiga att köpa ett nytt. Men jag skannade blocket, Facebook och Tradera dagligen efter att fynda ett skrivbord i valnöt. Till slut hittade jag detta på Facebook så då slog jag till. Har tyvärr inte fått hem det än så kan inte uttala mig hur det är. En kompis har ett sen innan dock och han hyllar det till skyarna 😋

Ja exakt vill man lite tillbehör och grejer till så hamnar det lätt över 10.000. Jag har ju redan underede med vev höjning så behöver bara en skiva 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har sökt länge en likadan skrivbord om IKEA Fredrik. Kan ha max 120cm i bredd och vill ha hyllor i höjd som IKEA Fredrik har. Den som jag kör med nu har endast en hylla i höjd. Har också försökt hitta nåt att bygga upp i höjden på nuvarande Fredrik skrivbord men inte lyckas hitta nåt vettigt och säkert.
Typ som denna.
<Uppladdad bildlänk>

Det där är första versionen av IKEA's "Jerker".
En fast hylla följde med, så den på bilden har 2 extra plus de 2 svängbara som också var tillbehör.
De senare versionerna saknar de 2 utdragbara skivorna under bordet (på bilden saknas den högra).
Senare versioner hade "maguttag" och hade färre tillbehör med som standard, men dom kunde köpas till.

Bästa datorbordet nånsin IMO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ja exakt vill man lite tillbehör och grejer till så hamnar det lätt över 10.000. Jag har ju redan underede med vev höjning så behöver bara en skiva 😁

Ja alla dagar, 15500 hade detta kostat för honom.
Så länge underredet känns stabilt så bör det bli grymt med en sån skiva. Dom är dock rätt tunga så underredet bör klara av en hel del💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför är nästan alla skrivbord höj och sänkbara? Jag har vänner som har sådana bord och dom höjer eller sänker det i princip aldrig.

Jag är ute efter ett fast skrivbord 160x80 som tål mycket vikt. Man slipper rörliga delar och sladd för motorn som höjer bordet mm. Kan någon tipsa om var man får tag i ett sådant. Det får gärna tåla 100 kg

Kanske den mest vanligaste kombinationen skulle funka? 2st alex hurts från ikea plus en valfri bordskiva? Då får du ju förvaring också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom tål max 50 kg i vikt.

Jag har ett trotten underrede med en tjock furu skiva 140x80 40 mm tjockt med 2 skärmar och datorn samt lite andra tillbehör har då inga problem att höja och sänka det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Kör sen ett tag tillbaka detta:
200x80cm bänkskiva massiv akacia, sen valnötbetsad.
https://www.amazon.se/Jahof-rektangul%C3%A4r-justerbara-indus...
2x https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/...
+ egentillverkade dampers utav v-järn med möbeltassar för att få bordet superstumt emot väggarna utan att själva bordet ligger emot.

Jag är 90 % på att beställa exakt den skivan är du nöjd med den? Kommer den bra emballerad?
Står B kvalite är det mycket kvistar?🙂

Visa signatur