Permalänk
Medlem

Ny 75" tv - Mini LED/FLAD

Hej

Behöver köpa en ny tv redan nu innan black friday. Vår gamla har slutat fungera (gammal samsung för 6000 som jag inte vill lägga pengar att försöka reparera på). Och har ingen lust att sitta utan tv ända tills dess. *

TVn kommer användas i ett ganska ljust rum, främst för serier/film/youtube samt PS5.

Jag har hittat en bra deal via Samsung.se för en QN85F 75" + en rabattkod jag hade hos samsung + två års extra garanti, det blev ca 17 000 för den.
Jag kan också få en Sony Bravia 7 75" med en rabattkod jag har för ca 15 000.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera för de priserna? Eller om ni har några andra tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm, får man svara "ingen av dem"?

Jag tycker såklart att LG OLED är mycket bättre: https://www.elon.se/lg-77-oled77b46la-aeu-126818

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Båda är snarlika i vilken roll de fyller och kommer addera mot en gammal Samsung på flera sätt, särkilt i fråga om ljusstyrka. Båda kommer vara långt bortom det du hade. Sony Bravia 7 går ännu högre i ljusstyrka och är på det planet mer jämförbar med Samsungs QN90-serie, alltså snäppet ovanför.

Sony kommer erbjuda mer exakt färgprecision och sådant som Dolby Vision. Samsungen har mer spelfinesser.

Permalänk
Medlem

Vilka spelfinesser tänker du på som Samsungen har över Sonyn?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Amo1:

Vilka spelfinesser tänker du på som Samsungen har över Sonyn?

Samsungen når 144 Hz om du har den prioriteten. På alla fyra HDMI där Sony har två HDMi för högre bandbredd. Latensen är också lägre. Även om latenserna är icke-problematiska på moderna TV, så är det i alla ännu lägre på Samsung jämfört med Sony. Rimligen har dock Bravia 7:n ändå lägre latens än din gamla TV, så i ditt fall är det nog en icke-fråga.

Samsung med flera har också utvecklade spellägen med extra finesser runt spelande som att påverka bilden. Du har mer möjligheter att påverka hur spelen ser ut. Sony är, ironiskt nog med tanke på PS5, den av de stora tillverkarna som lagt minst krut på spellägena.