Permalänk
Medlem

Köpa en webkamera

Hej, tänkte köpa en webkamera. Vet inte riktigt vad man ska titta efter, så kan nån rekommendera en helt okej sådan, 24-30 fps per sekund och okej bild? Att kunna ta stillbilder vore bra också. Tänker bara ha den vid datorn.

Jag har sett att det finns flera i prisklassen 350-400 spänn, med MusTek, Creative, eller Phillips som märken. Och sedan blir det ett hopp till 700-800 spänn. Helst köper jag en billigare. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Mustek Gsmart Mini2?

Den kostar svjv runt 500kr och funkar bra som webkam. Man kan även spela in film i 640x480 direkt till hårddisken. Kopplar man bort den från datorn funkar den som 1.3 Mpix (2 Mpix interpolerat) digitalkamera som tar väldigt bra bilder sett till priset.. Man kan även spela in filmklipp i 320x200, men då utan ljud.

Jag har inte någon jättestor erfarenhet av webcams, men om man jämför ovanstående med de filmklipp och stillbilder jag sett runt om på nätet så presterar den minst lika bra som konkurensen.
Jag skulle tippa på att mjukvarorna som medföljer tex Logitechs och andra webkameror innehåller fler funktioner, som tex rörelsevakt och allt möjligt dravel som är kul att leka med i ett par timmar.

Permalänk
Medlem

Köp inte en webkamera som är billigare än 400kr-500kr. Godkäntgränsen för webkameror går vid den här prisnivån.

Försök att köpa en kamera gjord av ett välkänt företag, de brukar göra bättre kameror i allmänhet. Jag har en Logitech QuickCam Express. Funkar bra, gör vad den ska göra. Bra ljusegenskaper.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

jag har en Philips PCVC680K... den där som ser ut som en liten gris.

den duger kalas, ger riktigt bra film och så..

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Medlem

jag köpte först en Logitech Quickcam Pro 3000 (tror jag den hette) men den gav inte så pass skarpa bilder som jag eftersträvade! Bytte den mot en Philips ToUcam Pro (PCVC740K) och det blev en stor skillnad! Jag skulle nog våga påstå att det är den bästa camen, dock ligger priset på ca 1000:-

Visa signatur

| AMD XP2000+| Alpha PAL8045T w. Papst 12dB | 512 mb PC2100 | Abit KX7-333 | PoV GF4 Ti4200XP 128 mb 3,3ns turbo @320/730 | IBM 80 gb 7200 rpm | Samtron 76E 17" |