Använd WAP för att se temperatur och styra enheten (fläktar) via mobiltelefonen!

Permalänk

Skulle inte vara världens svåraste grej att skriva en budgetvariant baserad på enbart mjukvara. Sedan om man kan stoppa enheter med det är en helt annan historia, Kanske döda processer i stil med Seti@Home för att lindra den överhettande CPUn i den ack så försvunna sommarhetten =/

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Det var riktigt fräckt!

Kom just på hur jag ska använda min,
om jag fixar ihop en så att säga

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Skulle inte vara världens svåraste grej att skriva en budgetvariant baserad på enbart mjukvara. Sedan om man kan stoppa enheter med det är en helt annan historia, Kanske döda processer i stil med Seti@Home för att lindra den överhettande CPUn i den ack så försvunna sommarhetten =/

Det går inte att enbart använda mjukvara om man skall styra något från LPT-portarna, man måste ha någon sorts av extern hårdvara så man inte överbelastar porten.

Det vi har gjort kan bli mycket billigare om man bygger en egen hårdvara istället för att köpa den från kjelle.
I den kommande guiden kommer vi att ha ritningar på hur man bygger en sådan.

Permalänk
Medlem

Underbart bygge. Gillar sådanna saker. Webkameran var toppen!
En kompis håller på att fixa så att han skall kunna starta sin dator ifrån en server så att han kan fjärrstyra den hemmifrån. Han använder samma styrmodul som ni använder...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att det är mycket fint gjort. Bra jobbat!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

aaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh någon slog på fläktarna *rädd* fan det måste spöka.. en till fläkt satte igång...*grrrrr*

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SquITteR
Det går inte att enbart använda mjukvara om man skall styra något från LPT-portarna, man måste ha någon sorts av extern hårdvara så man inte överbelastar porten.

Det vi har gjort kan bli mycket billigare om man bygger en egen hårdvara istället för att köpa den från kjelle.
I den kommande guiden kommer vi att ha ritningar på hur man bygger en sådan.

Vem har sagt något om LPT-portar? Går att komma åt dom små fina värmesensorerna på moderkortet med enbart mjukvara utan problem. När det gäller hårddiskar(som inte har stöd för mjukvarukontroll av temperatur) och annan hårdvara är det ett helt annat problem. Hade visst inte gjort detta tydligt i tidigare inlägg

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Vem har sagt något om LPT-portar? Går att komma åt dom små fina värmesensorerna på moderkortet med enbart mjukvara utan problem. När det gäller hårddiskar(som inte har stöd för mjukvarukontroll av temperatur) och annan hårdvara är det ett helt annat problem. Hade visst inte gjort detta tydligt i tidigare inlägg

Joo. Vi syftar nog på olika saker. Vi har byggt detta för att det ska
vara enkelt och funktionellt att använda via WAP. Vårt mål är att
bygga egen hårdvara och sen koppla på relä för att kunna driva
230V också. Sen är sensorerna på mitt moderkort inte mycket
att ha. Dels för att inte finns några och dels för att jag mäter
in-luft och ut-luft temperatur på servern. Temperaturen som står i
WAP:en är samma värde som står uppe i högra hörnet på hemsidan,
för er som inte visste det redan.

Men visst kan man göra så som du säger också!

Permalänk
Medlem

När kommer guiden..???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikeboy
När kommer guiden..???

Förhoppningsvis till helgen, men vågar inget lova.
Men den kommer iaf! Vi ska fixa den så snabbt vi
kan. Men tyvärr så är det vanligt arbete som måste
göras före, så därför tar det lite tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Hur ser den ut inne i den svarta låddan (Nr. 2)?

Här kommer bilden som lovat. Dock lite sent, men pga av
att den varit i drift har jag inte haft möjlighet att foto den
förren nu inatt. Beklagar detta, men bättre sent än aldrig.

Röd kabel är en säkring.

Ni får ursäka kabelröran!

Permalänk

Guiden är nu äntligen klar, och ligger ute
för er som vill läsa hur det fungerar.

Guiden finner du här: Moddning.com

Programmet finner du här: Squitterdev.com

Lite bilder på det hela.

Så här ser det ut på min mobil.

Och resultatet!

Bild på mjukvaran.

Permalänk

Snyggt jobbat! fortsätt så!

Permalänk
Medlem

Det här var både märkvärdigt och intressant :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Någon som har en guide till hur man bygger en dator switch?

Permalänk
Avstängd

helvete vad grymt

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

BALLT!!!
Vart kan man hitta info om sånt där på nätet? Har funderingar på att bygga nåtliknande, jag vill kunna slå på datorn med telefonen samt kunna samt styra vissa funktioner på burken.

/TACK

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
1337!!!

Kanske inte helt nödvändigt...
Tänk dig scenariot:
- Åååå... Ja e så k*t...
- Vänta.. Ska bara kolla min cpu-temp, å dra igång en extra fläkt..

Ursäkta? Vem i hela helvetet hade kollat datorns temp när man är med en tjej? Eller för den delen gör något över huvud taget? 1337? Hmm ok.

Jävligt fräck sak... kommer säkert till användning för de som har ostabila datorer.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

Grymt schysst pryl och inte minst jäkligt innovativt. Man skulle ju kunna fjärrstyra hela huset ...

Modd ON!!

Visa signatur

2800+XP@3200+ A7N8X-Dlx2.0 1024MB-RAM 500Gb-HDD ATi X800Pro [BBB100/10]

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp

Ville bara passa på och tacka SquITteR och moddning.com för all hjälp jag fick att få det att funka för mig.

Jag hadde lite problem i början så jag tog kontakt med moddning.com så ringde SquITteR.
Jag satte upp en vnc server så SquITteR kunde ända om lite och till slut fick han det att funka, allt detta trots att han bara satt på vanligt modem. Det kallar jag support

Nu funkar allt och jag är helnöjd med resultatet.

Mvh nissse

Permalänk

Re: tack för all hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissse
Ville bara passa på och tacka SquITteR och moddning.com för all hjälp jag fick att få det att funka för mig.

Jag hadde lite problem i början så jag tog kontakt med moddning.com så ringde SquITteR.
Jag satte upp en vnc server så SquITteR kunde ända om lite och till slut fick han det att funka, allt detta trots att han bara satt på vanligt modem. Det kallar jag support

Nu funkar allt och jag är helnöjd med resultatet.

Mvh nissse

Det var så lite så, vi hjälper gärna till.

Med tanke på att tråden kommit upp igen kan jag meddela att
webbkameran åter är online för er som vill prova och se.
Fläkt 1 styr även ljuset. Efter sista ändringen stänger programmet
automatiskt av allt efter 2min. Så är det mörkt är det bara att starta
fläkt 1 och vänta så kommer det ljus.

Webbkameran är offline. Men ladda ner filmen
för att se hur det fungerar. Länk finns i guiden.

Webbkameran