ska köpa nytt system (a64) och nätverks router

Permalänk
Medlem

ska köpa nytt system (a64) och nätverks router

funderar bara lite hur bra är AMD Athlon64 3200+ på att köra flera saker samtidigt? typ dc++ eller ftp och unreal2003 server, sedan spela på det? eller låter det mycket?:P
ska ha minst 1gb minne

eller skulle en p4 vara bättre till det här?

---
sedan funderar jag på en trådlös nätverks router..netgears( Netgear WGR614GE 802.11b/g Wireless Router )verkar nice så undrar hur bra passar det ihop med BBB adsl? och måste jag köpa pc card +adapter till datorerna? eller kan man köpa vanligt nätverks kort?(med brandvägg)

Permalänk
Medlem

En 64-bits processor borde ju kunna köra 2 32-bitsprocesser samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

hm 2 st 32 bits processer samtidigt på en a64 :)heh ...

Vill du köra flera processer "samtidigt" på 1 cpu är du fel ute , du vill ha en dual burk, då kan man köra 2 processer samtidigt, eftersom då har man 2 cpuer som kan köra en tråd var.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

jo kanske det..men det är typ dyrt:) (har iof ca 15-20k att göra av med så har lite spelrum iaf).
nån som kan ge förslag då på dual?
eller svara på hur det funkar med det jag sa innan?(unreal servern är bara en liten privat, så inge märkvärdigt)

edit: jag har inte tänkt köra det här hela tiden..men undrar bara om det är möjligt så att den klarar av det iaf. ska fixa riktig spel dator senare, så ska denna bli server

Permalänk
Avstängd

dubbla athlon mp 2800+ kanske skulle vara nåt.

Permalänk
Medlem

mm kollade lite på det..fast blir ännu dyrare då:) och vill gärna ha 64bit tekniken så kanske det håller lite längre +att den ska mest vara en server dator och bara ibland spelas på samtidigt.

någon som vet hur stor prestanda skillnad det är mellan mp och 64? och är det någon som har en Athlon64 3200+ skulle jag vara tacksam om du/ni kan göra liknande setup som jag talar om:)
(köra liten spel server, jag tänkte köra unreal2003. ha dc++ eller ftp prog i bakgrunden. och sedan spela lite samtidigt. undrar mest om det är "ok" för dom på spel servern)

edit: vad för slags minne blir bra till detta moderkort( MSI K8T Neo-FIS2R K8T800 )/cpu? funkar 400mhz bra eller vad ska jag skaffa?

Permalänk
Medlem

Re: ska köpa nytt system (a64) och nätverks router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GREK1
funderar bara lite hur bra är AMD Athlon64 3200+ på att köra flera saker samtidigt? typ dc++ eller ftp och unreal2003 server, sedan spela på det? eller låter det mycket?:P
ska ha minst 1gb minne

eller skulle en p4 vara bättre till det här?

I teorin borde med P4 med sin HyperThreading (flera processer/trådar samtidigt) klara detta bättre. Vet inte hur det är IRL. Någon som har haft några praktiska erfarenheter? Har läst att en Athlon 64 FX-51 maskin ska flyta på ganska bra även om man slänger många processer på den, beror väl antagligen för den har 1MB L2 cache (dregla) och den inbyggda minneskontrollern.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Dual System:
Processor : 2x Opteron 242 1,6 Ghz - 5000 st = 10000 kr
Moderkort : MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940
KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR - 3000 kr
Minne : Corsair TWINX1024RE-3200LL 1024MB ECC/REG
Kit w/two matched CMX512RE-3200LL DIMMs - 3500 kr

Summa : ca 16500 kr

Permalänk
Medlem

tack Fugacious.
hmm det blev lite dyrare nu..men bara typ 3k vilket jag överlever:)
någon som har erfarenhet av att spela på opteron? just nu den närmaste tiden blir det nog mycket spela på just den dator( lite segt på min 1ghz pIII )

edit: eh..hur räknar jag..blev hyffsat mycket dyrare inte bara 3k;/ aja kollar runt lite till

finns det möjlighet att köra 3st sata hårddiskar på detta moderkort(dual)?

Permalänk

Priserna hämtade på komplett.
Angående hårdiskarna, kolla på MSI:s hemsida.
Med ett snabbt grafikkort kan jag inte se varför det inte skulle gå
att spela på den burken.

Permalänk
Medlem

jo spela går det säkert, och antagligen mycket bättre än på min gammla amd eller pIII..men om man jämför med typ p4 2.4ghz/p4 3.06ghz/ahtlon64 +3200..kommer det bli mycket sämre? känns lite mesigt med 1.6ghz:) fast har inte kunnat hålla mig updaterad utan internet på 6månader så opteron kanske duger till det (förväntar mig ingen super prestanda men är det risig fps i bla wow/unreal2003 så blir det nog bara ett ahtlon64 +3200 system). har ett gf4 t4200 som jag kan klocka ganska rejällt, så det är hyffsat iaf

kollade runt lite ang moderkortet och om det funkar med 4st sata diskar..men hittade inget. så skulle någon kunna vara gullig och leta upp åt mig(har inget internet)? jag förmodar att det fungerar men vill gärna veta 100%

edit: ursäkta att jag hoppar lite om saker osv..
men nu blev jag lite små intreserad av dual(har varit det innan med, men kom på det nu när du snacka om det)

Permalänk
Antielefant

Re: ska köpa nytt system (a64) och nätverks router

typ dc++ eller ftp och unreal2003 server, sedan spela på det? eller låter det mycket?:P
ska ha minst 1gb minne

Det klarar min 2500+ av oklockat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok tack.
någon som skulle kunna berätta hur opteron fungerar i spel? som jag sa innan behöver det inte vara +100fps i unreal/wow/halflife2

Permalänk
Medlem

moderkortet har bara 2 st S-ATA kontakter, så jag antar att det bara funkar med 2 diskar.

Edit:
MS-9130 alltså (K8T Master2)

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

ok. någon som kan konfirmera? ska nog dra till internet cafe imorgon så kan jag kolla runt lite(om jag hade fungerade internet skulle jag inte ens frågat något utan letat upp allt själv)

Permalänk
Medlem

så vitt jag vet kan man inte seriekoppla S-ATA diskar, alltså.
2 kontakter = HDD's.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

1 SATA-disk per kanal.

Permalänk
Medlem

ok tråkigt:/ måste fundera ut ny hårddisk då

tror jag har bestämt mig nu:P

2x1.6ghz opteron duger ganska bra i spel om man jämför med p4 3.0ghz så blir dual system

Permalänk
Medlem

Köp en A64 istället. Du kommer snarare få sämre prestanda i spel med dual-system, dessutom måste du köpa registrerade minnen för dual opteron vilket blir dyrt. Sen grejerna du har sagt att du ska göra med datorn är inget som t.ex. min dator skulle ha problem med.