Permalänk

BIOS problem med AMD 2600+ XP

Jag har just införskaffat mig en AMD Athlon 2600+ XP (2083 MHZ) och bytt ut den mot min tidigare AMD Athlon 2000+ XP (16xx MHZ) så jag satte i min nya processor och körde igång den..
Till min stora förvåning hade inte BIOSen upptäckt att jag bytt utan det stod fortfarande 2000+ där, jag försökte allt möjligt från att uppdatera BIOS till o rensa NVRAM. Jag surfade runt lite o hittade då en tråd på SweClockers, flera hade samma problem som jag (Yippie!) så jag läste runt och såg att jag skulle ändra min FSB Spread Spectrum till 'Disabled' och CPU External Frequence till 166 mhz och även CPU Frequence Multiplier till 12,5 så jag i min stora glädje satt igång o gjorde ovanstående, datorn startade som vanligt o då såg jag att det stod 2600+ (!) jag blev överlycklig, men som all lycka här i världen varar den inte för evigt, under uppstarten stod det "Checking NVRAM..." ett bra tag, den slutade faktiskt aldrig. Jahapp, tänkte jag, så jag tryckte på Restart knappen på datorn och datorn gjorde som jag ville, men nu ville inte skärmen gå igång, ingenting hände faktiskt. Så jag tryckte på Restart knappen igen, vilket jag INTE skulle ha gjort, datorn började med sitt lilla varningspip (jag gissade på överhettning och stängde omedelbart av datorn) nu vill den inte gå igång och vet inte vad jag ska göra? Gissar på att reseta CMOS?

Permalänk
Medlem

ja reseta cmos...
stödjer moderkortet 166fsb? vilken kylare?

btw. Välkommen!

Permalänk

Fixat!

Ja moderkortet stödjer 166 MHZ, jag har en Cooler Master för AMD 3200+ XP.

Moderkort: MSI KT3 Ultra2-R
Processor: AMD Athlon 2600+ XP
Grafikkort: ASUS 8460 Deluxe (Geforce 4 Ti4600 Deluxe)
RAM: DDR-DIMM PC2700 512 MB
Hårddisk: Western Digital Caviar 120 GB

Jag fixade det! Resetade CMOS och körde igång BIOS Setupen, där inne ändrade jag tillbaka allt och gick stegvis upp till 166 MHZ * 12,5, det var tydligen väldigt viktigt att köra 'Clear NVRAM' eftersom det innehåller all fakta om det som sitter i datorn så ifall nån stöter på samma problem gör ovanstående (Om Clear NVRAM finns i andra moderkort än MSI vet jag inte).

Permalänk

Flasha bioset..

antar att du har ett nForce2 kort. Det är så att bioset har lite svårt att känna av vilken processor du har. Detta uppstod även för mig när jag skulle slänga ihop en dator.. flasha bioset så bör det funka, gå in på din tillverkares hemsida och ladda hem senaste versionen och flasha, jag kan flasha bioset genom att trycka alt+f2 vid bootscreenen,

Visa signatur

Abit NF7-S v. 2.0, xp2200+ T-bred, GF4 Ti4200 64@385/580, 256DDR@333, Seagate Barracuda IV 40gb

Permalänk

Hade samma problem i helgen. se tidigare inlägg "bränd processor, kanske". Nåja, jag stoppade i en slöare cpu (Athlon 1Ghz). då hoppade datorn igång igen, sen stoppade jag i min vanliga cpu igen och allt vart frid och fröjd. Vet ej vad det berodde på, kanske nån bioshängning eller nåt, vad vet jag.. Men det funkar IAF...
/Per