Permalänk
Medlem

hd kylning

Vad finns det gör prisvärd hd kylare som inte är altför dyr. Två diskar har lagt av av överhettning och min nya var nära på det så nu ska jag skaffa hd kylning

Visa signatur

003

Permalänk
Hedersmedlem

Fläktar + Bundband ?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Sitter dina diskar i fronten på lådan?
Sätt in en fläkt som blåser in luft rakt på dom..

Mina diskar låg på ~50 grader, dom låg längst ner längst fram i lådan och det fanns inga fläktar
eller nåt annat som kylde dom, så jag gjorde hål och satte dit en 12cm fläkt som blåser luft rakt på dom, nu
ligger tempen på 25-35 grader (beroende på hur varmt jag har i rummet och om jag kör nåt som jobbar med diskarna).

På det sättet fick jag ju även ner tempen i lådan, grafikkortet och processorn samtidigt.

Permalänk

hur?

Hur mäter man tempen på Hdiskarna?
termometer eller finns det mjukvara? (inbyggda sensorer)?

Visa signatur

SatanClaus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag kan inte sätta någon fläkt där fram. Jag kan inte borra hål heller eftersom jag har en snygg plastfrpnt så men jag har tänkt mig http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=390&session=871ba0a...

Visa signatur

003

Permalänk

Dtemp hittar inte..

Dtemp hittar inte min master.
Ngn som vet vad det kan bero på?
Hur funkar Dtemp egentligen?
Är det bara vissa hårddiskar som kan avläsas?

Visa signatur

SatanClaus

Permalänk
Medlem

Har du gammla hårddiskar?
Det ska väl funka att läsa av tempen från alla hårddiskar som har tempgivare via "SMART" funktionen, om jag fattat rätt..
Själv kollar jag tempen med Speedfan, där du även ser tempen på processorn, fläktvarven osv

Permalänk

någon som vet hur man mäter tempen på sata-diskar?
speedfan funkar bara med IDE.

EDIT: jag har två 90mm fläktar på mina 5 diskar. Kan bara mäta tempen på ide-diskarna, de ligger oftast runt 26-29grader. Sitter i fronten, lodrätt (egen konstruktion för bästa luftflöde - ghettomoddning)

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

gamla funkar :)

Det e det som e det lusitga..
min gamla 5400 varvare IBM funkar att läsa ifrån men min 7200 40GB IBM funkar inte att läsa tempen ifrån.. helskumt.. står:

"error reading device id information" på device 0.

Visa signatur

SatanClaus

Permalänk
Medlem

tillbaka till ämnet ?

Visa signatur

003

Permalänk

det finns massor av olika hdkylare, om jag ska säga det så är ändå de som du kan bygga själv billigast och bäst.
de som du kan köpa måste du oftast sätta in i 5,25" platser = tar för mycket plats.
har du 3 diskar kan du sätta en 120mm fläkt mot dem, det sänker värmen extremt...
sen om du vill kan du ju alltid bygga nått bättre senare.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

Jag byggde en egen!

tog en gammal cd-rom, slet ut innehållet. borrade upp ett hål för en fläkt.
sen dämpade jag med lite dämpningsmatta (musmatta funkar t ex)
klart! disken gick ner 10 grader och ljudet från den är borta!

Visa signatur

:: LG LM70 Express ::

Permalänk
Medlem

Zalmans HDD heatpipe kylare funkar hur bra som helst, jag har en och den var väldigt lätt att montera också. Dampar även vib/ljud något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laticce
Zalmans HDD heatpipe kylare funkar hur bra som helst, jag har en och den var väldigt lätt att montera också. Dampar även vib/ljud något.

Hur fungerar den igentligen ? ja vet hur heatpipe fungerar, men fattar mig inte just på zalman hdd kylningen, inga flänsar eller nåt. leder den ut värmen i chassit eller vad ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Hur fungerar den igentligen ? ja vet hur heatpipe fungerar, men fattar mig inte just på zalman hdd kylningen, inga flänsar eller nåt. leder den ut värmen i chassit eller vad ?

Jag undrade samma sak - http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=18645...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=390&session=871ba0a... asså dugern den för jag orkar inte bygge en själv och jag skiter i att den tar plats

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

hur mycket sänker den temperaturen?

Visa signatur

Den som rapar mitt i stycket stör de andra ganska mycket..

Permalänk
Medlem

2st 40mm fläktar i fronten lär väl leva om rätt fint?

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att den leder bort värmen från själva hårddisken bara så att den blir svalare.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge