mplayer + debian, dålig kombination?

Permalänk

mplayer + debian, dålig kombination?

Jag har förmodligen sabbat mitt debiansystem rätt mycket i jämförelse med andra, men det brukar gå att lösa det, men nu är det så att mplayer är ivägen och lägger sig som en stoppkloss utan like.

Jag installerade mplayer från nån inofficiell .deb, vilket funkar utmärkt, ända tills den börjar tjabba med resten av aptitude systemet, t ex när jag försöker apt-get:a nånting så påpekar den plikttroget att jag borde köra apt-get -f <blah> <blah>.. vilket jag ju inte vill, för då REMOVEar den mplayer, och mplayer vill jag ju ha kvar, OCH kunna använda apt-get, någon som vet hur jag kan lösa det här?

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk

Ta bort MPlayer och installera det från source. Det har aldrig varit några problem för mig att kompilera MPlayer på mitt debian-system.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jo, men nu vill jag gärna köra debianpaketet, för det fungerar alldeles allldeles underbart förutom den lilla grejen då, så jag tänkte om man kunde lura debian att jag inte har mplayer, pånågot sätt.

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk

paketet på
http://marillat.free.fr/
fungerar iaf utmärkt för mig på sid

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk

Mjo, nu kör jag med en gammal version av debian, minns inte vilken, men gammal är den, och det verkar inte flyta på nåt bra att köra apt-get dist-upgrade och sånt där. ;/
De paketen som finns på sidan som shibuya-kei gav mig är för nyare versioner verkar det som, och när jag provar så blir det massa tjabb. Kör jag med en gammal däremot så funkar mplayer skitbra(!) men apt-get blir b0rkat.

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem

har sakt det förr och jag säger det igen... debian har sina nackdelar, och apt-get är inte lösningen på alla problem..

Permalänk
Hedersmedlem

installera från source:n istället... du behöver väl inte vara så plikttrogen mot debian?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.