Permalänk
Medlem

Tar tid vid uppstart

När jag startar upp min dator tar det (ibland) tid innan jag kan börja använda den. Skrivbordet och ikonerna kommer fram, men när jag flyttar ner musen till aktivitetsfältet så blir den ett timglas.

Problemet kvarstår tills det att nätverksikonen kommer fram (de 2 datorerna). Detta tar ett par minuter minst.

Idag fick jag problemet efter att det gått bra i ett par dagar. Innan det hade jag samma problem...

Vad kan detta vara ?

Kör XP, Telia ADSL.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Kolla vad datorn startar och se om du kan kapa lite onödiga program vid boot.

Kör även ad-aware för att se om du har fått mycke spy ware som slöar ner datorn.

Har du provat att bota utan nätet anslutet (rensa dina inställningar ocjh dra ut modemet) påverkar det boot tiden?

Gör de det så gå igenom dina inställningar, låter som den försöka hitta/ansluta någonting som ej finns i så fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ad-aware används regelbundet.

Det konstiga är att problemet kommer och går....ibland går det ju som vanligt...

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Ingen som har något annat förslag ?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Någon ?!?! :/

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Inte för att va sån, men dubbel-bumpning är inte mer tillåtet än vanlig bumpning.

Mitt förslag är, som redan föreslagits, att du rensar bland programmen som startas med datorn.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem