Maxtor rekomenderar MaxBlast3..

Permalänk
Medlem

Maxtor rekomenderar MaxBlast3..

På Maxtors hemsida står att läsa.. Vi rekomederar att MaxBlast3 används för Installation, Formatering och Partionering av Maxtors HD..

"MaxBlast 3 is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast 3 makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any Maxtor ATA hard drive, making it data-ready in minutes. MaxBlast 3 replaces all previous versions of MaxBlast and MaxBlast Plus."

Det verkar ju väldigt smidigt.. men jag har inte sett att någon använt detta program.. Varför?

Jag har precis köpt EN Maxtor S-ATA/150 160GB 7200RPM 8MB till mitt Abit NF7-s v2.0 i tron att jag skulle kunna ha OS på denna HD då den skulle vara något snabbare än mina IDE-diskar.

Jag har sedan hört att SATA´n på detta MoBo inte är ett "äkta" SATA..dvs. SATA-kanalen delar informationsflödet med mina PCI-kort och följdaktligen "stjäl" den lilla prestandaökningen jag skulle fått.
Stämmer detta?

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;

Permalänk
Medlem

S-ata går idag på pci-bussen och därmed är maxhastigheten begränsad till 133mb/s precis som ata-133.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde.. enda fördelen med S-ATA på detta kort är då jag kör med RAID. Det blir till att skaffa en HD till då..

Du vet inget om MaxBlast som jag frågade om. Det verkar inte vara någon som provat detta program.. kanske därför som många har problem med sina Maxtordiskar!?

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;