Permalänk
Medlem

Hemmaljudsystem

Flyttar snart till egen lägenhet, och tänkte då kosta på mig ngt slags ljudsystem.. har just nu bara ett par hörlurar. Frågan är vilket system som är prisvärt i förhållande till prestanda, helst i en prisklass inte högre än 2500-3000 kr.. att beställa från amazon eller nåt annat ställe är inga problem, har inte bråttom.. dollarn ligger ju lågt nu, så man kanske kan tjäna en del från att köpa från USA..
kollat lite på creatives o logitechs system.. gjorde en sökning här på forumet också och läste lite av vad den erbjöd, såg att vissa rekommenderar 2 högtalare + en sub framför 5.1 systemen.

verkar finnas en sån uppsjö av olika produkter.. kollade lite här t.ex..
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/browse/-/10392651/ref=...

har ärligt talat ingen aning om vad jag bör sikta mot, tips är välkommna.. systemet kommer att användas framförallt till musiklyssnande, lite gaming, filmtittande m.m.

edit: vet nån kanske om nåt bra ljudforum där man kan fråga ?

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Re: Hemmaljudsystem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stazzie
Flyttar snart till egen lägenhet, och tänkte då kosta på mig ngt slags ljudsystem.. har just nu bara ett par hörlurar. Frågan är vilket system som är prisvärt i förhållande till prestanda, helst i en prisklass inte högre än 2500-3000 kr.. att beställa från amazon eller nåt annat ställe är inga problem, har inte bråttom.. dollarn ligger ju lågt nu, så man kanske kan tjäna en del från att köpa från USA..
kollat lite på creatives o logitechs system.. gjorde en sökning här på forumet också och läste lite av vad den erbjöd, såg att vissa rekommenderar 2 högtalare + en sub framför 5.1 systemen.

verkar finnas en sån uppsjö av olika produkter.. kollade lite här t.ex..
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/browse/-/10392651/ref=...

har ärligt talat ingen aning om vad jag bör sikta mot, tips är välkommna.. systemet kommer att användas framförallt till musiklyssnande, lite gaming, filmtittande m.m.

edit: vet nån kanske om nåt bra ljudforum där man kan fråga ?

Har nyligen inköpt ett 4.1 system.

Altec Lansing 641 med 400 Watts Total Peak Power.

237 Watts Total Continuous Power RMS (4x32 W/Satellites; 109 W/Sub)

Designen underbar.

Priset var ca 2000:-.

Ljudet konkurerar med det absolut bästa på marknaden, och priset väldigt bra.

Att lyssna till musik, allt från klassiskt till rock inte bara duger den, utan är fantastisk.

Min gode vän som är proffsmusiker höll på att tappa hakan vid sitt besök här, som omgående beställde högtalarna och konfimerade även för mig att det inte bara var familjen som hade denna uppfattning.

Filmvisningen har blivit ett stort nöje och kan t.o.m. se om gamla filmer bara för att njuta av ljudupplevelsen.

Suben som presterar 109 Watt RMS, alltså kontinuerlig lyssning är helt fantasisk.

Sateliterna arbetar perfekt i mellanregistret och balansen mellan suben och sateliterna är minst sagt bra.

Materialvalet är mycket högt.

Fjärrkontrollen med 3 meter kabel belyst och mycket pedagogisk och lättarbetad.

Högtalarna väger 28 kg, så det är mycket rejäla saker.

Hela villan rör sig bokstavligen och gardinerna fladdar om jag vill, med en renhet som jag aldrig upplevt på annat än på mycket dyra musikanläggningar.

Googla och läs andras upplevelser världen runt så förstår du att jag inte överdriver.

Många positiva ord här, men det förtjänar verkligen den här anläggningen.

Förtjänar ett ljudkort av hög kvalité, använder själv M-Audio Revolution 7.1, vilket inte går av för hackor.

Rekommenderas alltså varmt och själv handlade jag till ovanstående pris på Shg.biz.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

Låter grymt.. bor iofs inte i villa så kan inte kräma på med ljudet, men ändå.. Väger 4 satelliter 28kg? Låter tungt har iofs också bara ett gammalt sblive kort.. bra ljudkort är rätt dyra förmodar jag?
men detta tål att kollas upp

Visa signatur

staZiaH

DM