Permalänk
Medlem

TFT laggar

jag har en HP L1925 TFT (6500kr)

när jag spelar spel med snabb grafik hinner den inte med det blir suddigt (grötigt) allt börjatr flyta ihop typ

och jag avänder den "NYA" kontakten på både skär och grafik kort... det har radeon 9800 128 DDR ram så borde ju inte vara det som är dåligt ???

finns det nått man kan göra

Visa signatur

gillar ej TFT just nu

Permalänk
Hedersmedlem

En av nackdelarna med TFT. Inget att göra åt tyvärr.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Abb hempc?

Permalänk
Medlem

verkar oerhört konstigt om en skärm kan lagga, vad har du för uppkoppling till skärmen, 56k? ( )

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Du upplever så kallade ghost trails, vilket är en effekt man får på skärmar med dålig uppdateringshastighet, jag har 25ms på min och har dessa men det gör inte mig något

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Jag har iaf inga som helst problem med min TFT i spelen jag spelar vilka är:

Need For Speed Underground, CoD, Chrome och Halo

EDIT: Fast iof så vet jag ju inte heller hur mycket strålning mina ögon fått tåla ifrån 15 års användande av CRT skärmar, måste skaffa linser först..

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

det är en ren vanesak, man lär sig ignorera eftersläpningen, jag har en tröttare TFT än den du nämner.
TFT har så många andra fördelar som uppväger, jag har aldrig varit så pigg efter att ha stirrat på en skärm länge som när jag skaffade en TFT.

Permalänk
Avstängd

q17s huyndai har ingen eftersläpning vad jag kan konstatera.

det skiljer sig dock enormt med olika märken på marknaden.

varje tillverkare har olika sätt att mäta respons tiden. 20ms 16 ms betyder med andra ord inget.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
q17s huyndai har ingen eftersläpning vad jag kan konstatera.

det skiljer sig dock enormt med olika märken på marknaden.

varje tillverkare har olika sätt att mäta respons tiden. 20ms 16 ms betyder med andra ord inget.

jag håller med... har själv en sådan skärm, aldrig upplevt spökbilder eller eftersläp eller vad det nu kallas.

du kanske har dålig responstid på din tft.

Permalänk
Medlem

på alla TFT jag testat blir det tex en spökbild när du drar muspekaren över skärmen, eller så kan texten suddas till när du scrollar på en textsida.
Detta är ju normalt och det vänjer man sig ju med, sen är givetvis vissa skärmar bättre på de här punkterna, men att de helt är botade det trr jag inte på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
på alla TFT jag testat blir det tex en spökbild när du drar muspekaren över skärmen, eller så kan texten suddas till när du scrollar på en textsida.
Detta är ju normalt och det vänjer man sig ju med, sen är givetvis vissa skärmar bättre på de här punkterna, men att de helt är botade det trr jag inte på.

Nej det har du rätt i, det är en teknisk begränsning för TFT tekniken.
Det blir så även på min skärm att texten kan bli lite suddig när man drar en ruta över skärmen men i Spelfaktorn så funkar det suveränt.

Permalänk
Medlem

HP L1925 = 19"?

De flesta 19" TFT har en uppdateringshastighet på 25ms, och då blir det lite släp i bilden.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
HP L1925 = 19"?

De flesta 19" TFT har en uppdateringshastighet på 25ms, och då blir det lite släp i bilden.

L1925 ska dock ha 20ms.

Permalänk
Medlem

L1925 HAR 20ms!

M33P på forumet har den skärmen tillsammans med 128mb radeon 9800, för honom flyter nästan alla spel fint!

Måndagsex ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

jag höjde HZ på skärmen får se om det hjälper och instalerade rätt drivrutin i stället för plug n play som det var från början

Visa signatur

gillar ej TFT just nu

Permalänk
Medlem

Jag har då inte märtk något med min TFT skärm, funkar alldeles utmärkt och hänger med i alla spel.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
L1925 HAR 20ms!

M33P på forumet har den skärmen tillsammans med 128mb radeon 9800, för honom flyter nästan alla spel fint!

Måndagsex ?

Hur har HP mätt att den har 20ms då? Jo endast tänd/släck... Sitter samma sorts sunk-panel i den skärmen som alla andra 19" TFT just nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

höjde HZ från 60 till 70 då gick det mycke bättre bilden hände med mycke bättre sen höjde jag till 75 så nu är det överkomligt Lagg

Visa signatur

gillar ej TFT just nu

Permalänk
Medlem

Jag kör i 75 hz och det går förvånansvärt bra.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

ALLA 19" < TFT skärmar har eftersläpningar, dom har inte lyckats lösa det.
Men tydligen så har DELL en het 20" TFT på G som har ca. 16ms i responstid, finns en preview på den på http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918, intressant läsning.

Ska man spela "snabba" spel så duger(för mig iaf) endast 17" TFT idag, ska själv inhandla en 17" Hercules PV 920pro dvi när den kommer.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savanne
ALLA 19" < TFT skärmar har eftersläpningar, dom har inte lyckats lösa det.
Men tydligen så har DELL en het 20" TFT på G som har ca. 16ms i responstid, finns en preview på den på http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918, intressant läsning.

Ska man spela "snabba" spel så duger(för mig iaf) endast 17" TFT idag, ska själv inhandla en 17" Hercules PV 920pro dvi när den kommer.

Det är en LG/Philips-panel av typen S-IPS i den skärmen och den kommer att kosta 2-3000 mer än Dell´s nuvarande 20" TFT (Källa Dell Sverige). Det gör att den inte direkt vänder sig till den stora massan iaf enligt mig. Enda chansen att köpa den är via personalköp eller om man har alldeles för mycket pengar. Kommer själv att köpa en Philips 20" TFT i April om den använder denna panel då. Tyvärr verkar den fortfarande ha en del problem med responsen vid svåra färger men det återstår att se när den kommer ut till konsument som enligt Dell Sverige är i början av nästa år.
Skrev en tråd om skärmen för ett tag sen:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=206197&h...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

vad är bra då lågt eller högt "MS"

Visa signatur

gillar ej TFT just nu

Permalänk
Medlem

ett lågt ms är bäst, mne det är mycket konstigt runt det där.

Permalänk
Medlem

lågt

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Det är inte bara dell som har en 16 ms panel på de större LCD skärmarna.
Såg att NEC har en 20 tummare LCD2080UX+ med 16 ms (typ. 7 ms white to black, 9 ms black to white). Vågar man anta att det är riktiga 16 ms här eller är det fusk?

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden

Jag vill ha en billig 17tum som går att spela med. Jag har inga höga krav så ge mig en länk till något billigt

Visa signatur

003

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
Det är inte bara dell som har en 16 ms panel på de större LCD skärmarna.
Såg att NEC har en 20 tummare LCD2080UX+ med 16 ms (typ. 7 ms white to black, 9 ms black to white). Vågar man anta att det är riktiga 16 ms här eller är det fusk?

Sitter väl samma panel i den som de andra?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hmm det har jag ingen aning om iaf. Tror faktiskt att det är NEC-Mitsubishi som tagit fram panelen. Det diffar lite i specarna från Dell:en, t.ex. så är det bättre dpi på NEC:en 0.25.

Dock är Dell:en rejält mycket billigare 12000 mot 17500 vilket är ett plus. Värt att notera är iaf att Dell har gjort om modellen lite från den som testades hos anandtech, den har inte samma smäckra ram utan en fet o ful ram som enbart ser klumpig ut. Mycket tråkigt.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PH170B4MG Är denna skärm något att ha ? Hur mycket större är en 15tum tft än en 15 tum crt

Visa signatur

003

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
Hmm det har jag ingen aning om iaf. Tror faktiskt att det är NEC-Mitsubishi som tagit fram panelen. Det diffar lite i specarna från Dell:en, t.ex. så är det bättre dpi på NEC:en 0.25.

Dock är Dell:en rejält mycket billigare 12000 mot 17500 vilket är ett plus. Värt att notera är iaf att Dell har gjort om modellen lite från den som testades hos anandtech, den har inte samma smäckra ram utan en fet o ful ram som enbart ser klumpig ut. Mycket tråkigt.

Säker på att du inte tittat på gamla modellen när du pratar om ramen? 2000FP heter gamla och nya 2001FP. Den gamla har väldigt bred ram

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.