Lång boot vid installation av S-ATA disk.

Permalänk

Lång boot vid installation av S-ATA disk.

Tjena!

Häromdagen köpte jag en Maxtor 200gig men när den nu e inpluggad så tar d säkert en 30sec längre att boota upp datorn.. precis innan WinXP-loggan blir skärmen svart, datorn slutar ladda o så står den där en stund sen startar windows. Någon som vet va detta kan bero på o vad man kan göra åt saken ? D andra diskarna jag har e vanliga ATA.

ASUS A7N8X Deluxe
AMD 2400+
1024 DDR PC3200 - 400Mhz
1xWestern 80Gb
2xWestern 120Gb

Windows XP Pro Sv

Visa signatur

Intel i5-3570K, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz, MSI GTX 1060, Samsung 850 EVO 250GB
(•̪●)´

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem.

Köpte nytt moderkort, med SATA stöd som jag dock inte använder.
Även installerat XP SP2.

Efter att sata post'en försvunnit (den säger att inga enheter är inkopplade till sata) så är burken helt svart i en halv evighet, sedan kommer den där vita progressmätaren och sedan kommer xp loggan.

Vill också veta vad det kan bero på och vad man kan göra åt saken.

epox 8rda3+
amd 1900+
1024 ddr pc3200 - 400mhz
1*western 120gb ide 8mb cache
1*wester 160gb ide 8mb cache

Permalänk

No7: Om du inte använder S-ATA så kanske det går att disabla i BIOS?

RC: Kolla din bootordning i BIOS. Kanske är något som har högre prioritet än HDDn och slöar ned Boot-processen?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Har samma problem, datorn stannar precis innan windows xp loggan o väntar typ i 45sec - 1 min innan den startar upp windows.. :/

nån som löst problemet?

Permalänk
Medlem

Japp, jag har löst mitt eget problem.

Testade med att ta bort sata från bios och testade även med 'bootvis' programmet som förbättrar boot-tiden. Det hjälpte lite, men den långa tiden när inget händer, var kvar.

Men mitt problem hade med den sekundära hårddisken att göra. (jag har två hd's, på en ide kabel)

Av någon mysko anledning så tyckte WindowsXP att min sekundära HD var lite kass. I princip antar jag att den (när det är svart och inget händer vid boot) håller på och 'pollar' hd'n och testar den i udma 100 läge. WindowsXP tycker antagligen sedan att hd'n är kass och sänker den till PIO mode, vilket är löjligt dåligt. Denna pollning, verkar ta en 30-45 sekunder.

Efter en del fipplande, och byte av IDE kabel, så fick jag igång UDMA 100 läge och nu bootar den som vanligt igen.

7

Permalänk
Medlem

Drar upp denna gamla tråden istället för att göra en ny.

Jag har exakt samma probblem som här fast det är på min nya Samsung SATA-disk.. den stannar och väntar innan windows-laddningen i ca 30 sek och sen körs den bara i PIO, har inget problem med min nya raptor som jag köpte samtidigt och jag har en Hitachi sata också som fungerar felfritt.. kan det vara SATA-kabeln som är kass? finns det några kablar av högre kvalité där ute?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)