billiga datorer från konkursbo

Permalänk
Medlem

billiga datorer från konkursbo

tjena!

Tänkte höra om någon köpt något från denna
snubbe och fått vad som utlovas levererat?
Han verkar ha flera annonser ute på blocket
blandannat denna
http://www2.blocket.se/view/1736912.htm

helst sjukt bra priser

/gelboy

Permalänk
Medlem

Låter lite väl billigt... Oavsett varför han säljer den så skulle han kunna få ut betydligt mer...
Vad har han för leveransvillkor?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Re: billiga datorer från konkursbo

Vi får väl se...

Permalänk
Medlem

Det där låter mycket suspekt...

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Re: Re: billiga datorer från konkursbo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mokkorabies
Jo det kan man ju lugnt säga. Jag var i kontakt med honom förut. Han kräver ju att man
skall betala in 1000 kr på ngt föreningssparbankskonto. Han hävdar att han köper in datorena ifrån konkursbo i Tyskland. Mkt möjligt, men man vet inte. Det finns ju inget som
heter "i god tro" längre. Det är upp till dig som köpare att kontrollera att den är stulen.

Det var något med honom som fick mig att dra mig ur totalt, bl.a. just 1000 kr i förskott.
Jag frågade flera gånger om originalkvitton, han var velig med att svara, började typ
att slöddra lite på halvknacklig danska.

Om du handlar ifrån honom, låt oss andra få veta hur det gick. Men var försiktig.

Hmm, om han köper in datorerna ifrån Tyskland så borde det väl vara Tysk version på Windows?

Permalänk

Re: Re: Re: billiga datorer från konkursbo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard83
Hmm, om han köper in datorerna ifrån Tyskland så borde det väl vara Tysk version på Windows?

Och tyskt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Japp, helt klart konstigt, men som sagt klart intressant
om det skulle stämma och dom har kommit över ett konkurslager
i tyskland, men varför isf inte sälja via it-auktionen eller något
sådant borde ge bättre betalt. Har kollat upp honom på
vitasidorna så jag tänkte ringa upp honom på det
mobilnummer han anger och höra om det är ok
om jag ringer hem till honom på hans "vanliga" telefon
så ökar i varjefall chansen att det inte är någon som bara
lånar en annan persons namn.

Kan man kolla upp om en person finns med i polisregistret
eller är dömd sedan tidigare?

mvh/gelboy

Permalänk
Medlem

Det är säkert så att man betalar in 1000kr sen hör man inte av honom mer ...

Visa signatur

003

Permalänk

Har varit i kontakt me snubben.. Jag var tänkt att köpa en stationär P4:a av honom.. Han bor ganska nära mig typ 10 mil.. Jag fråga om jag kunde få hämta den, och de gick bra, så han kan ju knappast blåsa mig. Och det finns ju kvitto och garanti så den kan väll inte va stulen.

Visa signatur

A Change Of Seasons! Ett mästerverk!

Permalänk
Medlem

zon3x>Han har den hemma alltså? Till mig har han sagt att den levereras
vecka 3 och att jag ska förskottsbetala en del av summan till hans
bankkonto.

Ingen som köpt något av honom och fått det levererat eller blivit blåst?

mvh/gelboy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gelboy
zon3x>Han har den hemma alltså? Till mig har han sagt att den levereras
vecka 3 och att jag ska förskottsbetala en del av summan till hans
bankkonto.

Ingen som köpt något av honom och fått det levererat eller blivit blåst?

mvh/gelboy

Han skulle skicka ett mail till mig när dom hade kommit, Då kunde jag komma o hämta dom. Fast till mig sa han att dom skulle komma vecka 48-50 ..

Visa signatur

A Change Of Seasons! Ett mästerverk!

Permalänk
Hedersmedlem

Min far ville promt köpa en dator av honom för några månader sen trots mina protester. Han tyckte att 1000:- inte är mycket och om nu datorn kommer så är det en riktigt bra affär.
Leveransen skulle ske i vecka 46-47 men än har ingen dator dykt upp. Pappa har pratat med honom om saken och det berodde på "förseningar utanför hans kontroll". Han var dock beredd att betala tillbaka pengarna om man inte orkade vänta. Om han sen skulle ha gjort det har jag ingen aning om då pappa tyckte att det var lika bra att vänta lite till.

Banken har inget att säga om killen och en sökning på Internet gav inte allt för mycket. Tydligen sysslar han med att köpa och sälja allt möjligt via diverse annonssidor.

Jag kommer att höra av mig om hur det hela utvecklar sig.

Flyttar även tråden till Köparens guide.

Permalänk
Medlem

Re: Re: billiga datorer från konkursbo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mokkorabies
Det finns ju inget som
heter "i god tro" längre. Det är upp till dig som köpare att kontrollera att den är stulen.

Jag tycker inte att du ska skriva saker du tro och kalla dem fakta!

I svensk lagstiftning har vi något som heter "i god tro". Vad lagen innebär vet nog de flesta därför kommer jag inte gå in på det. Om denna situation faller inom "god tro":s väggar kan jag inte svara på, men räkna inte med det.

Martin

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: billiga datorer från konkursbo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Jag tycker inte att du ska skriva saker du tro och kalla dem fakta!

I svensk lagstiftning har vi något som heter "i god tro". Vad lagen innebär vet nog de flesta därför kommer jag inte gå in på det. Om denna situation faller inom "god tro":s väggar kan jag inte svara på, men räkna inte med det.

Martin

Jag tycker inte att du ska skriva saker du tro och kalla dem fakta!

Läs lagen själv:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...

eller om du inte vill klistra in den ofantligt långa URL:en:

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

För att summera, du kan hävda god tro, men det har ingen betydelse för ägaren har iallafall rätt att få tillbaka lösöret. Dock så slipper du straff för att du beblandat dig med stöldgods.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt att jag tog mig ann problemet i fråga (kan dock medge att det var felaktigt skrivet)
"Om denna situation faller inom "god tro":s väggar kan jag inte svara på, men räkna inte med det."

Däremot står jag fast vid att personen i fråga hade fel vid påståendet att "god tro" inte finns längre! (vilket du också bevisat).

Permalänk
Avstängd

jag vet inte om jag omedvetet tänder på det men...

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad.

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

När jag mailade honom i går så skrev han att han ville ha 500:- i förskott, så det verkar variera en aning....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Hedersmedlem

Låter sjukt billigt, hmm mistänktsamt nån som kan verifiera om de e sant eller lögner?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
När jag mailade honom i går så skrev han att han ville ha 500:- i förskott, så det verkar variera en aning....

Det svaret fick jag också. Han skrev även att jag inte kunde få datorn tidigare än v. 3 eftersom datorn var tvungen att testas, monteras svenskt t-bord osv.osv...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

http://www2.blocket.se/view/1814551.htm?l=0&c=1&city=0
-> Dell byggde aldrig så pass snabba P4:or i denna låda? Använde de inte de svarta lådorna innan? Samt att i min Dell, som också är en P4@1.8GHz med 40GB hårddisk, sitter en Western Digital WD400BB istället för en Seagate. Det här är ju förstås inget bevisar att han luras, men det är kanske värt att tänka över. Företag köper i regel saker från samma tillverkar, och hittils har jag sett väldigt stor variation här. Kanske också något som behöver tänkas över?

Om någon får hem någon av dessa varor så skicka mig gärna hans telefonnummer, för då vill jag också handla!

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, jag ser inte på billden villken modell det är.
Men den sista i de grå chassina var Dimention 4100 och det var P3 upp till 1.1 Ghz. Sen ser vi bara en optisk enhet på bilden.
Samt en WinME skiva, inte XP.

2*256 är max minne i den.

Permalänk
Medlem

jag kontaktadee honom det här svaret fick jag

------------------------------------------------------
Hejsan
Har en kvar till dig med..

LÄS ALLT MED STORA BOKSTÄVER INNAN DU BESTÄMMER DIG!!
INKÖPT PÅ KONKURS/AUKTION, LEVERERAS DIREKT TILL
KÖPARE MED SE-TANGENTBORD/MANUAL UNDER VECKA
3 (LÄS IGEN: VECKA 3 OCH INTE TIDIGARE) BEROANDE
PÅ TRANSPORT, TJEK AV DATOR (PIXELFEL M.M.), ISÄTTNING
AV SVENSK TANGENTBORD, EXTRA MINNE M.M. (Og servicecenteret
har för mycket jobb för tilfället).

BETALNINGSVILLKOR:

DELBETALNING VID BESTÄLLNING TILL BANK.
RESTBELOPP NETTO 10 DAGAR NÄR DU HAR MOTTAGIT VARAN.

Delbetaling SEK 500 insättes i:

Föreningssparbanken (FSB)
Clearingsnr. 81471
Kontonr. 9748511277

för att göra din bestilling. Jag kommar sen att bekräfta din inbetaling i
ett mail till dig. Sen NÄR du har fått hem ditt nya vara, tjekker du den och
är du nöjd med denna, komma jag att skicka en faktura på restbelobet till
dig som du måsta betale innan 10 dagar. Varen kommar att skickas DIREKT till
dig från servicecenteret. Där tillkomma inga fraktkostnad m.m.

MEN GÖR INGA INSÄTNING FÖR DU HAR HAR EN KOD SOM DU MÅSTA ANVÄNDER NÄR DU
BETALA IN DELBETALINGEN.
DU KAN ALLTID ANNULERA DIN ORDER OCH FÅ DIN DELBATALING TILLBAKA.

Ny kvitto/garanti biforgas med dator.
-----------------------------------------------------

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Exakt samma mail som jag fick!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket skumt säger jag bara ska han hinna försvinna med pengarna innan nån hinner anmäla honom kanske? va ju ganska många annonser som va lite för bra pris på för o vara sant.

Permalänk
Medlem

500:- är ju iofs inte mkt... enligt mailet verkar ju han seriös ;).... jag tror iaf att ni får datorerna

Visa signatur

Abit nf7-s rev.2 | Barton 2500+ | TwinMOS w/ WinBond 2x256mb pc3200 | HiS ATi RADEON 9200 128mB

Permalänk
Medlem

Jag tror de blir blåsta. Tycker inte mailet verkar väldigt seriöst. Hur många datorer får han tag på igentligen, alla verkar ju få samma svar. Tvivlar på att han har 50+ datorer.

Permalänk
Medlem

Luktar skumt, mkt skumt....

Duedate

Permalänk
Inaktiv

tror nog att de som betalar blir blåsta.

Permalänk

Erm... "Pixelfel"?? Är det vanligt på en crt-skärm?

Om en säljare vill ha en förskottsbetalning så bör han ange _varför_ detta krävs tycker jag. Det är ju knappast så att han får problem med att sälja burkarna så en orderbekräftelse borde vara tillräckligt.
/S

Visa signatur

Livet är inget för nybörjare...