Permalänk
Medlem

Hur tar jag bort pastan?

Hur tar jag bort pastan? Kan jag lägga annan kylpasta ovanpå den nuvarande? Om det inte täcker hela kärnan för att den stängs av?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag tog bort idag med kemiskt ren bensin! Annars funkar det med aceton! Ta aceton utan olja bara!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

jag brukar rengöra processorn och flänsen med T-Röd
har fungerat utmärkt för mig

Visa signatur

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Permalänk
Hedersmedlem

Kemisk ren aceton, kemisk ren bensin eller isopropanol. Finns redan massor av trådar om detta.

T-röd innehåller färgämne så även om det visserligen funkar hyfsat så finns det bättre alternativ.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

ursäkta nybörjarfrågan.

rengör ni processorn för att den ska gå snabbare eller bara för att undvika att damm kan börja brinna?

eller någon annan orsak?

själv har jag aldrig rengjort datorn mer än att jag tagit bort lite damråttor då och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
ursäkta nybörjarfrågan.

rengör ni processorn för att den ska gå snabbare eller bara för att undvika att damm kan börja brinna?

eller någon annan orsak?

själv har jag aldrig rengjort datorn mer än att jag tagit bort lite damråttor då och då.

Det de menar med rengör är att ta bort gammal pasta från cpu/fläns.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Det de menar med rengör är att ta bort gammal pasta från cpu/fläns.

det känns som jag inte riktigt platsar på det här forumet med mina kunskaper.

Permalänk
Medlem

jorå bara det att du kan be moderatorn göra ett forum till..tex "hur vet jag att jag har en cpu ? " eller " är det nödvändigt med ett grafikkort eller kan jag köra H-L 2 utan det? "'

typ

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
jorå bara det att du kan be moderatorn göra ett forum till..tex "hur vet jag att jag har en cpu ? " eller " är det nödvändigt med ett grafikkort eller kan jag köra H-L 2 utan det? "'

typ

ska göra det.

Permalänk

Jag tog bort den gamla pastan med hushållspapper, funkade perfekt!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Använder läkarsprit 96%

Visa signatur

"The old ways. Our new path. Together we carve our glorious future."

Permalänk
Medlem

Ärtan: Sånt ska man ju grogga på FFS .. du kan inte va så hakke som du tror

Permalänk
Medlem

Re: Hur tar jag bort pastan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Hur tar jag bort pastan? Kan jag lägga annan kylpasta ovanpå den nuvarande? Om det inte täcker hela kärnan för att den stängs av?

Är det en ny kylare du köpt så är ibland kylpastan riktigt seg och klistrig då får du använda en bit hårdplast som skrapa, t.ex. änden av en linjal (använd absolut INGEN METALL, då kan du skada ytan). Detta borde ta bort 99% av pastan, resten gnuggar du bort med lite papper och sprit/bensin.
Är det lösare kylpasta typ artic silver, så använd bara papper och sprit/bensin.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator