Permalänk
Medlem

"simplaste" linux

hej! Vi håller på att anordna ett lan, och har fått tillgång till några p2:or på ~233mhz. Det är lite för slött för win2k, och 98 är helt oacceptabelt för servrar.

vi är på jakt efter en verision av linux som är extrem lågkrävande vad det gäller grafik. Ni får gärna tipsa om något styrprogram så som VNC och Radmin för linux.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

testa slack
sen kan ni ju ssh:a med t.ex putty från win

Permalänk
Medlem

Debian
Slackware
Gentoo (är visserligen inte att rekommendera på 233mhz om ni inte har massor med tid)

Styra burkarna gör ni med SSH.

Permalänk
Hedersmedlem

Tiotusenkronorsfrågan: Vilken funktion ska de fylla?

Permalänk
Medlem

dchub och annat diverse. en cs-server också(klaga inte på hårdvaran)

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

ok då ska ni nog ha win om ni inte är laddade för pillepill

Permalänk
Medlem

Hur många ska ni vara på lanet ??

Visa signatur

003

Permalänk

Gurre jag vägrar köra linux på min dc burk!
Jag kör dc huben från min egen!

Visa signatur

Nätverk vad är det?
Kan det vara något från yttre rymden?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
ok då ska ni nog ha win om ni inte är laddade för pillepill

överdriv inte! en kompis fick igång en cs server på sin gamla burk... första gången han kör linux överhuvudtaget

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Vi tänkte ändå köra cs-servern på ett par celeron 366= win2k.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

cs servern brukar vara en av de tyngre, kör ni på celeron 366'or med win2k så blir nog inte kidsen glada

Permalänk
Medlem

äh vafan. får dem tåla(1.5) ;). Q3 ska det vara på en utav 366:orna också.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem

varför inte köra CS server på en av 366:orna och köra linux på dem?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

jag tror itne att jag klarar det. Jag kan ju knappt använda DOS, för fan

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

om ni inte har nån tidigare erfarenhet av linux så ska ni nog inte ge er på det precis innan ett LAN..

du frågar efter en dist som är lågt krävande vad det gäller det grafiska... isåfall ska ni nog köra fluxbox eller någon annan mindre krävade fönsterhanterare..

Permalänk
Medlem

Eller inte köra en fönsterhanterare alls. Om man bara har terminalen så är det ju definitivt inte "grafikkrävande" det kräver ju i princip inget av hårdvaran överhuvudtaget.

Föresten, om man ska administrera en linuxburk via nätverk och vill ha ett grafiskt interface så kan man ju starta xservern på burken man vill administrera och sätta displayen till den burken man sitter vid. Mycket smidigt och klart snabbare än vnc och radmin, men då måste båda burkarna köra linux iofs.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Eller inte köra en fönsterhanterare alls. Om man bara har terminalen så är det ju definitivt inte "grafikkrävande" det kräver ju i princip inget av hårdvaran överhuvudtaget.

Föresten, om man ska administrera en linuxburk via nätverk och vill ha ett grafiskt interface så kan man ju starta xservern på burken man vill administrera och sätta displayen till den burken man sitter vid. Mycket smidigt och klart snabbare än vnc och radmin, men då måste båda burkarna köra linux iofs.

finns det nån guide till hur man gör det? är lite nyfiken på att testa...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

CS server med 10players = min 1300Mhz +

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
CS server med 10players = min 1300Mhz +

int eneligt mina erfarenheter

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
men då måste båda burkarna köra linux iofs.

Det borde väl ändå finnas någon Xklient för windows, cygwin borde ju också fungera.
Jag är inte påläst innom området, så det är möjligt att jag har fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
Det borde väl ändå finnas någon Xklient för windows, cygwin borde ju också fungera.
Jag är inte påläst innom området, så det är möjligt att jag har fel.

Cygwins XServer är nog den bästa gratis men jag tycker att det är krångligt att få cygwin att funka som jag vill...

WeirdX är en gratis Java baserad X-Server, inte världens bästa prestanda men den funkar iaf:

http://www.jcraft.com/weirdx/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag fatar typ ingenting om vad ni pratar om

Äh-vafan. Slänger väl in 98 då.. Orkar inte mde nåt annat.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

dchub i bsd/linux är väl inget problem?
beror visserligen hur avancerade funktioner man kräver (dålig koll på detta) men för det mesta funkar opendchub bra.
kör det själv på min openbsd 3.4 burk i en liten chroot.

btw, att börja gorma med ett GUI för servrarna är väl lite som att kasta prestande i sjön..

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
int eneligt mina erfarenheter

sedan CS 1.5 kom så har det blivit extremt krävande för servern.. för matcher 5on5 ska det vara mins 1400HMz t-bird har jag hört..

Permalänk
Medlem

ok.. aja. Ska köras nu på en 2200+ nu iaf..

Vilken verision av slack ska jag välja? (p2 266mhz)

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

du kan lätt ha en cs server på de datorerna. släng bara in en linux dist som inte är krävande. skippa X och massa annat onödigt skit. jag rekomenderar debian för din dator då slipper du kompilera allt själv.

DC hubb funkar skitbra i linux. De riktigt stora hubbarna brukar använda någon form utav *nix system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

finns det nån guide till hur man gör det? är lite nyfiken på att testa...

Inte säker på om jag kommer ihåg rätt nu men jag tror att man gjorde såhär:

ssh'a till burken du vill administrera.
startx -display hostname:0

där hostname är namnet på din burk, borde fungera med ip adress också.
Kan vara -d istället för display också. 0'an ska inte vara nödvändig men jag har märkt att den är det ibland endå. Kan till och med krävas att man skriver hostname:0.0

Jag har aldrig gjort det själv med hela x, bara med lösa program (dom går också att köra på en annan burk och skicka gui'et till datorn man sitter vid) så det kan vara något speciellt man måste göra också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte

Det borde väl ändå finnas någon Xklient för windows, cygwin borde ju också fungera.
Jag är inte påläst innom området, så det är möjligt att jag har fel.

Jo cygwin har ju en xklient, men jag är inte säker på om det fungerar med den.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
ok.. aja. Ska köras nu på en 2200+ nu iaf..

Vilken verision av slack ska jag välja? (p2 266mhz)

jag kör version 9.1 ett på en 166:a med 64MB ram och det går bra så kör du det med...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
CS server med 10players = min 1300Mhz +

Det där som du sa håller inte man kan köra linux på en 366 och ha 20 players så säg inget innan du vet

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte