Permalänk
Medlem

12db papst @ 5v i 360w nätagg?

Har nyss satt i en 80mm 12gb papst och kör den på 5v i ett 360w nätagg från chieftech.
Tycker doch att den går liiiite väl sakta.. hmm.. de e juh ba bra för ja hör den inte alls
Men kyler detta verkligen tillräckligt bra?

iofs kan ja juh ba dra upp farten men ja vill juh att den ska vara lika tyst hela tiden

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

kör den på 12v om du är osäker då.. du hör den knappt endå

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sypher
kör den på 12v om du är osäker då.. du hör den knappt endå

haha, joooho då
som de flesta papst så hör man "klick" ljudet... sen har man ett klart vinande ljud oxå.. störande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sätt en papst 12db @5v på baksidan av nätagget också. borde bli bättre drag i agget då

Permalänk
Medlem

kanske om du sitter å lyssnar med örat intill chassit, men alla har väl olika känsliga öron chansen finns väl att det inte tillför speciellt mycket mer än det vanligtvis skulle ha flyttats luft genom hålet pga andra eventuella fläktar i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Javi_D
kanske om du sitter å lyssnar med örat intill chassit, men alla har väl olika känsliga öron chansen finns väl att det inte tillför speciellt mycket mer än det vanligtvis skulle ha flyttats luft genom hålet pga andra eventuella fläktar i chassit.

när ja sitter här på stolen så hör ja då det klart å tydligt oxå

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

du måste vara mest känslig.. jag hör knappt min 26dB papst 120mm fast den är dock inbyggd i burken och sitter i botten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
du måste vara mest känslig.. jag hör knappt min 26dB papst 120mm fast den är dock inbyggd i burken och sitter i botten...

det är nog nå fel på fläkten för detta ljud skulle fan vem som helst kunna höra
Förutom dom döva då.. eller iofs.. skulle man kunna dra på 24v skulle säker dom oxå höra

Visa signatur

Permalänk

varför köra en sån riktigt tyst fläkt på 5 volt? Tycker mina Zhalman 80mm är ohörbara vid 5.5 volt.

Om du nu bara måste jäklas och inte köra dom@fullspeed så kör dom i minst 7 volt.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
varför köra en sån riktigt tyst fläkt på 5 volt? Tycker mina Zhalman 80mm är ohörbara vid 5.5 volt.

Om du nu bara måste jäklas och inte köra dom@fullspeed så kör dom i minst 7 volt.

riktigt tyst? ja vet att dom ska vara det men när ja drar upp denna i 12volt så hör jag den KLART OCH TYDLIGT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså! Är du säker på att det inte är något annat som låter då ? Annars skulle jag reklamera fläkten, då jag tycker att en HD överröstar den!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Alltså! Är du säker på att det inte är något annat som låter då ? Annars skulle jag reklamera fläkten, då jag tycker att en HD överröstar den!

det är juh inte så svårt att kolla. Om jag drar ner fläkten i nätagget på 5v och hör NOLL, sen när ja drar upp den till 12v så hör ja det rätt bra, då behöver ja juh inte kolla nå annat

När ja bytte fläkten så testade ja köra utan hårddiskarna och kolla hur de lät då osv. och dom skulle verkligen behöva dämpas oxå men först vill ja lösa nätagget..

att reklamera den där fläkten ger juh inget då måst ja skicka ner och vänta på få en ny. lika bra å köpa en ny om ja nu ska fixa en annan.. så snål e man vell inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa fläktar börjar knäppa och ha sig om man kör dom på för låg spänning. Testa sätt den på 7V istället så kanske den låter mindre... Det gör vissa av mina fläktar iaf.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

har ett likadant agg och en liknande fläkt, dock blev agget överhettat när jag körde fläkten i 7V, efter några timmars loopande av 3dmark var agget så varmt att man inte ens kunnde ta på ytterhöljet utan att bränna sig! så nu snurrar den på i 12v-igen

Permalänk
Medlem

För övrigt tycker jag att du ska ta alla H i juH och ersätta med ett G som du sedan sätter bakom "ja"

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Vissa fläktar börjar knäppa och ha sig om man kör dom på för låg spänning. Testa sätt den på 7V istället så kanske den låter mindre... Det gör vissa av mina fläktar iaf.

jo 7v blir juh tystare.. men fortfarande försvinner inte klick ljudet.. :/
så.. fan... på 5v går den perfa men ja är lite orolig över kyleffekten

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
riktigt tyst? ja vet att dom ska vara det men när ja drar upp denna i 12volt så hör jag den KLART OCH TYDLIGT

Äh, då är du lite väl kännslig 26 db är nada. Fast det är ju lite beroende på hur van man är och lite så.

Min dator är INTE tyst kan jag säga. Bara processorfläkten @ fullspeed genererar 48db...

kör dom på 7 så hör du dom inte.

kyleffekten på en papst med redan lågt cfm@5 volt är nog inte alls mycket. Hur mycket klarar en papst 80mm papst av@12 volt 20 cfm?

Visa signatur

|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Äh, då är du lite väl kännslig 26 db är nada. Fast det är ju lite beroende på hur van man är och lite så.

Min dator är INTE tyst kan jag säga. Bara processorfläkten @ fullspeed genererar 48db...

kör dom på 7 så hör du dom inte.

haha, det verkar som ni har lite svårt att f-ö-r-st-å
Denna fläkt är inte normal tror jag eftersom att VEM SOM HELST kan höra detta ljud

Visa signatur

Permalänk
Citat:

haha, det verkar som ni har lite svårt att f-ö-r-st-å
Denna fläkt är inte normal tror jag eftersom att VEM SOM HELST kan höra detta ljud

Men skriv det då!

Hur länge har du haft den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men skriv det då!

Hur länge har du haft den?

jadu.. bra fråga... halv år kanske... men ja har alltid kört den på 5v

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jadu.. bra fråga... halv år kanske... men ja har alltid kört den på 5v

Har dom varit så ifrån början? (låtit för mycket@12 volt)

Dom kan omöjligt slitits ut efter endast ett halvår, så är det bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har dom varit så ifrån början? (låtit för mycket@12 volt)

Dom kan omöjligt slitits ut efter endast ett halvår, så är det bara.

hmm.. kom int riktigt ihåg.. men ja va ja då vet är att ja alltid haft dom i 5v för ja tyckt dom låtigt för mycket i 12v.. och papstar ska juh vara tysta så de kanske har varit vajsing på dom.. i dont know

men om man däremot tar bort gallret så har ja hört att de ska ta bort mycket ljud. eller om man sätter dit "runda" galler.. ett sånt har ja redan i nätagget och det tar då int bort nå ljud vid 12v..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Papst fläktar är i princip ljudlösa ifall du kör dom på 12 volt och har fläktarna DÄMPADE.
Har du prylar som stoppar luftflödet åt det håll det blåser, så kommer det uppstå mer ljud, så ha det så cleant som möjligt bakom/framför fläktarna. Idioter har fläktgaller - då de bara skapar oljud.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Du har den i nätagget alltså, Testa att ta en avbitar tång (om du inte är rik och har en dremel förstås ) och sågar/knipsar bort gallret.
Jag bytte fläkt i mitt nätagg, lät som fan tills jag knipsade av gallret igår när jag ändå höll på att montera om kylaren

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

det är nog nå fel på fläkten för detta ljud skulle fan vem som helst kunna höra
Förutom dom döva då.. eller iofs.. skulle man kunna dra på 24v skulle säker dom oxå höra

Det är absolut inget fel på fläkten tycker papst är så satans tysta.. tycker 26dB fläkten inte låter mkt alls.. och min hörsel är det absolut inget fel på. har alltid haft bra hörsel.. en papst 12dB fläkt tycker jag inte hörs alls om man inte sätter örat nära typ.. man har ju ändå huvudet en bit från själva burken så den kan knappast höras, isf så är det som någon sa tidigare att fläkten knäpper och har sig, pga att den går på för låg spänning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Det är absolut inget fel på fläkten tycker papst är så satans tysta.. tycker 26dB fläkten inte låter mkt alls.. och min hörsel är det absolut inget fel på. har alltid haft bra hörsel.. en papst 12dB fläkt tycker jag inte hörs alls om man inte sätter örat nära typ.. man har ju ändå huvudet en bit från själva burken så den kan knappast höras, isf så är det som någon sa tidigare att fläkten knäpper och har sig, pga att den går på för låg spänning.

haha, och hur vet du att just min fläkt inte är trasig då?
Om en 12db inte ska höras och min gör det så är det vell nåt som inte är som det ska eller hur?

Visa signatur

Permalänk

NiQ: var har du för fläktgaller/skydd nu? chieftech stansat eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

NiQ: var har du för fläktgaller/skydd nu? chieftech stansat eller liknande?

alla fläktgaller i lådan samt nätagget är orginal

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

haha, och hur vet du att just min fläkt inte är trasig då?
Om en 12db inte ska höras och min gör det så är det vell nåt som inte är som det ska eller hur?

Jag säger bara att jag har en 26dB 120mm papst och har haft en till, ingen av dom tyckte jag lät vidare högt..
visst kan det vara så att din fläkt är trasig, men jag tror mkt väl det kan vara så att när den går på låg spänning att det låter av den för det.. jag har aldrig sagt något annat, bara konstaterat att en papst 12dB normalt sett inte ska låta i princip något.. men visst ljudnivån är ju beroende av diverse faktorer, om du har galler så kan ju dom lätt göra så att det blir typ ett "blåsljud"..

Permalänk
Medlem
Citat:

alla fläktgaller i lådan samt nätagget är orginal

menar du med 3m-hål eller liknande? det höjer ju som sagt vinande-nivån på ljuder mycket plus att luftgenomströnningen blir myycket sämre. klipp bort dem!