Datorn stängs av när ja startar ett spel!

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av när ja startar ett spel!

Min dator är as lustig den den startar om! när ja t .ex försöker köra NFS underground, legal street racer osv... men den stängs inte av när ja kör the sims??!?
ja har gått in i BIOS o kollat hur varm processorn är o den ligger ungefär på 54 grader!
ja har en pentium 4 1700mhz 265 SD-RAM DFI moderkort Geforce 3 Ti 200!

MVH Ludde

Permalänk

Något för lite ram tror jag

Permalänk
Medlem

ja prova o starta om datorn så starta spelt direkt då strtade det o ja kunde köra typ 4 sec sen starar om...

Permalänk
Medlem

54 grader idle i BIOS betyder säkert minst 70 grader i full load. Kontrollera cpu kylaren, det kanske sitter mycket damm i den lr så.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

men fläkten snurrar i 3600 rpm som den ska!!!

Permalänk
Medlem

Men LOL!!!

Om du har så mycket damm i datorn så det påverkar cpufläktens hastighet, ja, då tror jag att den hade brunnit upp för länge sen.

Det är MYCKET vanligt att datorer överhettar pga damm. Kolla nu!

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Det är inget damm i datorn!!!!!!

Permalänk
Medlem

Att datorn startar om beror troligtvis på en för varm processor. Du kan testa om det är det genom att köra ett program som belastar processorn, t ex Prime95 som återfinns här:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Direkt länk till senaste filen: http://mersenne.org/gimps/p95v237.exe

Tanka även ner ett program som visar datorns temperaturer när du är i Windows.

MBM5 finns här: http://mbm.livewiredev.com/

Pröva detta:

Starta MBM5 eller liknande program som visar processorns temperatur. Starta sedan Prime95. Om datorn startar om efter en stund så borde det bero på en för varm processor.

Berätta sedan för oss hur det gick och vilken temp processorn steg till.

Om processorn blev för varm behöver du en ny CPU-fläkt.

Permalänk
Avstängd

Men ta det lungt killen vill bara ha några vettiga svar! å vi på swec ska väl hjälpa honnom lr?

Visa signatur

Counter-strike lirare:P

Permalänk
Medlem

Ne datorn inte starta om! hmm, ja tror det är nätagregatet det ligger bara på 250w
för datorn va inte så här innan ja köpte 80Gigs hd, geforce 3 kortet och ljudkortet (intregrerat annars)

Permalänk

Jag har samma problem, datorn hänger sig när man spelar. Körde detdär testet i 2 min, hände ingenting. Iofs brukar de ta uppåt 30min när ja spelar innan den hänger sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cervantes
Jag har samma problem, datorn hänger sig när man spelar. Körde detdär testet i 2 min, hände ingenting. Iofs brukar de ta uppåt 30min när ja spelar innan den hänger sig.

Låt den gå minst så länge då...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Orka...du har tydligen också en XP, brukar din burk bli väldigt varm? På min känns bara själva skalet typ 50 grader ungefär där processorn sitter...testade nu att ha den öppen o nära ett öppet fönster, verkade funka lite längre. Om ja försöker starta ett spel igen direkt efter den hängt sig o startat om hänger den sig inom 5 min. Då borde det väl nästan helt säkert bero på överhettning? Men hur ska jag lösa det, redan bytt Processorfläkt som sagt..

Permalänk
Medlem

varför startar min om??? kan det bero på nätagregatet???????????????????????

Permalänk
Medlem

Laddat ner senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Alltså är det här typ sveriges bästa datorforum? Man får ju typ svar en gång i veckan verkar de som..

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem. Jag dammsög i datorn och det lsöte sig. Tror jag.

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro