Ett till program: Virtuella skrivbord

Permalänk
Medlem

förresten... om jag har ett fönster uppe i desktop 1 och så går jag in i desktop 2 och så trycker jag alt+tab då får jag samma fönster i båda desktopsarna(svengelska) samtidigt... inte så bra tycker jag...

"This is a damn good program, and with my help it could be the best."

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Jag körde dm_debug och tog reda på classnamnet för msn messenger och lade till det [Exceptions] men det funkade inte, man var ska vanliga namnet "MSN Messenger" och det funkar

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Glömsk

Har skrivit om alla rutiner för undantag (exceptions). Kommer fungera mycket bättre till DM5.

Problemet med att skapa program likt detta är att man försöker göra något och Windows själv försöker göra något annat. Det gör att man måste lägga in undantag (som för att lösa Alt-Tab problemet) och att göra det snyggt är inte jättelätt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

men det är bra jobbat

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Om explorer.exe startas om, så finns inte DM i trayen, men ligger fortfarande kvar som en process så att man kan inte starta det igen, gör inte så mycket eftersom att man kan avsluta det från taskmanagern.. Men ändå för dom som kanske inte vet det så vore det kanske bra att DM också försvinner när explorer försvinner eller om det kan finnas kvar..

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Glömsk

Suddaz: Tack för det, något jag aldrig skulle tänka på själv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist: Det är lugna puckar , Kommer det nån ny version?

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Glömsk

Japp, jobbar på DM5. Kommer nog imorrn.

Har fixat många förfrågningar och förbättrat en del kod (en del buggar fixade).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Psionicist: Jag har märkt att vissa program/spel som t.ex. DAoC är i alla fönster när man switchar...precis som om man hade lagt programmet i exeptionslistan...why?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Glömsk

Har att göra med hur Windows fungerar. Ska fixa det till DM5.

Fixade precis så ni kan styra programmed från cmd, exempelvis:
dm5.exe --next
dm5.exe --prev
dm5.exe --desktop=2

Ni har då lite större frihet hur ni använder det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på en ganska stor funktion som går ihop med att man ska kunna flytta öppna program mellan olika desktops...

Kan du inte lägga in så att man kan få upp en helskärm med alla desktops och att man kan få en överblick över dem? Det blir nog ganska svårt men på det sättet blir det oerhört mycket lättare att sortera.

Går det föresten att ha olika bakgrundsbilder på olika desktops? Det skulle också vara nice...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Psionicist, Jättebra med att man kan skicka med parametrar sådär Då kan man ju göra sitt eget lilla styrprogram

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Medlem

En liten funktion jag kom att tänka på, som kanske inte går att göra ens men som vore mysig, vore ju en länk i högerklicksmenyn på alla fönster där man kan välja "move to desktop -> undermeny med desktopen" för att lätt flytta fönster. Visst, som det är nu när man får upp en liten ruta där man flyttar fönster funkar ju, men smidigare om man kan göra det genom ett lätt litet högerklick.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

Filigran: Tror det kan gå att fixa, ska testa.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Testade programmet för första gången nu, fungerar väl ganska okej, hittat ett par fel dock.

1) Ikonen för Desktop 4 är markerad fasten jag står på Desktop 1, den är markerad vid uppstart, Desktop managern visar dock att allting ligger på Desktop 1.

2) Programmen byter ordning i taskbaren, enligt mig mycket irriterande

3) "Desktop Manager" hittar inte nya fönster även om man stänger ner den och öppnar upp den på nytt. Man måste stänga ner den, byta till ett annat skrivbord och byta tillbaka och sen öppna upp den igen för att den ska hitta nya fönster.
Även...stänger man ner ett fönster den hittat och öppnar upp desktop managern igen så lämnar den tomma rader efter sig där det fönster man stängt låg.

4) DM4Config.exe jag försökte ändra shortcut för att byta skrivbord till "none" genom att trycka på backspace, den sparade inte inställningen då. Eftersom att CTRL+Högerpil och de använder jag när jag skriver och ska hoppa mellan ord.

Har du nvidia grafikkort? ta en titt på deras program för multipla skrivbord, det fungerar bra och kan nog vara en källa till inspiration.
Tack för mig och lycka till med programmet

Permalänk
Medlem

Kanoners! Ser fram emot updaten
Har du någon koll på hur många dl's det har varit?

Visa signatur

yeye

Permalänk

Har precis börjat testa det och det verkar fungera utmärkt än så länge! Grymt schysst prog!

Edit 1:
Hmm, har upptäckt några konstigheter.
*Mitt Internet Explorer ligger på två skrivbord. (har bara ett sådan fönster igång.) Edit: Hände en gång, har inte lyckats återskapa det.

* Config-programmet envisas med att inte spara att jag ändrar snabbkommando till ctrl-högerpil för next desktop.

Sen en liten feature-request:
Ikonerna för varje skrivbord tycker jag man ska kunna välja att de inte visas, då de hamnar i olika ordning mest hela tiden. Snabbkommandon fungerar ju bra istället. Eller att man fixar en siffra eller symbol på ikonerna så man vet vilken som är vilken.

Edit 2: En feature-request till, en liten funktion i högerklicksmenyn på ikonen med svarta fyrkanten som läser in config-filen igen så man slipper starta om det.

Permalänk
Medlem

Hittade en liten bugg med photoshop: de "flytande" fönstren, layers, history etc, hänger med när man byter desktop. Huvudfönstret gör det dock inte.

Det finns även en bugg som visar sig ibland, vet inte hur jag får fram den. Ett fönster finns ibland på två desktops, tills man väljer att flytta ett av dem till ett annat desktop(har dock bara provat att skicka till det desktop där "klonen" av fönstret ligger) och då ser man bara ett i "taskfönstret" igen, som det ska vara.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

Mycket det ni nämner är fixade i DM5. Ha tålamod, hade tänkt fixa allting nämnt hittills till den här versionen.

Kommentarer uppskattas verkligen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

I mina nattliga tankar kom jag på att det kanske skulle vara användbart men en funktion som gör att man kan starta programet på ett annat skrivbord och en funktion som gör att program x alltid startar på skrivbord x.

Funderar på att testa det nu, känns som om det kanske skulle vara användbart vid något tillfälle.

Edit:
Hittade något intressant, man kan öppna upp Miranda från trayen från alla skrivborden och på det sättre få något som verker som sticky.

Permalänk
Medlem

You made it foolproof, i'm your over-fool...

Viritual desktop manager

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
You made it foolproof, i'm your over-fool...

Viritual desktop manager

Har testat det innan, det är inte hälften så bra som Psionicists.

Permalänk
Medlem

och Psi's är ~80KB, deras är 550, och 450 av dem är antagligen bara skit och microsoftloggor.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

Ber om ursäkt att det här har dragit ut på tiden, har kommit på en massa snygga lösningar som involverar diverse skumma trick som globala hooks och subclassing. Eftersom detta är ganska avancerat och dessutom gör det väldigt lätt att skjuta av sig foten går utvecklingen ganska långsamt just nu. Programmet ska vara säkert, snyggt och litet. (Vilket tråkigt nog är svårare och tar längre tid än att göra något osäkert, fulkodat och bloatat)

Ska försöka få upp DM5, kanske DM4½ eller något imorgon.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

Har testat det innan, det är inte hälften så bra som Psionicists.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
och Psi's är ~80KB, deras är 550, och 450 av dem är antagligen bara skit och microsoftloggor.

Menade inte så, pröva att köra de där programen paralellt...

Upplevelsen blir ganska... errr.... ORGINELL!! nej... SPLITTRAD!

(För er välsignade som kör Lunux/Unix/Mac/C64 mm;
Microsoft progget skapar 4 skrivbord

Psi's prog skapar x under-skrivbord...

Dina prog tappar du bort i röran av skrivbord )

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Hur går det med programmerandet PSI? :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

Det går skitbra!

Det här med sorteringen är ett stort problem dock eftersom taskbaren fungerar olika i olika versioner av windows. (Det är alltså sorteringsbuggen som är problemet).

Jag hade tänkt lösa problemet genom att kolla när programmen skapas och inte vilka program som redan är startade. Det här blir ännu snyggare än lösningen nu MEN det förutsätter att man startar DM innan några andra program. Det här gör att programmet inte känns lika "simpelt" som det gör nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kan man inte kolla PID?

Fast det kanske inte ger ordningen för varje fönster utan för programmet

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Psionicist: Illa. :/ if (windowsversion == "98") { gör på ett sätt } else if (windowsversion == 2000) { gör på ett annat } ?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Psionicist: Illa. :/ if (windowsversion == "98") { gör på ett sätt } else if (windowsversion == 2000) { gör på ett annat } ?

Till skillnad från vad det brukar vara så är det faktiskt Windows XP som strular.

Taskbaren fungerar lika i 95, 98, NT, ME och 2000. Den fungerar annorlunda i XP.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.