Ett till program: Virtuella skrivbord

Permalänk
Medlem

kan du fixa så att man kan byta mellan skrivborden med ett snabbkommando? Ett "Nästa skrivbord" snabbkommando

Permalänk
Glömsk

Nasso: Japp, tänkte använda F-tangenterna till det (F9, F10, F11 eller så).

Ska skriva om lite minnesfunktioner innan jag fortsätter med det som står i den här tråden. Uppdatering senare inatt eller imorgon (förmodligen imorgon)

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fan va bra! Funkar perfa!
Men varför är första skrivbordet till höger?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Alt - F1/2/3 skulle jag villja byta workspace med.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Glömsk

Problemet är väl att F1-F4 används till ganska mycket, visar hjälp exempelvis.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore ju om man fick ställa in det själv .. Går det inte köra win+f1,f2,f3,fn.. eller kanske win+1,2,3,n, alltså de vanliga siffrorna?
Gärna win+1,2,3,n då jag använder det i pekwm för att byta desktop. Där används även win+f1,f2,f3,fn för att flytta ett fönster mellan olika desktops. Markerar man ett fönster och trycker win+f2 flyttas det till desktop 2.
Vad som helst utom alt+1,2,3,n, för då kan jag inte byta kanal i irssi. Så förbannat jobbigt att behöva använda esc+siffra. (det kan ju iofs vara ett sätt, esc+f1,f2,f3,fn? Och det jag menar då är att du trycker esc, sen f1. Du håller inte inne esc samtidigt som du trycker f1. Ni som använt irssi vet vad jag menar.

ctrl+alt+pil kan ju användas till att byta lite snabbt. Dock inte alt+pil, då firebird använder det för att gå framåt/bakåt. ctrl+pil används ju för att gå tillbaks ett helt ord i en text, så det kanske inte är så bra det heller. Det bästa vore ju att få ställa in det oxo.

Nu ska jag bara tanka hem programmet så jag kan se hur det funkar. Återkommer med en edit.

Edit: Ok.
1. Hoppar man till ett annat desktop och sen tillbaks igen ändras ordningen på fönstren.. varannan gång. Ligger t.ex. winamp först, sen FB och sen putty och jag byter till desktop 2, och sen tillbaks igen, så ligger winamp först, sen putty och sist FB, byter jag igen och tillbaks, då ligger de som de låg första gången. Byter jag en gång till så ligger FB först, winamp sen och sist putty osv. Lite olika, dock verkar det som om det är det näst första fönstret som flyttas ett steg åt höger, sen återställs allt, sen flyttas det ytterligare ett steg(alltså två steg från sin ursprungsposition), sen tillbaks igen tills det är på sista positionen, och när det är på sin sista position kommer det tillbaks igen, och nästa fönster(alltså fönster 3 från vänster) flyttas på samma sätt.
Hm, andra gången jag lekte så blev det lite olika ordning på fönstren.

2. Minimerar jag alla fönster och jag byter, sen tillbaks igen, så är playlisten on top men main window är minimerat på winamp. Spelar ingen roll om winamp är satt till on top eller inte.

3. Klickar man på det aktiva desktopet så blir det typ som om man byter mellan två desktops fort. Ordningen på fönstren ändras, och allt blinkar till.

Det är vad jag hittade nu.

Lite förslag:
- Chans att ändra färgen på fyrkanterna i trayen. Mig spelar det ingen roll, då jag har grå bakgrund på systrayen, men vissa kanske inte har det och uppskattar om det inte är grå utan någon annan färg. Måste ju passa in. Lite onödigt kanske, men någon vill säkert ha det.
- Som jag sa innan, få ställa in själv vilka knappar man ska byta desktop med, både "snabbt"(gå till föregående/nästa) eller hoppa mellan olika.
- Kunna flytta fönster mellan desktops.
- "sticky windows". T.ex. att winamp ska synas på alla desktops, så man slipper gå till ett visst desktop för att byta låt.

Mer kommer jag inte på nu.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Men varför är första skrivbordet till höger?

mitt är längst till vänster?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
och sedan stände jag av det när jag visade skrivbordet utan ikonerna, och dom kom inte tillbaka.

nu rök mina också

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Glömsk

Trevligt med alla kommentarer.

Håller på att fixa det här problemet med att fönster byter plats, borde vara klart innan frukost.

yoda_z: Vad kör du för operativsystem? Kan du köra det här programmet och skriva ner konstiga program: http://psionicist.online.fr/dm_debug.exe ? Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ehhh... nu kom ikonerna tillbaka utan att jag märkte det...

Jag kör windows 2000 med servicepack 4

Förstår dock inte vad du menar med konstiga program...

_blankt_
Shell_TrayWnd

och

Program Manager
Progman

är de som finns med förutom alla browserfönster jag har uppe.

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoda_z
ehhh... nu kom ikonerna tillbaka utan att jag märkte det...

Jag kör windows 2000 med servicepack 4

Förstår dock inte vad du menar med konstiga program...

_blankt_
Shell_TrayWnd

och

Program Manager
Progman

är de som finns med förutom alla browserfönster jag har uppe.

Just de två programmen är undantagsfall och ska inte påverkas av programmet. Ganska konstigt att ikonerna försvann bara sådär.

Du tröck inte Ctrl+Shift+F12?

(Tryck helst inte Ctrl+Shift+F12, det är en debugfunktion som egentligen inte ska vara med i programmen ni laddar ner. Om ni trots min varning trycker kombinationen så kommer ni bevitna hur alla program försvinner, taskbaren kommer tillbaka, alla program ni gömt kommer tillbaka och programmet avslutas).

Iaf, imorgon kommer DM3.exe. Det har fixat en massa problem nämnda i den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweetFish
Oh, kom på en liten klurig sak, även denna kanske onödig och kan få en liten kännsla av bloatat program, men jag hade tyckt det var fräckt:
Om man flyttar musen "utanför" skärmen, t.ex. tillhöger, så kommer man automatiskt till nästa skrivbord... Går detta? Men låter lite onödigt kanske.. Tufft hade det vart iaf

Det borde kunna gå, jag vill inte testa programmet eftersom jag kör Litestep och redan har 4 virtuella skrivbord. Med Litestep så går det iaf att konfigurera så som du menar, det borde gå att göra likadant med detta program som verkar bygga på samma idé som Ls VWM:

Citat:

VWMAutoSwitch

-------------

This feature will allow sysVWM to automatically switch desktops when your mouse cursor reaches the edge of the screen.
For example, if you move your mouse to the right edge of your screen, then sysVWM will switch to the next desktop to the right.

VWMAutoSwitchDistance #

-----------------------

This value determines how far from the edges of the screen your cursor needs to be before VWMAutoSwitch kicks in and changes your desktop.
This setting defaults to 1.

VWMAutoSwitchDelay #

--------------------

When VWMAutoSwitch is enabled, this value determines the approximate number of milliseconds to wait before switching vwm's when the mouse reaches the edge of the screen.
Default is 50.

Ändrade code till quote / Psio

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

finns ju redan massa såna här progg

dock kommer jag inte ihåg vad de hette men killen som gjorde de sluta utveckla de men fanns kalander med osv var jävligt smidigt man kunna gömma tray iconerna osv som i winxp om man inte hade de som jag inte hade på den tiden var win98se som gällde

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajenvraket
finns ju redan massa såna här progg

Psi's program tar 20K, inte 2M.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Haha, precis..
Kommer ihåg tävlingen om den där lösenordgeneratorn eller vad det var när folk försökte komma under 1 kb

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Glömsk

Ni kan ladda ner DM3 nu (se första inlägget).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt att göra så att på ett skrivbord så visas skrivbordsikonerna, och på de andra visas de inte? Vore jävligt bra!

Annars ett mycket bra program!

Permalänk
Medlem

Fixa så att man kan välja hur många extra skrivbord man ska ha så ska det nog bli bättre...

Mycket bra annars!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Nu använder jag inte windows längre men detta program skulle jag bra gärna velat ha testa då, andra program som säger göra samma sak strulade till det för t ex photoshop etc. Önskar Psionicist lycka till.

Permalänk
Glömsk

tartin5: Det är lugnt, kommer till DM4. Just nu behöver jag bara ändra på en rad:

#define NUM_DESKTOPS 3

peppelorum: Tack! Allting liknande är ordnat. Programmet "fungerar". Det jag ska fixa nu är "mindre viktiga" buggar som att programmen sorteras fel osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testar DM4 nu, och det verkar inte vara någon märkbar skillnad. Förutom att trayikonen har lite annorlunda utseende.

En liten bugg: Samurize startat på desktop 1, pin to desktop. Byter till desktop 2, samurize ligger kvar(vilket jag iofs vill, men här är det fel, då det inte ska göra det egentligen. ), byter jag till desktop 3 syns inte samurize. Byter jag tillbaks till desktop 1 igen så ligger samurize on top, inte pin to desktop, tills jag klickar på ett annat fönster, då ligger det pinned to desktop igen. Spelar ingen roll om jag sätter samurize som pin to desktop, on top eller normal window behaviour, samma sak ändå.

Och som sagt, fönstren flyttar sig fortfarande lite olika när man byter desktop.

Buggen med winamp är dock fixad.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

filigran: Använder dessvärre inte Samurize så jag kan inte testa. Håller dock på med en lista med undantag. Samurize passar nog bra där eftersom det ska ligga på skrivbordet (?)

Kan du trycka F12 och klistra in informationen om samurize där?

Edit: Sorteringsbuggen är snart fixad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vill flytta fönster till annat skrivbord!

snyggt jobb psio, jobba på

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Glömsk

codename[black]: Tack, det här är bland det roligaste jag kodat så jag lär fortsätta tills programmet fungerar bättre än bra.

600 rader kod är i sammanhanget väldigt lite och därför lätt att hålla reda på (och optimera!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte dra in tråden på något annat, men jag har köpt mig en bok och läst ca 250 sidor av ca 650 och ska snart börja skriva lite grann.. Det här är ju ett program som man verkligen har nytta utav.. Jag undrar, hur länge har du hållit på med programmering (c++) och hur svårt är sånt här du håller på med nu?

(geekfrågor :/ )

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Glömsk

Kan göra en avstickare.

Har programmerat till och från ett par år. Det var dock först i september 2003 jag blev riktigt intresserad i och med att jag upptäckte att windows-APIt inte var så krångligt. Nu kodar jag varje dag (det är roligt!).

Just det här programmet kräver inte mer än grundläggande kunskaper i C eller C++, svårigheterna ligger i windows och var/när/hur man använder alla tillgängliga funktioner.

Kan man typomvandla, hantera textsträngar och vet hur en struct fungerar så bör man inte ha några större problem att lära sig windows-APIt. Är man mer objektorienterad kan man kolla på MFC som är diverse windowsfunktioner wrappade till fina klasser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, drog igång steam nu, och den ville uppdatera och greja, och tänkte byta desktop och upptäckte att steam följde med. Inget annat program har gjort så, bara steam. Men det är inte riktigt som vanliga windowsprogram heller, inte utseendemässigt iaf. Ens inställningar för färger etc. gäller inte, programmet har ingen vanlig titlebar osv, så jag antar att det är lite annorlunda kodat. Kanske det som spökar? Vet inte om du har någon möjlighet att testa steam, men funkar gör det inte iaf. Kaster med debuginformation om det oxo.

Window 0 ========= Title: Steam Class: Surface Procid: 832 Desktop: 1 Window 1 ========= Title: Games Class: Surface Procid: 832 Desktop: 1 Window 2 ========= Title: Steam Monitor Class: Surface Procid: 832 Desktop: 1 Window 5 ========= Title: Serious Samurize v1.0.1 Class: TClientForm Procid: 1212 Desktop: 0 Window 6 ========= Title: Class: TApplication Procid: 1212 Desktop: 0 Window 7 ========= Title: Steam Class: Surface Procid: 832 Desktop: 0 Window 8 ========= Title: Games Class: Surface Procid: 832 Desktop: 0 Window 9 ========= Title: Steam Monitor Class: Surface Procid: 832 Desktop: 0 Window 12 ========= Title: Class: ToolbarWindow32 Procid: 776 Desktop: 0 Window 14 ========= Title: Games Class: Surface Procid: 832 Desktop: 2 Window 15 ========= Title: Steam Monitor Class: Surface Procid: 832 Desktop: 2 Window 16 ========= Title: Steam Class: Surface Procid: 832 Desktop: 2

Vet inte vad du tänkt dig med "Desktop:", men jag antar att det är för att tala om vilket desktop programmet i fråga ligger på, men det som finns med i debuglistan är bara desktop 0 och 2(inget 1, konstigt? ), men det ligger även på desktop 3, fast det står inte med i listan..? ToolbarWindow32 och TApplication vet jag inte vad det är, men jag gissar på samurize. Tar med dem iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns DM4 ute ännu?

DM3 fungerar jättefint för mig, dock använder jag inga flashiga saker som ligger ontop t.ex. samurize eller andra shells.

Mycket bra psionist!

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Glömsk

Jobbar på DM4 nu. Har fixat en hel del som nämnts i den här tråden:

- Stöd för undantag (exempelvis Samurize) som visas på alla desktops
- Sorteringsbuggen fixad
- Flytta fönster mellan desktops
bla.

Visa signatur

Permalänk

Låter bra Psio

Men låt mig gå lite off-topic, mycket off-topic...
Måste fråga, hur har du lärt dig C/C++? Villka verktyg använder du när du programmerar? Är ryyysligt intresserad av att lära mig antingen C eller C++, men varje gång jag försöker komma igång så har jag ingen bra IDE(eller va nu de heter), t.ex. Dev-C++ (visst det är gratis osv, och säkert jätte bra, men när jag använder det så fuckar det sig)... Eftersom jag är studerande har jag inte mycket pengar och tutorialsarna(stv?) som jag finner på internet verkar inte gilla Dev-C++ Så kan du ge mig tipps på något billigt, men prisvärt, och så bra som möjligt IDE?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Hm, drog igång steam nu, och den ville uppdatera och greja, och tänkte byta desktop och upptäckte att steam följde med. Inget annat program har gjort så, bara steam. Men det är inte riktigt som vanliga windowsprogram heller, inte utseendemässigt iaf. Ens inställningar för färger etc. gäller inte, programmet har ingen vanlig titlebar osv, så jag antar att det är lite annorlunda kodat. Kanske det som spökar? Vet inte om du har någon möjlighet att testa steam, men funkar gör det inte iaf. Kaster med debuginformation om det oxo.

Klipp

Vet inte vad du tänkt dig med "Desktop:", men jag antar att det är för att tala om vilket desktop programmet i fråga ligger på, men det som finns med i debuglistan är bara desktop 0 och 2(inget 1, konstigt? ), men det ligger även på desktop 3, fast det står inte med i listan..? ToolbarWindow32 och TApplication vet jag inte vad det är, men jag gissar på samurize. Tar med dem iaf.

Jag som slarvat

Window 0
=========
Title: Steam
Class: Surface
Procid: 832
Desktop: 1

Lägg till 1 så blir det rätt.

Står det desktop 0 är det första skrivbordet, desktop 1 är andra skrivbordet, desktop 2 är tredje skrivbordet.

Dessutom är sorteringen helt fel, programmen högst upp är desktop 1 som du ser

Ska kolla på Steam, vet inte riktigt hur spel gör för att få "fullskärmsläge". Borde lösa sig snart.

SweetFish: Svarar snart, ska göra en grej först.

Visa signatur