Permalänk

Telia BrÅkar Med Oss Igen!

_

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

du är absolut inte ensam. Och detta har hänt mig men dom skickade ett stort A4a papper hem att jag skickar spam OSV. Hänt med typ 5-10 av mina kompis också Både Telia och Comhem.

Ring rikemans barnen och säg att detta är misstag och att du inte har gjort nått!

PS: dom öppnar Abuse telefonen 10:00 och stänger 11:00 så du får snabba dig

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt, din uppkoppling används för att skicka spam/ virus och dom begränsar användandet av kontot. Kolla igenom din dator med antivirus, Adaware, Spybot search and destroy och skaffa en brandvägg (Outpost är gratis och bra).

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Fyfaan va bra!

Det tycker jag är grymt bra av Telia må jag säga.

Kan inte du hålla din dator ren så kan du ha det!

Skaffa Firewall, antivirus samt kör program typ Ad-Aware. Och låt bli att klicka i allt som har en knapp på sig så ska du se att du håller din dator ren.

Permalänk

Håller med 69link fullständigt! Rensa datorn från virus och skit och och sluta gnäll.

Permalänk
Medlem

Sånna som sprider spam och annat borde bli avstängda, även om det inte var meningen.
Det fungerar inte med silkesvantar längre.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

Okunnighet bestraffas
Väldigt bra av telia tycker jag, som mash säger, även om det inte är med flit så borde personen i fråga bli avstängd tills vidare.

Rensa datorn på eventuella skräpgrejjer som ligger i bakgrunden, samt kasta in något antivirusprogg samt firewall (hård eller mjukvara)

OT
Och Metallic: Är ett stort A4 större än ett litet A4?

Permalänk

braaa????

om jag hade haft telia lina på mitt gamecenter så hade jag fått köpa endast 15 antivirus licenser mysigt men inga andra operatörer håller på såhär det är bara telia som är dumma i huvudet

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Fick ett sånt brev förra veckan. Bullshit säger jag bara.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Re: Telia BrÅkar Med Oss Igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
LOGIN RUTAN:
Bredband Begränsad: Aktiv
Viktig information!
Ditt konto u85*16**0 förekommer i abusesammanhang det vill säga din dator förmedlar virus eller skräppost (spam). Ditt konto har blockerats för viss typ av trafik. Du bör snarast åtgärda problemet.

Med vänlig hälsning Abusegruppen TeliaSonera Sverige AB

MER INFO:
Just nu kan du bara använda ditt bredband för att besöka webbplatser, som till exempel din Internetbank. E-post, ftp och annan funktionalitet är avstängd. Detta beror på att ditt bredbandskonto används för att skicka skräppost (spam) och/eller virus.

WTF är det där nu da vad fan vill dom jävlarna mig nu da??

med vänlig hälsning ?? var det där vänligt fy fan säger jag bara
akta er för dom jävlarna

jag kan inte göra ett skit nu =( bara surfa och sitta på msn =( inget annat funkar vilka svin dom är och nästa gång det här händer så kan dom stänga av abonemanget

länk för info: http://www.telia.se/pw/privat/redirect.do

Klaga för fan inte på Telia, det är ju du som inte håller dig uppdaterad med antivirusskydd och brandvägg! Tror du dom vill ha en massa spam och virusskit i sitt nät eller? Nej just det. Se till att åtgärda din egen dator innan du börjar klaga!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Helt underbar lösning, var glad att de inte stänger av dig helt vilket jag har för mig de har rätt enligt avtalet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skyll dig själv! Det är sånna som dig som borde tvingas gå på grundläggande internetkurs för att få släppas ut på internet!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Se till att skydda dig istället för att hålla på o tjafsa. Det är ditt eget fel.
Helt rätt av telia att se till att vi. som har ett uns av säkerhetsmedvetande, slipper spam och virus från folk som du!
Skaffa ett vettigt virusskydd så lär du slippa den typen av åtgärder igen.

Permalänk
Medlem

alltså Ni verkar säga att allt är Hacker_54's fel, Vilket det inte är! jag har också Antivirus och Brandvägg Senaste och Mest uppdaterade. Dom hittar Inget! Så jag förstår inte när ni säger att han får skylla sig själv, när t.ex Blaster Kom in direkt när du kopplade dig på nätet. HUr i guds namn vet ni inte att sånna här bakdörrar och annat skit inte gör samma sak! Dessutom använder dom flesta Nortons Antivirus Program och Majoriteten av virus är nu designade så NAV inte kan hitta dom!

Sedan Ni är inte här för att kritisera honom, utan att hjälpa! Fina råd med att fixa antivirus och brandvägg men kommentarerna kan ni väl hålla för er själva!

Vill inte hetsa upp någon eller nånting men som sagt Han har ju inte gjort nått indirekt fel!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Helt perfekt lösning för alla.
Folk slipper få massa spam och han får reda på att datorn är smittad.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Sedan Ni är inte här för att kritisera honom, utan att hjälpa! Fina råd med att fixa antivirus och brandvägg men kommentarerna kan ni väl hålla för er själva!

Vill inte hetsa upp någon eller nånting men som sagt Han har ju inte gjort nått indirekt fel!

En vänligare ton från trådskaparen samt vad han behöver hjälp med hade nog inte skadat

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Så jag förstår inte när ni säger att han får skylla sig själv, när t.ex Blaster Kom in direkt när du kopplade dig på nätet. HUr i guds namn vet ni inte att sånna här bakdörrar och annat skit inte gör samma sak! Dessutom använder dom flesta Nortons Antivirus Program och Majoriteten av virus är nu designade så NAV inte kan hitta dom!
Vill inte hetsa upp någon eller nånting men som sagt Han har ju inte gjort nått indirekt fel!

Dom flesta bakdörrarna hittas väldigt fort av antivirus/brandväggstillverkarna eller Microsoft och det kommer ut hjälp mot dom snabbt, Blaster finns det fix för som alla borde veta vid det här laget. Jag anser att om man kopplar upp sig mot Internet så ska man ta sitt eget ansvar för att skydda sig och förhindra spridning så gott det går.
Ett besök per dag till Idg:s viruscenter skadar inte, då ser man om det är något nytt hot på gång och kan agera därefter.

Stämmer det som du påstår att NAV inte kan hitta vissa virus, vad är det då för anledning att köra vidare med det programmet? Byt till en annat känt märke, F-secure t.ex.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
En vänligare ton från trådskaparen samt vad han behöver hjälp med hade nog inte skadat

Håller med till fullo.
Skulle föreslå att han kontaktar Telias abuseavdelning och frågar (i en vänlig ton, större chans att få hjälp då) exakt vad som ligger bakom inskränkningen samt hur han lättast lättast löser det.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
alltså Ni verkar säga att allt är Hacker_54's fel, Vilket det inte är! jag har också Antivirus och Brandvägg Senaste och Mest uppdaterade. Dom hittar Inget! Så jag förstår inte när ni säger att han får skylla sig själv, när t.ex Blaster Kom in direkt när du kopplade dig på nätet. HUr i guds namn vet ni inte att sånna här bakdörrar och annat skit inte gör samma sak! Dessutom använder dom flesta Nortons Antivirus Program och Majoriteten av virus är nu designade så NAV inte kan hitta dom!

Sedan Ni är inte här för att kritisera honom, utan att hjälpa! Fina råd med att fixa antivirus och brandvägg men kommentarerna kan ni väl hålla för er själva!

Vill inte hetsa upp någon eller nånting men som sagt Han har ju inte gjort nått indirekt fel!

Säger inte att allt är hans fel, men till stor del är det faktiskt det. Visst kan man få Blaster, jag har fått det. Men det innebär inte att jag får mail från telia om att jag spottar ut en massa spam... Det finns ganska många användare som sitter på Teila adsl linor som inte får dessa brev. Jag har väldigt svårt att tänka mig att Telia sitter och väljer ut vilka dom ska skicka det till, det skickas ganska säkert till alla som mass skickar från sitt Telia konto.
Att säga att ett virus är "designat" för att ett visst AV program inte ska hitta det är ju ganska menlöst då helt nyskrivna virus inte hittas av AVprogram. AVprogram måste ju uppdaters innan de kan detektera nya virus.
Dessutom, skriver man något som folk reagerar på och på det sättet han skriver så får man nog räkna med lite kritik också. Det är den bistra sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
alltså Ni verkar säga att allt är Hacker_54's fel, Vilket det inte är! jag har också Antivirus och Brandvägg Senaste och Mest uppdaterade. Dom hittar Inget! Så jag förstår inte när ni säger att han får skylla sig själv, när t.ex Blaster Kom in direkt när du kopplade dig på nätet. HUr i guds namn vet ni inte att sånna här bakdörrar och annat skit inte gör samma sak! Dessutom använder dom flesta Nortons Antivirus Program och Majoriteten av virus är nu designade så NAV inte kan hitta dom!

Sedan Ni är inte här för att kritisera honom, utan att hjälpa! Fina råd med att fixa antivirus och brandvägg men kommentarerna kan ni väl hålla för er själva!

Vill inte hetsa upp någon eller nånting men som sagt Han har ju inte gjort nått indirekt fel!

Virus behöver det inte vara. Och bara för att man har en brandvägg är man inte skyddad, man måste ju veta hur man ställer in den också. Ungefär som att köpa ett billarm utan att installera det och tro att man är säker. Blaster har alla sluppit som uppdaterat sitt windows.

Uppenbarligen förstår han inte vad han gjort så då är det väl bra att folk påpekar detta, inte sant?

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Ok, säg mig då Viddo hur i hela världen Telia kan skicka ett sådant till mig. Jag har haft blaster 1 gång och det var innan jag uppdaterade, alltså innan detta nya året. Jag har verifierat min säkerhet hos Shield Up och diverese testsiter. Så hur Telia kan säga att jag skickar spam är för mig obegripligt om inte någon anmält mig.

edit: De avtalet jag skrev på 1998 ståd det att om man bröt mot netiketten tre gånger eller utförde olagligheter så kunde de bryta avtalet och stoppa abonnemanget.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Klart rätt från Telias sida, kan du inte hålla efter din dator utan spammar andra användare med skitmail får du finna dig att vara avstängd tills du löst problemet. Komma här och häckla Telia för att de gör alla oss andra en stor tjänst kommer du inte långt med. Se till ditt eget först innan du gnäller, ring Telia och fråga hur du ska göra så ska du se att det löser sig.

Är TRÖTT på spam!

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Håller med, många som har mycket skräp i burkar som t.ex. trojaner utan att ens veta om det finns så många bra program som tom är gratis som ger ett hyffsat skydd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Ok, säg mig då Viddo hur i hela världen Telia kan skicka ett sådant till mig. Jag har haft blaster 1 gång och det var innan jag uppdaterade, alltså innan detta nya året. Jag har verifierat min säkerhet hos Shield Up och diverese testsiter. Så hur Telia kan säga att jag skickar spam är för mig obegripligt om inte någon anmält mig.

Jag upprepar ett råd jag redan gett:
Skulle föreslå att du kontaktar Telias abuseavdelning och frågar (i en vänlig ton, större chans att få hjälp då) exakt vad som ligger bakom inskränkningen samt hur du lättast lättast löser det. Det är nämligen bara dom som kan svara på frågan "hur i hela världen Telia kan skicka ett sådant till mig".

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
braaa????

om jag hade haft telia lina på mitt gamecenter så hade jag fått köpa endast 15 antivirus licenser mysigt men inga andra operatörer håller på såhär det är bara telia som är dumma i huvudet

vidtar de verkligen samma åtgärder på företagslina då?

Permalänk

såklart dom ger sig på företag med dom små jävlarna

btw jag har norton antivirus 2004 skiten och den hittar inget virus

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Jag upprepar ett råd jag redan gett:
Skulle föreslå att du kontaktar Telias abuseavdelning och frågar (i en vänlig ton, större chans att få hjälp då) exakt vad som ligger bakom inskränkningen samt hur du lättast lättast löser det. Det är nämligen bara dom som kan svara på frågan "hur i hela världen Telia kan skicka ett sådant till mig".

/H

Såklart att man har en vänlig ton när man pratar med folk oavsett vad det rör sig om. Men det är inte lätt när man inte kan få något svar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
såklart dom ger sig på företag med dom små jävlarna

btw jag har norton antivirus 2004 skiten och den hittar inget virus

Hacker_54: ett tips är att du varvar ner med din attityd och kanske funderar lite på om du skulle byta ISP.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag läste inte helt hacker_54's meddelande noggrant kanske viss attityd, men man blir ju ganska irriterad!

Hursom helst nu har en av mina närma tjejkompisar fått detta också och Comhem har spärrat av vissa tjänster för internet! Som jag anser helt okej eftersom då får ju inte hennes kompisar eller liknande samma skit!

Gjorde sökning med Norton Corportate Antivirus 8.1.1 Vilket är den nyaste och mest Effektiva Antiviruset för Företag och den hittade inget Men den har sen igår och några dagar tidigare isolerat 5 lexbacc.exe virus kan ju vara denna lilla rackaren som har gjort så jag fick telia brevet! Men lyckligvist så är inte mitt konto begränsat eller spärrat!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som råkat ut för detta är att installera en personlig brandvägg, t.ex. ZoneAlarm, på datorn och se om det är några okända program, t.ex. för E-postspammning, som försöker komma ut på internet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte