Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ta bort spärr i Xp? (SVARA SNABBT)

Har hört att de går å ta bort nå bandbredds spärr i Xp så man kan ladda hem fortare? isåfall hur gör man?
Går det ens?

Visa signatur

Stressa långsamt.

Permalänk

Jafifan.. först ska du in på denna länken...

http://www.rocketz.org/bart.gif

Sedan kan du kika på

http://www.ivarssons.nu/petter/win/win_xp_bandwidth.htm

EDIT: Jadu.. bor du i Pålänge så äre inga problem... finns väl bara segt adsl dära? Ingen märkbar skillnad att ändra på det där då...

Permalänk
Medlem

Jag tog också bort den där spärren som "stjäl" 20% av bandbredden, men jag märkte då aldrig nån skillnad. Tankade stabilt i 58-60kb hela tiden .. Så det där funkar nog inte jättebra ändå.. Tror inte det gör nån större skillnad för nån faktiskt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Alltså, spärren lägger sig ju på 20% utav maximal hastighet på ditt nätverkskort
Så du märker nog bara utav den om du tankar dator<->dator med 100mbit.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Men... jag trodde folk hade slutat sprida FUD om detta vid det här laget.... Det är inte nån spärr som "snor" 20% av ens bandbredd. Det är bara ett värde som anger att OM det finns något program som använder sig av QoS/Quality of Service (inte många som gör det) så KAN det programmet begära att få sin trafik prioriterad upp till 20% av tillgänglig bandbredd. Om man inte kör något sådant program så är ALL bandbredd alltid tillgänglig.

Läs igenom denna artikeln hos Microsoft så kanske det klarnar lite....:
Windows XP Quality of Service (QoS) Enhancements and Behavior

Permalänk
Medlem

Jo precis, Det där är inget man behöver bry sej om.

Permalänk

Jag tankade alltid ganska exakt 200kB/sek men när jag ställde in detdär till 0% så tankar jag nu alltid i ganska exakt 250kB/sek.

Vet inte om det var nån tillfällighet att jag tankade i ~200kB/sek i flera månader sen jag stängde av skiten så fick jag ~50kB/sek extra och så har det varit i några månaders tid nu.

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag tog också bort den där spärren som "stjäl" 20% av bandbredden, men jag märkte då aldrig nån skillnad. Tankade stabilt i 58-60kb hela tiden .. Så det där funkar nog inte jättebra ändå.. Tror inte det gör nån större skillnad för nån faktiskt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Alltså, spärren lägger sig ju på 20% utav maximal hastighet på ditt nätverkskort
Så du märker nog bara utav den om du tankar dator<->dator med 100mbit.

Jadet här är nog en av de störtsta missuppfattningarna om QoS. QoS stjäl inte banbredd. QoS reserverar bandbredd för vissa applikationer. Nu är det så att det inte är så många program som stöder QoS. Så du lär inte märka någon skillnad om du tankar filer på DC. Möjligtvis om du kör WindowsUpdate samtidigt. (eller någon applikation som stöder QoS, jag vet inte om WindowsUpdate gör det, men det är ett antagande)

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Men... jag trodde folk hade slutat sprida FUD om detta vid det här laget.... Det är inte nån spärr som "snor" 20% av ens bandbredd. Det är bara ett värde som anger att OM det finns något program som använder sig av QoS/Quality of Service (inte många som gör det) så KAN det programmet begära att få sin trafik prioriterad upp till 20% av tillgänglig bandbredd. Om man inte kör något sådant program så är ALL bandbredd alltid tillgänglig.

Läs igenom denna artikeln hos Microsoft så kanske det klarnar lite....:
Windows XP Quality of Service (QoS) Enhancements and Behavior

Hmm, jo jag slummra igenom artikeln, men fick inte riktigt klart för mig om det verkligen snor 'internet'-bandbredd. Har nämligen en polare som har lite trådlösa prylar som snor bandbredd, men det jag undrar är:
Stjäler detta verkligen bandbredd av internet uppkopplingen eller är det inte så att det reserveras bandbredd i det interna systemet, bussar o.d?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Vad menar du egentligen med "trådlösa prylar som snor bandbredd"? Windows QoS-tillämpning har enbart med mjukvara att göra, dvs. program som kör på din dator. Vissa program kan be Windows att få använda som minst 20% av bandbredden för att kunna skicka kritiska data - om programmet inte gör av med denna bandbredd är den dock hela tiden tillgänglig för andra program. Detta system är inte tänkt att sabotera för en som användare på något sätt, utan tvärt om att göra allt smidigare.

Tänk dig t.ex. att du sitter och snackar med IP-telefoni på datorn, med ett program som använder denna QoS-tillämpning. Om du då plötsligt börjar tok-tanka en Linux-ISO via FTP så vill du kanske inte att samtalskvalitén ska försämras. Det är då QoS sparkar igång och reserverar bandbredd av din anslutning. Så fort du avslutar samtalet, eller stänger ner VoIP-programmet, så har du omedelbart full tillgång till all bandbredd igen. (IP-telefoni var bara ett exempel, man kan även tänka sig tillämpningar som bredbands-TV, kritiska system/antivirusuppgraderingar eller andra realtidsströmmar)

Man kan då fråga sig varför man behöver QoS - ska inte "bandbreddsdelning" fungera automatiskt mellan olika program på en dator som kör TCP/IP. Jodå, det fungerar. Problemet uppstår, som nämns i artikeln ovan, att det kan bli fördröjningar då den totala bandbredden är låg, typ modem och långsammare ADSL-anslutningar. Då tar det lång tid innan fönsterstorlekarna hinner bygga upp sig och man uppnår en stabil dataström. (Läs mer om detta genom att Googla på "TCP slow start algorithm", eller köpa boken "TCP/IP Illustrated, Vol 1" av Richard W. Stevens)