Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken digitalkamera rekommenderas ?

Nu är jag på jakt efter en liten och nätt men bra digitalkamera, så jag undrar om ni med erfarenhet kanske kan dela med sig av era tips.

Tack i förhand !

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Gäst

Fel Forum

Tråd Flyttad

Permalänk
Medlem

Har en Minolta Dimagé XT, den ät en av de minsta kameror jag sett, platt som en pannkaka.
Bildkvalitén är helt okey, inte perfekt men inte heller dålig.

Helt underbar kamera.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Canon PowerShot A80

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "liten och nätt"?
Att du ska kunna ha den i skinkvecket eller att den ska funka i en jackficka?
Budget?
Vad kommer bilderna att användas till?

Permalänk
Medlem

Bestälde själv en Kodak 6340 för några minuter sedan. Verkar vara en grymt bra kamera på testbilderna. Kostar 2300, och verkar vara bäst i prisklassen.

Vill du ha en lite dyrare rekomenderas Kodak 6490 som är helt galen, likaledes rekomenderas Olympys 740, som har finfint kvalitet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att kodaks kameror "går bort" pga för hög kompression på bilderna. Inga detaljer kvar i gräs, på asfalt, eller andra ställen där det är lite mindre detaljer som inte har så stor kontrast. Det är lite synd för i övrigt är de inte så dåliga. Det beror ju på vad man ska göra med bilderna och vad man har för krav men...

Permalänk

Minolta DiMAGE G400

Liten, kompakt, mycket funktioner , bra bildkvalitet. Vad mer kan man önska?

Permalänk
Medlem

Canon S50 är tillräckligt bra och tillräckligt kompakt för mig.
Tycker det blir finfina bilder.

Permalänk

Själv beställde jag en Canon A60. Får den inte före på söndag, så jag vet inte riktigt hur den är. Men vad jag har sätt så är det mycket manuellt (om man vill) och okay bilder för dom pengarna. Betalde 1650 kr för kameran, inkl ett 256 mb minnekort. är dock bara på 2mpx, men jag tror det kommer att räcka ganska så bra för mig

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har också planer på digitalkamera.
Har kikat lite på nikon coolpix 3100 och Canon A70.
Vill ha en med lite mer manuella inställningar mm.
Är det någon som vet om man han ställa in slutartider och sånt på Coolpix 3100?

Permalänk
Medlem

Canon POWERSHOT A400 är en utmärkt, liten och nätt kamera. Priset ligger runt 4.000 - 5.000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
Har också planer på digitalkamera.
Har kikat lite på nikon coolpix 3100 och Canon A70.
Vill ha en med lite mer manuella inställningar mm.
Är det någon som vet om man han ställa in slutartider och sånt på Coolpix 3100?

Coolpix 3100 har bara programautomatik. Man kan i stort sett inte göra några inställnignar alls manuellt. Annars tar den ju bra bilder och så.
A70:n är en mångsidig kamera som tar bra bilder och har bra möjligheter att låta fotografen "växa" i kameran då man kan sätta på mer linser och filter på den, om man vill.
Har du mer specifika frågor om just A70:n kan du PM:a mig, om det inte är relevant för tråden.

Edit:
Marty78: Du menar inte S400 (IXUS 400)?
Annars får du gärna via länk till A400, för den har jag inte hört talas om eller lyckats hitta.

Edit2:
CyberZone: Jag tror inte du kommer bli besviken på A60:n. Fin kamera. För typ 1600kr tror jag inte man kan få något bättre.

Permalänk

Jag är också på jakt på kamera, och jag fastnat för konica 510Z
ska beställa ifrån http://www.technikdirekt.de biliga och bra

Permalänk
Medlem

Är Canon Digital IXUS II / Casio Exilim EX-S3 bra ?

Kameran är till min mor, och hon är väldigt kräsen när det gäller storlek på saker...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Själv beställde jag en Canon A60. Får den inte före på söndag, så jag vet inte riktigt hur den är. Men vad jag har sätt så är det mycket manuellt (om man vill) och okay bilder för dom pengarna. Betalde 1650 kr för kameran, inkl ett 256 mb minnekort. är dock bara på 2mpx, men jag tror det kommer att räcka ganska så bra för mig

Var hittade du den kameran med 256MB för det priset?

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

Cj: Utav de två skulle jag satsat på IXUS II:an, den är helt okej. Casio:n har betydligt mer brus i bilderna och synliga JPEG-artifakter. Jag skulle personligen ge den underkänt. Möjligen vettig som partykamera, typ.
Kolla gärna på pbase.com och jämför! IXUS II går under namnet SD100 där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Cj: Utav de två skulle jag satsat på IXUS II:an, den är helt okej. Casio:n har betydligt mer brus i bilderna och synliga JPEG-artifakter. Jag skulle personligen ge den underkänt. Möjligen vettig som partykamera, typ.
Kolla gärna på pbase.com och jämför! IXUS II går under namnet SD100 där.

Jag bugar och bockar för svaret !

Köper nog trots allt en Ixus II

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian