Superdator med Opteron 2800+, antal CPU alltså...

Permalänk
Hedersmedlem

Superdator med Opteron 2800+, antal CPU alltså...

Ber om ursäkt ifall det varit uppe innan, men hittade ingenting om det.

Los Alamos kör Opteronkluster med 2x1408 processorer i Linux. Världens 6:e snabbaste dator.

http://www.lanl.gov/worldview/news/releases/archive/03-107.sh...

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

"Los Alamos"

Var de inte där de 'uppfann' atombomben?

Verkar rätt fränt med en sådan dator. Saftig prislapp också.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Men den viktiga frågan är ju:

Laggar CS med den datorn?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Svår att få med på LAN

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

hmm.... Varför köra AMD när alla intel "fan boys" säger: "AMD är så ostabila å brinner upp för ingenting, P4 är svinkall å superstabil"?

De bevisar ju att alla "intel fan boys" har väldigt fel, eftersom en dator av den propotionen inte får vara de minsta ostabil och att kyla hela schabraket om dom brann upp för ingenting skulle ju inte vara de enklaste direkt...

(lite sur efter en diskution på skolan om att en 2.0ghz P4A är 10ggr snabbare än en 2.0ghz AMD! vilket den inte är...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
(lite sur efter en diskution på skolan om att en 2.0ghz P4A är 10ggr snabbare än en 2.0ghz AMD! vilket den inte är...)

Fan vad sånnt är störande, vad är det för gudaglömd skola du går i

Permalänk
Medlem

Sitter på dual opteron nu. hade kasst corsiar minne men nu har jag uberstabilt kingston å iga fel i memtest eller sånt. Kan vara på hur mö som helst. Ända strulen är dom som fins i gentoo 1.4 exprimental för amd 64 men det är ju å räkna med med så nytt system... tror inte windows 2003 server för A64 är nära så stabilt som linux hunit bli så snabbt på x86_64 architektur.
Fugerar bra för det mästa... bara vissa appa som inte fugerar i 64bit men det mästa arbetas på för fullt. Går ju å köra dom i 32bit om inte annat då. Tror just nu jag kan göra mycket mer på min linux burk än på en burk med beta av windows 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon

Nja... lite FPS drop ner till cirka 3000 blir det nog, sen kan ju innehavaren av datorn komma till forumet och klaga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Fan vad sånnt är störande, vad är det för gudaglömd skola du går i

Balderskolan i Skellefteå, gymnasiet...

Killen är inte så inteligent, han tror han kan allt men egentligen är han ganska okunnig, han har även sagt att ett FX5700 non ultra ska vara snabbare än 9600Pro/XT!!! Nästan så man tycker synd om killen.

Permalänk
Medlem

Be honom ta med sig datorn till dig, och visa hur mycket stryk han får av din dator. Då tror jag han ger sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

näsch, då har såklart mätprogrammen varit köpta av ATI och AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Sitter på dual opteron nu. hade kasst corsiar minne men nu har jag uberstabilt kingston å iga fel i memtest eller sånt. Kan vara på hur mö som helst. Ända strulen är dom som fins i gentoo 1.4 exprimental för amd 64 men det är ju å räkna med med så nytt system... tror inte windows 2003 server för A64 är nära så stabilt som linux hunit bli så snabbt på x86_64 architektur.
Fugerar bra för det mästa... bara vissa appa som inte fugerar i 64bit men det mästa arbetas på för fullt. Går ju å köra dom i 32bit om inte annat då. Tror just nu jag kan göra mycket mer på min linux burk än på en burk med beta av windows 64bit.

Kan du inte testa olika grejer och skriva artiklar? Det mesta som testas på Opteron är ju 32-bitarsgrejer under Windows.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Kan du inte testa olika grejer och skriva artiklar? Det mesta som testas på Opteron är ju 32-bitarsgrejer under Windows.

Recension på väg
Vill dock ha förslag på tester. Försöker fixa cad program som är bra å kompilerar under 64bit så man kan rendera lite osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetemjol
Nja... lite FPS drop ner till cirka 3000 blir det nog, sen kan ju innehavaren av datorn komma till forumet och klaga

det hade inte varit fel EHHE jag har nu typ 90-40 fps hade suttit fint me 3000fps sen få det bli hur mycket fps drops som hälst bara det inte går under 101fps ehhehe tänk om man var milionar då skulle man kuna köpa en eller flera sådana o CLOCKAT DEM OCH INTE BEHÖVA BRY SIG OM HELA DATORN BRINNER UPP

Visa signatur

Elo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Balderskolan i Skellefteå, gymnasiet...

Killen är inte så inteligent, han tror han kan allt men egentligen är han ganska okunnig, han har även sagt att ett FX5700 non ultra ska vara snabbare än 9600Pro/XT!!! Nästan så man tycker synd om killen.

Såna är riktigt dryga, det är så man blir röd i hela ansiket och ta skrika ut hur okunnig han egentligen är.

On Topic, riktigt saftig sak det där, men om 50 år kommer vi har 11.26 tusen miljarder OPS i våra megaslimmade datorer som då egentligen kommer att sitta integrerade i var människas vänstra lillfingers nagel.

Man kan ju alltid drömma.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon

Det beror helt på internetlinan de har.

Jag har hört att det har gått väldigt bra för AMD på just detta området och mindre serverar. Det är gött att se att det går så bra där med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CS nörd
det hade inte varit fel EHHE jag har nu typ 90-40 fps hade suttit fint me 3000fps sen få det bli hur mycket fps drops som hälst bara det inte går under 101fps ehhehe tänk om man var milionar då skulle man kuna köpa en eller flera sådana o CLOCKAT DEM OCH INTE BEHÖVA BRY SIG OM HELA DATORN BRINNER UPP

En FPSdrop från 200-100 blir en stor lagg.

Visa signatur

2500+ | 8RDA3i | 512 DDR | 80gb | 9600pro |

Permalänk
Medlem

Relic det stavas Mhz inte mzh som din sign

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME