Permalänk
Medlem

Hur får ja AT nätagget att starta ?

tjo! tänkte driva min fancontroller m.m med ett gammalt AT nätagg, men hur får jag AT nätagget att starta, det startar ju inte om man bara trycker på knappen, vad är det för koppling som krävs ?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Om det inte startar när du trycker på knappen, så behöver det nog belastning på +5V...

Om du söker i forumet hittar du nog det svaret...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

hur får ja belastning på 5+ V, ansluta en HD ?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
hur får ja belastning på 5+ V, ansluta en HD ?

Du kan nog ansluta lite vad för nåt som helst... En HD har ju den nackdelen att den låter... Fast det är klart, bygger du en dator med två agg, och ändå ska ha hårddiskar, så går det ju bra.

Fast se i så fall till att du har gemensam jord mellan aggen. Vet inte riktigt om det räcker med bara gemensam chassijord... Du bör kanske koppla ihop signaljorden på aggen också... (de svarta kablarna på Molex-kontakterna)

Fast det kanske är nån annan som är lite mer säker på sin sak i den frågan här än jag...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Du kan nog ansluta lite vad för nåt som helst... En HD har ju den nackdelen att den låter... Fast det är klart, bygger du en dator med två agg, och ändå ska ha hårddiskar, så går det ju bra.

Fast se i så fall till att du har gemensam jord mellan aggen. Vet inte riktigt om det räcker med bara gemensam chassijord... Du bör kanske koppla ihop signaljorden på aggen också... (de svarta kablarna på Molex-kontakterna)

Fast det kanske är nån annan som är lite mer säker på sin sak i den frågan här än jag...

Ja precis ja ska ju endå köra med ett annat nätagg också, så det spelar ingen roll. Men om jag förstog dej rätt så ska jag göra följande, anslut något på AT nätagget, t.ex HD och koppla sedan samman två st. svarta jord kablar, en från varje nätagg med varandra ? Tack så mycket för hjälpen! \\spinx

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

okej det fungerade bra! men AT nätagget ger ifrån sig hyffsat obehagliga stötar.. inget allarligt men kan det bero på någon jord ? jag har ju kopplat samman två stycken jord från de två nätaggen. Men så finns det ju en grön jord på AT nätaggets strömbrytare som jag antar är jorden för chassit? denna har jag inte fäst i chassitm, skulle detta ev lösa mitt problem med stötar ?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Förmodligen

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

ok ja ska testa och återkommer med resultat ikväll!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Var på agget får du stötar? Om du rör vid agget och nån annan del av chassit? Skumt i så fall, de borde vara sammankopplade via plåten...

Men koppla in skyddsjordskabeln nånstans, det är nog bäst...

Har du fortfarande problem skulle ajg nog rekommendera att du tog bort hårddisken från det agget, och bröt sammankopplingen av de svarta igen. Och sen hittade på nåt annat att belasta 5v med...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att han får stötat från knappen...
Det är iaf det jag "brukar" få, och det är väl 230 volt i den lilla rackaren så det kan väl gå rätt så illa om man håller i både jordade och ojorade saker.

Jag har löst det genom att gömma knappen och alltid ha den intryckte och sätta/dra ut nätsladden istället

Permalänk
Medlem

stötar på 230v av at-aggs knappar har man fått

den gröna jordkabeln från at-agget ska fästas i chassit ja

Permalänk
Medlem

det är runt fläkten på baksidan av AT nätagget som man kan få sej en liten stöt, men inte på öriga delen av "plåtskalet"... ska testa att fästa grön jord i mitt chassi.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

har ett gammalt at nätagg som jag inte ska koppla ihop med ett annat nätagg (den har förresten ingen grön kabel) hur gör jag för att starta den då?

Permalänk
Medlem

Men... alltså.
AT-nätagg slår du på genom att trycka på strömbrytare.
Det är ATX som man ska kortsluta gröna kabeln på...

Det är ungefär lika svårt som att... öppna en syltburk eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ett AT nätagg på bordet vid datorn som driver ett par fläktar. Har aldrig fått stötar från den (har liksom kännt om det ska gå att få också). Och jag har inte kopplat skyddsjorden till något och mitt uttag är ojordat.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

jag vet att det är ATX man ska kortsluta gröna på, men hur sätter man på ett sånt nätagg som jag har här?? (och nej, det finns ingen strömbrytare)

Permalänk
Medlem

koppla in den i el nätet.. du vet dom där 2 hålen i väggen
men som dom sa där upp en belasting på +5V

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
jag vet att det är ATX man ska kortsluta gröna på, men hur sätter man på ett sånt nätagg som jag har här?? (och nej, det finns ingen strömbrytare)

går ju ta lös strömbrytaren .. kanske nån som fipplat bort din.. iaf ska det gå ut 4 kablar.. samt en gulgrön jord.. som ska gå till strömbrytaren samt jorden till chassit.. har du så?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Nemod: Finns det ingen strömbrytare så är det alltid på så länge som:

1: Sladden är i dom där hålen i väggen.
2: Du belastar +12 och +5 voltslinorna (generellt så går mekaniska delar på +12volt, elektroniken går på +5volt. Hårddiskar använder båda).
3: Om det är ett ATX-agg bör du även belasta 3,3 volt (AT-agg ger ingen 3,3volts spänning). Vissa nätagg fungerar bra ändå (ex Antec Truepower), men annars brukar det vara s.k. DÅLIG IDÉ att inte belasta 3,3volt. 3,3 voltsspänning finns på den stora 24-pins ATX-kontakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
går ju ta lös strömbrytaren .. kanske nån som fipplat bort din.. iaf ska det gå ut 4 kablar.. samt en gulgrön jord.. som ska gå till strömbrytaren samt jorden till chassit.. har du så?

nepp... Molexarna och sen:
en liten brun kontakt med 1 svart och 1 lila sladd
PS1-4, från vänster till höger på kontakterna:
PS1: grå, gul, röd, blå, svart, svart (några av dom kan vara i fel ordning för ja tog ut dom ur kontakten innan)
PS2: svart, svart, vit, röd, röd, röd
PS3: röd, röd, röd, svart, svart, svart
PS4: svart, svart, svart, orange, orange, orange

får du ut något av det?

edit:
frallan: har testat koppla in hdd, fdd, cd, samtidigt men den startar ändå inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
nepp... Molexarna och sen:
en liten brun kontakt med 1 svart och 1 lila sladd
PS1-4, från vänster till höger på kontakterna:
PS1: grå, gul, röd, blå, svart, svart (några av dom kan vara i fel ordning för ja tog ut dom ur kontakten innan)
PS2: svart, svart, vit, röd, röd, röd
PS3: röd, röd, röd, svart, svart, svart
PS4: svart, svart, svart, orange, orange, orange

får du ut något av det?

edit:
frallan: har testat koppla in hdd, fdd, cd, samtidigt men den startar ändå inte...

är det från nån märkesdator?.. dom har ju egna nätagg typ i dom äldre datorerna.. vilket är lite småjobbigt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett ganska udda agg. NemroD har du prövat att gråta en skvätt?

Har du datorn kvar som agget satt i från början. I så fall kan du väl kolla vilka kablar du behöver plugga in för at den ska starta.

Permalänk
Medlem

nepp, ingen aning om vilken dator den har suttit it... tror att det är från nån hp netserver

Permalänk
Medlem

heelvete.
vad är det du håller på med igentligen?
det finns ingen grön skyddsjord, skyddsjorden är gul grön.
sedan för länge sedan var färgen på fasledaren grön och är numera brun (för ett halvår sedan var den svart(nya standarder hela tiden)).

du ska passa dig för dem grejerna tycker jag.
på ett at agg ska du inte bygla några tampar.
ibland räcker det med att bara ansluta 220v till den, ibland får man belasta den, med tex. en lampa eller något. själv gör jag oftast så att jag kopplar in en lampa innuti plåtlådan.

ps. det är 5v sidan som ska belastas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har ett 250W AT. agg liggandes... går det på ett koppla ihop det med ett 300W ATX, så det startar samtidigt??

Visa signatur

A6Ja Q028P

Permalänk
Medlem

ja, med en relä

Permalänk
Medlem

Åhhh fy fan alltså! hittade ett annat AT nätagg med en power switch och fy fan va ja blev chockad när ja fick värsta stöten! vågade knappt röra agget precis efter vart ska ja skruva fast gulgröna för att slippa dom stötarna?