Permalänk

Flaskhalsen RAM eller CPU?

Hej på er!

Köpte för ett tag sedan ett RADEON 9800SE AIW (ej överklockbar för de som är nyfikna) och det funkar kanoonbra, supernöjd. Det verkar dock som att det inte räcker till i vissa spel, spelen hackar ändå. Exempel är Raven-Shield och Vietcong.

Min fråga är nu om det är RAM-minnet som får dessa spel att hacka trots att grafikkortet är nytt och fungerar skitbra i andra spel eller om det är processorn som ställer till det. hur undersöker jag den saken lättast?

Här är min datorkonfig om det kan hjälpa:
Athlon XP 1600+ socketA 266Mhz
EpoX 8 KHA+
256MB RAM
RADEON 9800SE AIW
Seagate Barracuda 60Gb, 2MB cache 7200

Tips om bra och relativt billiga uppgraderingsdelar tages emot tacksamt! Har funderat på att ploppa in ett Athlon XP 2400+ istället t.ex.

Tack på förhand!

Visa signatur

And the Lord said unto John; ”Come forth and receive eternal life.” But John came fifth and won a toaster...

Permalänk
Hedersmedlem

Mer ram! 256MB är lite för dagens spel.

Sen är det nog processorn och moderkortet som bromsar. Om en Barton 2500+ funkar till ditt moderkort är det nog bra köp.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Du har på tok för lite RAM för att köra nyare applikationer och spel. 512MB anser jag själv vara i minsta laget.
Jag skulle tippa att det i första hand är RAM som är flaskhalsen - i andra hand CPU. (men för att kunna lira hackfritt så borde du nog byta båda)

en XP 2500+ med bartonkärnan är väl fortfarande den prisvärdaste CPUn på marknaden, antar jag. (795 riksdaler på cb.com) När du ändå är på db.com kan du ju även plocka ner en TwinMos Winbond 512MB PC3200 för ytterligare 829 denarer i din kundvagn.
Du kommer att uppleva det som en helt ny dator för bara dryga 1500 sekiner - som hittat

Edit: upptäckte att det är ett gammalt VIA KT266 moderkort du har. Tveksamt om en barton 2500+ skulle fungera på den. Om du är nöjd med ditt nuvarande Epox så kan jag varmt rekommendera Epox 8rda3+

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Ja fast nu är det ju så att det är ett stackars gammalt VIA KT266 moderkort jag har som visserligen tuffat på riktigt jävla bra men den fixar ju tyvärr inte en Barton 2500+ =(

Mer RAM-minne låter ju helt rätt men processorledes då? Ska man satsa på ett 2400+ för 750 pix istället för barton då?

Fan att man inte har råd med ett nytt mobo också, då kunde man ju tjonga på en hel del Ghz till =/

Visa signatur

And the Lord said unto John; ”Come forth and receive eternal life.” But John came fifth and won a toaster...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Codename_47
Ja fast nu är det ju så att det är ett stackars gammalt VIA KT266 moderkort jag har som visserligen tuffat på riktigt jävla bra men den fixar ju tyvärr inte en Barton 2500+ =(

Mer RAM-minne låter ju helt rätt men processorledes då? Ska man satsa på ett 2400+ för 750 pix istället för barton då?

Fan att man inte har råd med ett nytt mobo också, då kunde man ju tjonga på en hel del Ghz till =/

Enkelt......då tar du en 2400+ och mer minne.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

ett uppgaderings paket på sin plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Du har på tok för lite RAM för att köra nyare applikationer och spel. 512MB anser jag själv vara i minsta laget.
Jag skulle tippa att det i första hand är RAM som är flaskhalsen - i andra hand CPU. (men för att kunna lira hackfritt så borde du nog byta båda)

en XP 2500+ med bartonkärnan är väl fortfarande den prisvärdaste CPUn på marknaden, antar jag. (795 riksdaler på cb.com) När du ändå är på db.com kan du ju även plocka ner en TwinMos Winbond 512MB PC3200 för ytterligare 829 denarer i din kundvagn.
Du kommer att uppleva det som en helt ny dator för bara dryga 1500 sekiner - som hittat

Edit: upptäckte att det är ett gammalt VIA KT266 moderkort du har. Tveksamt om en barton 2500+ skulle fungera på den. Om du är nöjd med ditt nuvarande Epox så kan jag varmt rekommendera Epox 8rda3+

Kan inte riktigt hålla med om att 512 är i minsta laget, jag har 1024 men når sällan över 512 i använt minne och då är jag ändå en extrem multitasker

Skall man inte redigera film lär nog 512 räcka bra för de flesta. Vill man kan man ju använda sig av en ramminnesrensarmojt finns ju flera program som rensar ut gammal mög ur minnet som windows glömmer.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com