Material som leder värme bättre än koppar !

Permalänk
Medlem

Material som leder värme bättre än koppar !

Jag fick höra om ett material som leder värme bättre än koppar idag som kallas för "amcoloy" (stavning ?). Är det bara jag som har hört om det eller är det flera? Kan ju isåfall vara kung om man ska bygga vattenblock, flänsar o dylikt om det leder värme så bra.

Permalänk
Medlem

silver leder bättre än koppar

Permalänk
Medlem

Men silver kostar stock? :).. Det där som jag skrev om ska inte kosta så mkt...

Permalänk
Medlem

Låter ju intressant om det är så. Det vore ju trevligt om man kunnde få lite fysikalisk, kemisk och mekanisk fakta om ämnet.

Visa signatur

XP M 2400+@2000mhz 9800se@9800pro 400/740 Epox NF7-S V2 2*256 pc 3500 Twinmos
3Dmark03: 5732 3Dmark05: 2171
/ ])i])ar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av didar
Låter ju intressant om det är så. Det vore ju trevligt om man kunnde få lite fysikalisk, kemisk och mekanisk fakta om ämnet.

Joo, jag skulle oxå vilja ha lite sådant.. Jag hörde bara om det idag och ska beställa en bit av det och testa och göra ett vattenblock. Jag kan försöka skaffa lite mer info om det

Permalänk
Avstängd

när jag får jobb så är det tänkt att jag ska göra ett block i silver.. om jag nu nånsin kommer få det

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag vill ha ett block i diamant...

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Avstängd

hahahahaha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

billigt och bra

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

leder typ inte diamant värme bäst av alla grejjer som finns @ earth?

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Avstängd

nu har jag ju inte en aning men jag kan faktiskt inte tänka mej det alls.
men coolt hade det varit

typ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wakki!
Precis, fan va flashy det skulle se ut med en kylare av diamant
Eller kanske ett vattenblock, fan va snyggt det skulle se ut med ett lysrör i datorn då om ljuset splittrades genom diamanten

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk

Hur fungerar det med mässing då?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakki!
leder typ inte diamant värme bäst av alla grejjer som finns @ earth?

Skulle inte tro att det leder värme nästan alls, diamant är ju kol och det leder ju inte värme så bra. Men där imot så står diaman imot värme mycket bra har typ den högsta smält punkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankan_87
Skulle inte tro att det leder värme nästan alls, diamant är ju kol och det leder ju inte värme så bra. Men där imot så står diaman imot värme mycket bra har typ den högsta smält punkten.

Tror gör man i kyrkan Diamant är det bästa värmeledande material vi känner till idag, 5ggr så effektivt som koppar. Aningen lite dyrare dock
http://www.cvd-diamond.com/tfdiprth/frames_e.htm

Permalänk
Medlem

Ankan_87
Precis som ovanstående talare berättar så är kol det bästa värmeledande matrial som finns (upptäckt tills idag alltså.)

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

För att visa på hur bra diamant e så kan men jämföra med att en heatspreader av diamant skulle klara sig utmärkt utan kylare och ändå gå att klocka bra...detta enligt en professor på Ångströms laboratoriet i Uppsala

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Avstängd

amcoloy är aluminium baserad ytbehandling om jag fatta rätt, typ vanligt aluminium.. (AluMiniumCOnductivealLOY)

MoldMax är liknande men av koppar, men jag är ingen höjdare på engelska

http://www.petpla.net/petplanet/insider/2001/01-02/articles/c...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Materialet ska ju gå att bearbeta med skärande bearbetning också, så vida man inte har en massa kulor och kan göra det via pulver och sintring.

Värden på värmekonduktivitet:
Cu 370-400 W/mK
Ag 420 W/mK
Al-legering 160 W/mK

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

Om jag läser min tefyma rätt så är diamant det material som leder värme bäst, men grafit är till 95% lika effektiva. Borde vara mer kostnadseffektivt.

Edit: Skulle vi sen kunna ha helium cirkulerades i lådan så skulle kylflänsen även avgivit värme 6 ggr effektivare.

Edit2:Tog bort en sak.

Permalänk
Medlem

mässing ? vet du vad det består av ? zink och koppar och zink leder sämre än koppar så....

Permalänk
Avstängd

Diamant leder bra, och någon snackade om smältpunkt, Diamant brinner vid Ca 800 grader.

Silver ger tyvärr inte mycket bättre kylning än koppar.

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling har ju nåt skumt material mellan kopparplattan och den stora aliminiumflänsen som enligt dom ska leda värme sjukt bra. detta för att inte förlora kylförmåga vid överföring av värmen från kopparplattan till aluminiumbiten. Materialet är iaf sjukt hårt, går inte att borra genom med metallborr...jag har provat
det kanske är något liknande AC har som ni pratat om här...

Edit: det var bara vanligt tenn...kan det verkligen vara så hårt att det inte går att borra genom?

Permalänk

Är grafit jäkligt dyrt det med? Med normala mått mätt alltså, inte jämfört med diamant.

Tänkte varför det inte finns några extrema vattenblock/kylflänsar med det materialet om det leder värme så bra.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

Ångrar mitt tidigare uttalande. Tydligen hade tefyma fel.

Diamant leder värme ca 6 ggr bättre än koppar.
Grafit leder värme något sämre än koppar (85%).

Källa: The Science and Engineering of Materials, Third S.I. Edition

Permalänk
Medlem

Grafit = bly?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Diamant leder bra, och någon snackade om smältpunkt, Diamant brinner vid Ca 800 grader.

Du har inte tappat en nolla? Hade för mig att diamant smälte en bit över 3600 grader C.

aac_ripper, grafit är kol med en speciell ordning på atomerna.

Permalänk

Du kan smällta en diamant med ett stort förstoringsglas

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfbane777
Är grafit jäkligt dyrt det med? Med normala mått mätt alltså, inte jämfört med diamant.

Tänkte varför det inte finns några extrema vattenblock/kylflänsar med det materialet om det leder värme så bra.

Rent grafit är alldeles för mjukt för att ha som kylblock m.m. då det ligger i skikt till skillnad mot diamanten som är bra mycket kompaktare och sitter i en stabilare molekyl konstruktion. I tex blyertspennor är det grafit utblandat med lera får att göra d lite fastare. Men varför inte göra kylpasta av grafit om det va 95% så bra som diamant som nån sa tidigare? Eftersom att grafit är ett så billigt material och efersom att jag än inte sett någon grafitkylpasta tvivlar jag starkt på grafitens värmeledningsförmåga, speciellt då diamant är väldigt mycket mer kompakt än grafiten. Ett annat ämne som jag tror har bättre värmeledningsförmåga än både koppar och silver är platina då det är den metall som är ädlast, ju ädlare mettallen är ju bättre leder den både ström och värme om jag inte minns fel från kemilektionerna. Men platina e både dyrt och inte lika effektivt som diamant. Men i framtiden kommer antagligen diamant att användas då man hela tiden hittar både enklare och billigare sätt att framställa "konstgjorda diamanter", tror ja iaf.

//Christian

Permalänk

Tänkte bara göra ett inlägg om grafit!
"Grafit är till skillnad från den andra kristallina modifikationen av kol, diamant, ett mycket mjukt mineral."
Så om man skulle göra ett block av de så skulle de med största sannolikhet gå sönder...så fatta ja iaf för de som står?? rätt mig om ja har fel!

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren