Permalänk

Batterier??

Tjena!
Har köpt mig en super uber blixt till min Canon Eos300-d digital kamera och den drivs av 4X AA R6 batterier. Har ett par 1.300mha nu men tror kvaliten e rätt kass och att det är förlite kräm i dom.. så jag tänkte köpa ett par 2100mha från GP Batteries som jag tror är ganska mycket bättre, men frågan e om min nuvarande laddare klarar och ladda ifall jag köper 2100.. eller behöver ja köpa laddare från GP Batteries oxå? Baksidan av laddaren lyder:

Input: 230V ~ 50Hz 6W5
Output:
AA - 4 X (1,4 V 250mA 0,45VA)
AAA - 4 X (1,4V 120mA 0,168VA)
6F22 - 2 X (9V 15mA 0,135VA)

om någon är mycket kunnig och vet mer än jag är jag tacksam för all hjälp

Permalänk

ja det funkar men det tar längre tid att ladda än de du har nu

och om det är en dålig laddare så kan den vara timerstyrd och då slår laddningen av efter en viss tid då batterierna (1300 mha) beräknas vara klara. Sätter du då i de nya batterierna så kanske de inte blir färdigladdade.

Alla elektronikproffs: rätta mig om jag har fel

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp en sån gp laddare som jag köpte för ett tag sen... den laddar 2100mha batterier på 30min kostade drygt 900 på teknikmagsinet

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

hehe mja 900:- tror nog jag klarar och vänta ett par timmar!
Hollywoodstar, alltså om batterierna bara blir laddade enligt 1.300 så borde alltså dom ej bli fullladdade eller? eller blir dom fulladdade ialla fall fast inte bra laddade? :-/

Permalänk
Medlem

Jag köpte en GP laddare som laddar 4st 2100mah på 30min inklusive 4st batterier (2100mah) för 695:- här http://www.trkablar.com/?code_no=116001
Den är kanon..

Permalänk

Tänk på att - generellt - ju högre kapacitet ackarna har - desto snabbare självurladdar de.

I utrustning som ni inte använder så ofta skulle jag exv rekommendera runt 1200 mAh R6 och i heavyduty-utrustning "for immediate use" så kan ni gott köra runt eller över 2000 mAh.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
köp en sån gp laddare som jag köpte för ett tag sen... den laddar 2100mha batterier på 30min kostade drygt 900 på teknikmagsinet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av quackpack
hehe mja 900:- tror nog jag klarar och vänta ett par timmar!
Hollywoodstar, alltså om batterierna bara blir laddade enligt 1.300 så borde alltså dom ej bli fullladdade eller? eller blir dom fulladdade ialla fall fast inte bra laddade? :-/

de har sänk priset till 699:-

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quackpack
hehe mja 900:- tror nog jag klarar och vänta ett par timmar!
Hollywoodstar, alltså om batterierna bara blir laddade enligt 1.300 så borde alltså dom ej bli fullladdade eller? eller blir dom fulladdade ialla fall fast inte bra laddade? :-/

Nej de blir inte fullladdade. Lite enkelt kan man säga att de blir laddade med 1300 mah, men det är nog inte hela historian. Detta gäller om din laddare är timerstyrd.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Men jag prata med min far han sa att den laddaren är timerstyrd och efter 5 tim slutar han ladda så tar man ur och sätter i den igen får man alltså 10h´s laddtid.. får testa om de verkar funka

Permalänk
Medlem

Biltema har en mikroprocessorstyrd laddare med urladdning och uppfräschningsfunktion för 169:- Eftersom mikroprocessorn mäter spänningsförändring så laddar den batterierna optimalt oavsett kapacitet. Praktisch, quadratisch, gut!

Permalänk
Medlem

Biltemas billiga laddare hade jag nog passat mig för även om det står att den har spänningsmätning.
Läs vad Råd&Rön tycker...själv har jag en Ansmann Energy 8 som laddar med 750mha och har individuell delta- avkänning på varje cell. Funkar kanon!

/Rikard

Edit:Lägger till en länk.

http://www.radron.se/templates/test____2339.asp

Permalänk
Medlem

Eh, Biltemas laddare var ju inte med i Råd&Röns test.