Permalänk
Medlem

kondensatorer?

finns det någo stans där man kan läsa om kondensatorer. jag har hört att de laddarupp sig och sedan släpper släpper iväg laddningen. Men jag har också läst att de stoppar likströmm helt. men jag har ju använt en elektrolyt kondensator i ett "rinnande ljus". och det koplades ju till likström...

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Ganska många billjudsbyggare använder ju kondesatorer för att få mer Attack snabb bas, det kanske finns nått på dessa sidor, www.brl.se , www.mds.se , www.ljudia.se

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Ganska många billjudsbyggare använder ju kondesatorer för att få mer Attack snabb bas, det kanske finns nått på dessa sidor, www.brl.se , www.mds.se , www.ljudia.se

joo men hur funkar de

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

En kondensator kan liknas vid ett snabbt batteri. Den laddas upp för att kunna skicka iväg strömmen snabbt när den behövs.

När den är uppladdad kan det inte heller gå ström genom den och den spärrar således.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av red_rat
joo men hur funkar de

Jag gav dig länkarna för att du kanske skulle kunna hitta nått om kondensatorer.. kanske finns info på dom sidorna..!

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
En kondensator kan liknas vid ett snabbt batteri. Den laddas upp för att kunna skicka iväg strömmen snabbt när den behövs.

När den är uppladdad kan det inte heller gå ström genom den och den spärrar således.

ok.. men jag har läst något om att man kan få en led eller dyligt att blinka hur funkar det då??

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Sök på Google så hittar du dina svar

www.google.se

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Då ska du ha en bistabil vippa med transistorer och grejer.

EDIT: 85-200-25@ELFA

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

här har du en bra sida med bra information om olika elektriska komponenter: http://www.faktabanken.nu/ tryck sedan på elektronik.
direktlänk till kondensatorer: http://home.swipnet.se/faktabanken\kondensatorer.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av red_rat
ok.. men jag har läst något om att man kan få en led eller dyligt att blinka hur funkar det då??

Jo det var ett bygge här för något år sedan. Det involverade en backupkondensator, en solcellspanel och en blinkande led. Sök :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Annars så har elfa ganska fina faktablad med info om hur saker fungerar på sin hemmsida och i katalogen.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu