En liten varning angående Dell

Permalänk
Hedersmedlem

En liten varning angående Dell

Tänkte bara utfärda en allmänn varning kring Dells bärbara datorer. Har sedan 22/9 haft en Dell Latitude D600 (~20000kr inkl moms). Den har haft 7 serviceärenden sedan ovan givna datum och de har nu skickat ut en ny åt mig. Sitter nu med den nya, som levererades med en dålig disk (4200rpm + halvtrasig), repades av brödsmulor på bordet när jag installerade RAM i den samt att bluetoothmodulen just dog helt. Den fungerade prima igår, och datorn har stått på mitt matbord över natten. Luktar fuskbygge lång väg :/

Ivf - Stark varning för Dell, köp av en riktig datortillverkare istället.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

eum, du tycker inte du tar i liiite mycket nu?
bara för att du har problem tror jag inte dell är dåliga, finns ju ett antal kunder som är nöjda skulle jag gissa på

vad var dedär med brödsmulor? var den repad av brödsmulor när du fick den?

Permalänk
Medlem

Dells bärbara brukar vara bra. MEN har en polare som har en hel del problem med sin nya Inspiron oxå. Dessutom så verkar Dells support blivit mycket grinigare på att byta prylar.

Är detta en ny trend?

Permalänk
Medlem

Att supporten skulle bli grinig för att dom får en reklamation verkar konstigt, iofs. är alla människor skapta olika & det är inget som säger att dells support bara innehåller förnuftiga & sunda människor då det finns rötägg inom alla kategorier, men där jag jobbar så har vi hem-pc från dell & dom som har haft problem bla. med WD HD (600BB) har bara fått nya hemskickade utan knussel om man har ansett sig kunnig att själv byta ut den vilket dom flesta på min avdelning är utan tvivel annars var det bara att packa ner burken så kom en speditionsfirma & hämtade den (hämta & lämna service)... vi har inte haft något problem med dells support vare sig att dom varit sura eller svåra (vad jag hört) med att ersätta dåliga komponenter. Men som sagt det finns konstigt folk överallt.

Sen skulle det vara skoj vad din definition av vad en riktig datortillverkare är? Riksdata?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag har en Dell som jag är jättenöjd med!!!
Men det är en Stationära dator som spinner som en katt dag ut o dag in

Kanske hade tur

Visa signatur

Dell 4550 - Cheiftech 420W - P4 2,4GHz/512k - 2*512 DDR - 80+160Gb - GF FX 5900XT - Audigy 2 -

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Latitude D600 jag med. den har jag fått av min skola =P helt gratis altså. Jag är helt nöjd med den. Inga problem men några i minn klass har haft problem (oftast på grund av slarv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du har nog haft otur

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Har två stationära och tre bärbara från Dell. Fungerar helt undebart bra.
Det enda som jag inte gillar är valet av minnen på stationära som är så förbannat dyra.

Permalänk
Medlem

jag har en inspiron 5150 och jag har inga problem med den. dell gjorde bort sig när jag beställde datorn och det tog 2 veckor extra men för det uppgradera dom dator kosnads fritt
Bättre HDD och grafickkort

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
eum, du tycker inte du tar i liiite mycket nu?
bara för att du har problem tror jag inte dell är dåliga, finns ju ett antal kunder som är nöjda skulle jag gissa på

vad var dedär med brödsmulor? var den repad av brödsmulor när du fick den?

Nej, jag har faktiskt hållit tillbaka en hel del, denna burk är ett riktigt måndagsex. En vän till mig köpte en Inspiron 500m, och har haft lite smårproblem han med. Dock tycker jag att man skall kunna förvänta sig att en dator för 20000kr skall fungera.
Nya datorn var ej repad vid leverans. Brödsmulorna i fråga råkade ligga på mitt köksbord när jag flyttade över minneskretsen från den gamla till den nya datorn. I min mening skall det då rakt inte skada lacken de har smetat på locket (som f.ö är i metall)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen skulle det vara skoj vad din definition av vad en riktig datortillverkare är? Riksdata?

Tja, IBM gör bärbara datorer som inte rasar sönder. Min gamla Digital HiNote Ultra 2000 (Pentium MMX 233MHz, 32MB RAM) ser fräschare ut än den här burken. Och den har då klockat många fler timmar användning. Supporten var f.ö inte ett dugg grininga, utan mycket trevliga. Däremot så verkar sälj-sidan vara något tjuriga då de endast tar emot skriftliga reklamationer. Dock skickade jag in min reklamation imorse, så nu händer det väl något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
du har nog haft otur

En dator som var måndagsex kan jag acceptera (med viss tvekan) - men när ersättningsdatorn jag fick har problem från starten? Då börjar jag ifrågasätta hur de bygger burkarna egentligen.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Tja, IBM gör bärbara datorer som inte rasar sönder. Min gamla Digital HiNote Ultra 2000 (Pentium MMX 233MHz, 32MB RAM) ser fräschare ut än den här burken. Och den har då klockat många fler timmar användning. Supporten var f.ö inte ett dugg grininga, utan mycket trevliga. Däremot så verkar sälj-sidan vara något tjuriga då de endast tar emot skriftliga reklamationer. Dock skickade jag in min reklamation imorse, så nu händer det väl något.

Tja du ... IBM om man ska gå på sina egna erfarenheter & enbart det så i mitt tycke kan inte tillverka datorer överhuvudtaget dom bara går inte att uppdatera samt hänger sig när man uppgraderar hårdvaran, Samt dom bärbara vi hade på jobbet skrotades för längesedan pga. att dom sög stenhårt medans dom bärbara dellarna gick ur tiden först nu när man inte får använda Win9x i nätverket... IBM suger då?? eller man skall kanske inte gå på sina subjektiva åsikter baserade på en eller ett par produkter från en & samma tillverkare?

Sunt tänkt! Knappast eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tja du ... IBM om man ska gå på sina egna erfarenheter & enbart det så i mitt tycke kan inte tillverka datorer överhuvudtaget dom bara går inte att uppdatera samt hänger sig när man uppgraderar hårdvaran, Samt dom bärbara vi hade på jobbet skrotades för längesedan pga. att dom sög stenhårt medans dom bärbara dellarna gick ur tiden först nu när man inte får använda Win9x i nätverket... IBM suger då?? eller man skall kanske inte gå på sina subjektiva åsikter baserade på en eller ett par produkter från en & samma tillverkare?

Sunt tänkt! Knappast eller hur?

Jag har klämt, känt, vänt, vridit och gjort i stort sett allt utom att stampa på datorerna, men dock inte en Dell. Av de nyare IBMare jag har pillat på (T40, R40, T31) så har alla varit av mycket god kvalitet. Dell-burkarna däremot har man haft massor med problem med. IBM har dessutom ett otroligt mycket bättre rykte än Dell. En annan jag är sugen på är DGC EuroNotes burk Feather VI, men den kör med specialminnen

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

men dom andra är så dyra!! Jag köpte min på dell för 16000 kr utan frakt
det är P4 3.06 40 HDD Geforce FXGo 5200 Cd brännare/DVD 512 Mb minne
Innan jag skulle köpa denna så kollade jag på andra tillverkare men dom var mycket dyrare

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
men dom andra är så dyra!! Jag köpte min på dell för 16000 kr utan frakt
det är P4 3.06 40 HDD Geforce FXGo 5200 Cd brännare/DVD 512 Mb minne
Innan jag skulle köpa denna så kollade jag på andra tillverkare men dom var mycket dyrare

Å andra sidan får du var du betalar för. Hoppas du valde på-platsen service, annars ligger du pyrt till när datorn dör... :/

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte min Dell Latutide D600 i Juni för runt 30 000 inklusive moms. Sedan dess har jag bytt skärm tre gångern, moderkort två gånget pch bytt hela datorn två gånger, men den fungerar fortfarande skit. Mitt problem är att jag får skuggor och annat krafs på min skärm. Går jag till exempel till www.datorbutiken.se blir den högra sidan av skärmen helt lurigt (där de gråa ränderna är). Kan inte använda den till bildredigering eller liknande (vilket är en av de saker jag tänkt använda den till). Har börjat tröttna nu, men som tur är blir det en ny till sommaren igen.

Har haft datorn uppe hos L1-teknikerna i Stockholm, på Irland hos Dell, men alla hävdar att det inte är något fel på mitt ex. Så jag är också lite trött på min D600

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Jag har klämt, känt, vänt, vridit och gjort i stort sett allt utom att stampa på datorerna, men dock inte en Dell. Av de nyare IBMare jag har pillat på (T40, R40, T31) så har alla varit av mycket god kvalitet. Dell-burkarna däremot har man haft massor med problem med. IBM har dessutom ett otroligt mycket bättre rykte än Dell. En annan jag är sugen på är DGC EuroNotes burk Feather VI, men den kör med specialminnen

Nu har jag iofs. inte känt klämt på nya dellar utan alla vi hade på jobbet var äldre datorer typ 166- 366Mhz... men dom som har köpt bärbara dellar som hempc köp för ca. 1,5 - 2år sen har vad jag vet inte haft några problem med sina men å andra sidan kan det vara något problem senare med någon av OEM tillverkarna som dell anlitar för tillverkningen av sina bärbara.

Ibland kan underleverantörer tumma på kvalitétskraven för att kunna leverera beställda batcher.

När det gällde IBM´s stationära för många år sedan likaväl som compaqs så var dom otroligt dåliga att uppgradera medan dells var rena drömmen att uppgradera , men allt kan förändras på några år.

Men nu ska man inte generalisera utan det är bra att man berättar om sina problem för det är viktigt för att konsumenter skall få bättre & bättre produkter & jag har svårt att tänka mig att dell medvetet går ut för att saluföra undermåliga produkter till överpriser, finns inget företag som skulle överleva med en sådan strategi.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu har jag iofs. inte känt klämt på nya dellar utan alla vi hade på jobbet var äldre datorer typ 166- 366Mhz... men dom som har köpt bärbara dellar som hempc köp för ca. 1,5 - 2år sen har vad jag vet inte haft några problem med sina men å andra sidan kan det vara något problem senare med någon av OEM tillverkarna som dell anlitar för tillverkningen av sina bärbara.

Ibland kan underleverantörer tumma på kvalitétskraven för att kunna leverera beställda batcher.

När det gällde IBM´s stationära för många år sedan likaväl som compaqs så var dom otroligt dåliga att uppgradera medan dells var rena drömmen att uppgradera , men allt kan förändras på några år.

Men nu ska man inte generalisera utan det är bra att man berättar om sina problem för det är viktigt för att konsumenter skall få bättre & bättre produkter & jag har svårt att tänka mig att dell medvetet går ut för att saluföra undermåliga produkter till överpriser, finns inget företag som skulle överleva med en sådan strategi.

2003 var ett riktigt rekordår för Dell, iaf enl vad jag hört av en vän som jobbade där. Antagligen är det precis som du säger, att underleverantörerna har fått tumma på kvaliteten för att möta efterfrågan.

Att datorer på den tiden var hemska att uppgradera var en sanning. Det har ju dock ändrats OTROLIGT på senare år. Nästan alla köper OEM-komponenter till standardformats-datorerna då det är mycket billigare.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
2003 var ett riktigt rekordår för Dell, iaf enl vad jag hört av en vän som jobbade där. Antagligen är det precis som du säger, att underleverantörerna har fått tumma på kvaliteten för att möta efterfrågan.

Att datorer på den tiden var hemska att uppgradera var en sanning. Det har ju dock ändrats OTROLIGT på senare år. Nästan alla köper OEM-komponenter till standardformats-datorerna då det är mycket billigare.

Allt du skriver stämmer garanterat... nog om detta nu. Ha det bra Irlut, så får vi språkas vid i ett annat ämne vid behov.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alla borde veta vid det här laget att märkesdatorer är skit, billigaste snikkomponenterna etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Alla borde veta vid det här laget att märkesdatorer är skit, billigaste snikkomponenterna etc.

I bland är det bättre att vara tyst & verka dum än att öppna munnen & vara dum!

Har du något konkreta exempel på din generalisering av märkeskomponenter herakles? nej jag tänkte det så nästan gång lyft på rumpan & låt dina åsikter komma ut det naturliga hållet istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Klagmajor är vad ni är! Dell har bland den bästa servicen i genomsnitt och dom bästa datorerna i genomsnitt, enligt mitt genomsnitt. mohaha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Alla borde veta vid det här laget att märkesdatorer är skit, billigaste snikkomponenterna etc.

Och om man nu råkar vilja ha en bärbar dator? Då är man dessvärre hänvisad till märkesdatorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafa
Klagmajor är vad ni är! Dell har bland den bästa servicen i genomsnitt och dom bästa datorerna i genomsnitt, enligt mitt genomsnitt. mohaha

Servicen har jag inga problem med, men kvaliteten hos deras bärbara datorer ställer jag mig väldigt frågande till. Tittade häromveckan på en väns nya Inspiron 8600. Dess tangentbord rasslade, och ena musknappen var mer eller mindre död. Datorn var två dagar gammal...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Och om man nu råkar vilja ha en bärbar dator? Då är man dessvärre hänvisad till märkesdatorer.

Jag har sett bärbara datorer du bygger själv, typ kan välja processor, minne, hårddisk och sånt själv.

Servicen har jag inga problem med, men kvaliteten hos deras bärbara datorer ställer jag mig väldigt frågande till. Tittade häromveckan på en väns nya Inspiron 8600. Dess tangentbord rasslade, och ena musknappen var mer eller mindre död. Datorn var två dagar gammal...

Varför är jag inte förvånad, jag tycker alla dom största tillverkarna har usel kvalitet inte bara Dell utan även Compaq, Packard Bell etc.
Toshiba är väl de som är bäst på bärbara datorer just nu.

Permalänk
Avstängd

Sedan beror det lite på hur datorn behandlas...

Eller???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Sedan beror det lite på hur datorn behandlas...

Om du hade läst tråden hade du förstått att dator har vart defekt sedan leverans.

F.ö beviljade inte Dell retur för mig, tyvärr. Väntar just nu på tekniker som skall dyka upp om ett par minuter.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Hur gick det Irlut?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Grejen är ju att om datorn/prylen är död vid leverans bordet man ju få en ny på en gång. Men i Sverige så får de ju felsöka skiten i en hel månad. Innan man får nåt.