Permalänk
Medlem

Skanova ADSL utökat till 9 km

http://presstjanst.telia.se/press/Article.jsp?category=16&sel...

Är det någon som vet hur de gör? Kör de med ADSL2 eller + eller något i den stilen? Behövs nya modem? Gäller det även de som har ADSL via lokala operatörer utanför Skanovas nät?

Permalänk
Medlem

Det var som tusan

Permalänk

Hoppas dem utökar vdsl också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Hoppas dem utökar vdsl också.

Inte särskilt troligt att de klarar det...avståndet börjar ju bli knivigt när det handlar om så höga hastigheter och frekvensintervall.

Permalänk
Medlem

konstigt att dom bara kan dubbla räckvidden sådär..undrar vad dom har gjort för att få det möjligt.

Permalänk
Medlem

troligen ingenting

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det här också kommer gälla Universal/Adamo/Bostreams (ej Skanova ÅF-varianten)?

Permalänk
Medlem

Kan undra vilka hastigheter som kommer att erbjudas vid de olika avstånden efter detta. Frågan är om 0.5Mbit ens går 9km?

Permalänk
Medlem

OHHH H FY FAN VAD GLAD JAG JUST BLEV!!!!!!!!!!!!!!!! :DDD

jag bor 6,3 km från telestationen

Permalänk
Medlem

Det här verkar klart skumt. Varken ADSL eller ADSL2 klarar 0,5 Mbit på så långa avstånd. Det finns något som heter "Extended DSL" (eller liknande) som klarar DSL på upp till 12 km men jag hittar inga spec. på hastigheten.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag kan få ADSL!!!

EDIT: På telias hemsida, när man testar om man kan få adsl, står det

Citat:

Orsaken är att din telestation inte är utbyggd för ADSL. Om/när din telestation blir utbyggd kommer detta att tillkännages, exempelvis via annons.

Står det så även om stationen är utbyggd fast räckvidden inte är tillräcklig? Vad jag menar är att om stationen inte är utbyggd så är det ganska dött men om den är utbyggd fast avståndet är för stort så kanske det går i maj, fattade ni?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
OHHH H FY FAN VAD GLAD JAG JUST BLEV!!!!!!!!!!!!!!!! :DDD

jag bor 6,3 km från telestationen

Glad för din skull. Du har väntat för länge.

Permalänk

Och jag har väntat för länge på vdsl

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

jag tycker att dom ska lägga vdsl åt sidan för ett tag, och inrikta sig på att få adsl till mig har suttit alltförlänge på 56k, snart gör jag något olagligt...

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag lider med er som har 56k än, jag vet hur det känns.:( Själv har jag haft ADSL/Cable i 2 ½ år nu. Skulle inte sitta fel om dom drog fiber eller byggde ut VDSL här nu, börjar bli lite less på mina 2Mbit.

Permalänk
Medlem

Gött för er som bor inom den räckvidden, synd för mig som bor 11km ifrån stationen

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk

Döh... Någon form av repeaters?

Ska ju inte vara möjligt med ADSL på lite mer än 6 km, eller?

SDSL däremot når ju lite längre, men inte heller där ska man väl komma till mer än ca. 7 km, och samma gäller ADSL2+...

Förklara gärna någon, detta är helt klart intressant...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Skanova har fnulat med egen teknik som vanligt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Telia idag för att försöka få ur dem lite vettig info. Men det enda tjejen i kundtjänst sade när jag frågade om det är någon annan teknik än den de körde med nu, var att hon inte visste :/

Av vad jag har hört skall inte vanligt ADSL kunna gå så långt ens.

Det enda hon visste var att det max skulle kunna gå att köra 500kbit/s på det avståndet. Sen om de pillade med något särskillt i telestationen visste hon inte heller.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Tror ni de kommer flytta gränsen för högre än 0.5 mbit med? Bor precis på gränsen för att inte kunna få Telias 2mbit´nu.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

2.0 mbit/s kommer med största sannolikhet att flyttas ut till 5,5 km inom kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
2.0 mbit/s kommer med största sannolikhet att flyttas ut till 5,5 km inom kort.

En polare till mig har Telias Extended ADSL för han bode strax över 5km bort men han ringde och tjatade på telia tills dom jag han 2mbit och vad jag förståt så har han inte fått några hastighets förluster eller liknande. Själv har jag bara 2.5-3km och får ut max 260-270kb/s mot sunet osv, vad jag vet så får han väll samma hastigheter också.

Så att få 2mbit bortom 5km verkar ju inte helt omöjligt Så stå på er och tjata skallen av dom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
En polare till mig har Telias Extended ADSL för han bode strax över 5km bort men han ringde och tjatade på telia tills dom jag han 2mbit och vad jag förståt så har han inte fått några hastighets förluster eller liknande. Själv har jag bara 2.5-3km och får ut max 260-270kb/s mot sunet osv, vad jag vet så får han väll samma hastigheter också.

Så att få 2mbit bortom 5km verkar ju inte helt omöjligt Så stå på er och tjata skallen av dom!

Det är mig han talar om
Det hela är lite lustigt för jag bara mailade Telia och frågade om jag kunde få något bättre än 0.5Mbit. Visst svarade de, du kan få 2Mbit där du bor. Ringde och beställde. Hon på kuntjänst sa att det var tekniskt fel så beställningen gick inte att göra förrän om 30min. Hon frågade även om jag hade förlängd räckvidd.. Nä ingen aning, tror jag inte sa jag 30min senare dog internet och jag tankade i ca 240Kb/s från Sunet. Bor som sagt runt 5km om inte ännu mer från stationen

Permalänk

det gäller ju inte bara telia.. det gäller alla vdsl leverantörer antar ja. för dom håller på byter ut till fiberoptik i telestationen tror ja det va så att upploaden och downloaden blir mkt bättre, särskillt uppload.

http://www.idg.se/ArticlePages/200403/16/20040316134927_IW/20...

Permalänk
Medlem

Härligt! Snart kan hela Sverige få ADSL! Det barkar åt rätt håll iaf!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kul för dem som sitter på efterblivna stationer. De lär få vänta ännu längre på att få sina lådor utbyggda nu.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

jag har suttit 2 år på en utbyggd station... men bor 6,3 km så dom vägrar installera... till NU fy fan va glad jag blev ska beställa 2 april hehe

Permalänk
Medlem

Jag bor 2 km från en icke utbyggd station.. hur kul känns det.

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

Kommer maxavståndet ökas på 2mbit och 8mbit's tjänsten också? Isåfall hur mycket?

Grattis Jonaz! Vet hur det känns

Permalänk
Medlem

zAjben: Nej, inte ännu enligt Telia.