Permalänk

VGA-tv adapter | Klar |

ja, nu är mitt arbete på gång.

har byggt en vga-tv adapter.

här kommer lite bilder under projektets gång och slutresultatet, det ända jag inte fotat är när jag lött på power sladden.

Här ser man att jag skissat upp vart alla ledarna skall vara och även börjat löda på delar utav det som sitter uppe.

Här ser man baksidan på arbetet, där jag lött på det mesta utav arbetet, inte så mycket att säga mer än att det var mindre än jag trodde när jag fick hem det.

Här har jag börjat löda på själva scartkontakten.

Här ser vi när det fräses för fullt, maskinen går på lågvarv (1500varv/min, vilket syns på att det inte är riktgit full skärpa på chucken

Här håller jag på att fräsa ut fästet för scart kontakten, blev hyffsat nöjd med den kontakten.

Här ser vi den färdiga plattan utan maskeringstejp på, ser ganska okej ut faktiskt.

Här ser man scartkontakten testmonterad, som inte är skruvad än. Det blev ~0,75 mm för långt, vilket inte gick att göra så mycket åt nu i efterhand.

här är den färdiga produkten, det blev tyvärr lite svårt att fräsa ut toppen och botten då det var spillbitar jag använde till det.

detta program använder jag för att sända bilden till tv'n:
http://advancemame.sourceforge.net/cab-readme.html

det går inte att använda denna konverter utan denna plugin för grafikkorts drivrutinen ifall man använder ett operativsystem utav tillvärkaren microsoft, däremot använder du ett linuxbaserat system skall det inte behövas, iaf inte på mandrake som jag testat systemet på. skulle det vara några problem finns det en drivrutin även för linux på samma hemsida.

-------------------------------

tänkte även skriva en lite guide om vad jag använt och vad jag använt.

verktyg:

lödkolv + lödtenn
tennsug (antistatisk, fick den från min far)
skalpistol
pelarborr med kordinatbord + frässtål + 2 mm borr
sidavbitare
näbbtång
skruvmejsel (för montering utav top och scartkontakt i lådan)
tändare (för att värma alla krympslangar)
pinsett (för att klämma fast alla kablar vid lödning)

---

Däremot är inte alla de verktyg jag använde nödvändiga, de absolut nödvändigaste är:

lödkolv + lödtenn
tennsug
sidavbitare
tändare
skruvmejsel (för att skruva åt lock och kontakter)
(ifall du väljer att köpa en färdig låda så är det enbart ett borr för att borra ut hålen för kontakterna.

material:

IC1 74LS86 Logikkrets 73-580-70 1st
C1 22 uF 16V Elektrolytkondensator 67-002-56 1st
C2 47 uF 16V Elektrolytkondensator 67-002-72 1st
R1-R5 2.2 kohm, 1/4 W Motstånd 60-105-32 5st
R6,R7,R9 47 ohm, 1/2 W Motstånd 60-103-34 3st
R8 120 ohm, 1/2 W Motstånd 60-103-83 1st
T1,T2 BC547B Transistor 71-039-22 2st
Scart-kont hona vinklad P 42-089-48 1st
Jack f chassie 3,5 mm-p 42-700-88 1 st
Labkort 110007 100*160 48-397-18 1 st

+
Clas ohlsson

Beskrivning: Art nr: Antal:
Stereojack, 3-polig stereo med brytare 22-444 1st
dc-propp 2,1 mm fp/1 22-4605 1st
dc-jack 2,1 mm fp/1 22-4615 1st

+
vga kabel, hane-hona
molex kontakt, hona + stift
flatkabel med 20 ledare
2 ledad kabel
krympslang
plexiglas, 6,5 mm tjock
4 skruv
"svetspinne"

kopplingsscheman

detta är kopplingsschemanen, ovansidan respektive undersidan. en förutsättning ifall man skall få det att fungera.

skriv ut dessa när du skall arbeta så du vet vad du skall montera vart.

här ser du vilka pinnr de olika pinsen har.
Detta är väldigt använtbart, så man vet att man inte löder fel.

här har jag skrivit vad de olika pinsen har för pinnr på scartkontakten, väldigt bra ifall man har en scart-kontakt utan utmärkta nr som min faktiskt hade.

här ser man vart ljudkontakterna skall kopplas, dvs pin 1,3,5.
när jag gjorde detta så tänkte jag inte på att datorn skickar på båda kanaler vid mono ljud, så
rödvit, höger kanal, pin 1
vit, vänster kanal, pin3
blå, gemensam ledare, pin 2

på min kontakt som jag köpte (se inköpslistan)
om du håller i kontakten och kollar på baksidan (där man skall löda) med det mittersta stiftet uppåt så är den
vänstra, pin1
mittersta, pin2
högra, pin3

att notera är att logikkretsen och transistorerna är väldigt värmekänsliga, så dessa får man inte värma för länge.

sedan så är det ganska plåttrigt för den oerfarna som har dåliga verktyg, flatkabel är ganska svårt att skala bra med en sidavbitare, jag testade enbart, men resultat blev bättre med min skalpistol i detta fall.

vid själva bygget utav lådan:

Här använde jag spillplexiglas som jag hade från tidigare arbeten.

jag borrade och satte 2 mm stålstift som var 12-14 mm långa och limmade med epoxy som sammansättningsmetod för att det skulle hålla.

det finns även färdiga lådor att köpa, men då blir det inte den personliga looken och man får den inte i de formatet man vill. jag gjorde denna låda för att det var det formatet som funkade bäst för mig, då den fick plats bakom mitt tv-bord.

mitt mål var att göra den välfungerande men samtidigt göra den så kompakt som möjligt.

för alla urfräsningar använder fräsborr utav märket bosch, som är gjorda för plast och trä.

jag använde följande fräsståls typer:
kantfräs, 12,5 mm
notfräs, 6 mm respektive 8 mm

använde inga borr då det blir koniskt formade bottnar, då jag skulle fästa stereopluggen.

jag borrade alla hål för stift med 2 mm borr, 12-14 mm djupa beroende vart på lådan de skulle sättas.

dvs totalt 12-14 mm genom båda delar.

Det kan anses som lite "overkill" att lägga ner så mycket arbete på en produkt som jag gjort, men faktum är att jag anser att om jag skall göra något skall jag göra det så gott jag kan och inte haffsa ihop det.

Denna konverter är kompatibel med precis alla grafikkort med en vga utgång, dock behöver man använda ett plugin för grafikkortet för att det skall funka i windows men inte i linux.

är det något som ni känner att saknas? så påpeka detta

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag försökte mig på att bygga nått sånt för ett tag sedan, men jag fick problem med syncen, bilden fladdrade välldigt mycket, hur ställer du in datorn för att skicka ut schysst signal i vgakabeln?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk

najs.... sätt in lite lyse när fu ändå kör plexi

Visa signatur

All you need is love!

Permalänk

njae, tänkte inte ha lyse då den ändå kommer ligga tv-bänken.

det ända jag hade hemma var nämligen plexiglas och 3 mm alu, och mina frässtål är inte gjorda för metall tyvärr, det är plast/trä frässtål.

Någon som har några frässtål för metal att rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir det bättre bild om man gör så, jäfört med att kolla t.ex tv-out. Jag gissar att de blir det men är osäker. Jag menar om du skickar signaler till en vanlig tv. Eller du har tillverkat den för att de är extremt dyra att köpa?
Du kanske har en projektor som du koppar de till?
Många frågor där
Vill bara veta om de blir bättre bild på tv:n eller inte.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Vad blir det för signal ut till TVn? Det är så att min TV inte verkar stödja S-VHS(blir svartvitt hur jag än gör) men den ska stödja RGB in. Fattar inte så mycket av det där men...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Blir det bättre bild om man gör så, jäfört med att kolla t.ex tv-out. Jag gissar att de blir det men är osäker. Jag menar om du skickar signaler till en vanlig tv. Eller du har tillverkat den för att de är extremt dyra att köpa?
Du kanske har en projektor som du koppar de till?
Många frågor där
Vill bara veta om de blir bättre bild på tv:n eller inte.

det blir bättre bild än video out, ja och sedan kan denna användas på datorer utan tv-out och man slipper allt strul med att bota på skärm och sedan switcha.

nejnej, jag gjorde detta först för att kunna köra laptoppen mot tv'n i vardagsrummet, eftersom jag inte får tv-out att funka på laptopen (får det på min stationära)

jag använder den till minvanliga tv hemma som jag sa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Vad blir det för signal ut till TVn? Det är så att min TV inte verkar stödja S-VHS(blir svartvitt hur jag än gör) men den ska stödja RGB in. Fattar inte så mycket av det där men...

om du kör ut med denna har du garanterat färg. skulle tro att det är pal_b den kör inte (inte hundra)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter bra, då ska jag bygga mig en sån där adapter. Vill ju titta på TV via datorn.

Funderade på att bygga en sån här http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Låter bra, då ska jag bygga mig en sån där adapter. Vill ju titta på TV via datorn.

Funderade på att bygga en sån här http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

skall påpekas att du inte får in tv'n i datorn, du får ut din datorbild på tv'n

med windows som operativ system behövs det plugin för grafikkortet för att det skall funka, men har du ett linux baserat system så behövs det inte, har testat båda och på mitt mandrake funkade det klockrent utan pluginet, finns dock ett ifall det skulle vara problem. länk finns i mitt inlägg.

[edit]redigerade mitt första inlägg med en guide med kopplingsscheman mm[/edit]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet, formulerade mig lite dåligt Vill titta på film som jag har på datorn Semesterfilmer...

Permalänk

okej, kan alltid vara kul o ha det på tv'n, men är man lat kan man göra "sneak" versionen som jimmie.p postade, dock funkar den inte med alla kort som min gör + att jag ville själv slippa allt strul med P-strip osv. bara att bygga, ladda plugin, reboota med adaptern ikopplad iställe för skärmen så funkar det, o så inaktiverar du bara pluginet när man kör tv mode och rebootar med skärmen ikopplad så är det som vanligt. väldigt smidigt.

så på måndag skall jag visa denna skapelse för min teknik lärare, undra vad man får för betyg

Visa signatur

Permalänk

Hur konfade du X i Mandrake, kan du visa? Har själv byggt en liknande men fick aldrig till bilden förutom i DOS. Jag mixtrade med en massa olika modelines i XF86Config utan att få till det.

Visa signatur
Permalänk

jag pluggade enbart in den, ändrade ingenting, det funkade för mig, lite konstigt format o köra widescreen bara för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pris för kalaset?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

~200-300 kr beroende på vad man har hemma, hade alla verktyg och kablar hemma, labkortet går att köpa för 50 kr på classe, och det kostade mig 90 kr lite drygt på elfa, dock är det inte samma kvalité och tillvärkare på classes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, snyggt bygga btw!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

jag blev faktiskt inte nöjd, eftersom de spillbitar jag använde till nästan hela bygget var lite snea, så det blev svårt att få det exakt 90 gradiga hörn.
det är ~0,5-0,6 mm diff på det värsta stället.

Men eftersom den skall ligga undanjömd bakom tv-bänken kommer den inte synas, så det har inte så stor betydelse för mig.

skulle iofs kunna ta frässtålet och fräsa ner hela lådan och exakt raka, men då måste jag lacka för att det inte skall synas för mycket, vilket jag tycker förstör lite av charmen med plexiglas.

däremot blev jag nöjd med min lödning då det var min första kretskorts lödning, under detta moment imponerade jag mig själv, trodde jag skulle ha en drös kalllödningar, men jag hade inga missar, plugga i och det fungerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
ok, snyggt bygga btw!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har läst några guider som det står att det bara funkar för radeon kort, jag antar att du också gick efter något schema?
funkar sladden med nvidia kort också?

Permalänk

det är därför jag byggt detta bygge.

jag sitter själv på ett nvidia gf4ti kort (dos, flimmer i windows, försöker hitta problemet), testat på ett fx5600 och ett gf2mx kort, det funkar även på dessa kort.

däremot finns det en "sneak" som jimmie.p postade, den funkar enbart på vissa ati kort.

denna funkar på alla kort.

ska komplitera mitt första post med denna information

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Var kan man köpa en sån där färdig?
hmm jag har ett geforce kort med tv-out, dvi å vanlig, men vad är det för skillnad mellan dvi å den vanliga skärmkontakten?
Vad har man dvi utgång till?

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

dvi är digital video port, som man ofta kopplar nyare tft skärmar på.

om de finns färdiga?

tror inte det, men du kan juh göra en själv, det är inte speciellt svårt o göra den.

funkade på första försöket för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DVI kontakten är för platta skärmar, digital utgång med andra ord, man får bättre bild.
Vet inte hur bättre bild eftersom jag inte har pvoat, men vad jag har hört så är det rätt så stor skillnad

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

jag har hört att den skall vara snabbare, dock tycker jag inte det är något fel på bilden på min skärm nu, så jag anser inte att jag behöver byta.

85hz i 1600x1280, duger för mig iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-----------------------
Clas ohlsson

Sitter å funderar på, vad används dc proppen och dc jacket till?
Hittar inget av detta i din byggbeskrivning.
Skulle du kunna kirra ett sjysst kopplingschema, jag är inte sådär jättebra på att lista ut hur du har gått till väga, och jag är på god väg att beställa grejorna från Elfa.
Vore jätteglad om jag kunde kirra detta till mig.

Visa signatur

Remember to say godbye to everyone!
Tomorrow, it could be too late!

Permalänk

DVI = Digital Video Interface, eller?
Jag kör det själv på min plattskärm. Har en CRT 17" och en TFT 15" Tycker det är bra bild.
Kul bygge!, Själv har jag två kort med tv-out så jag klarar mig.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

bilr det lika fin bild i windows också som när man kollar på film med en sådan där grej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noratx
-----------------------
Clas ohlsson

Sitter å funderar på, vad används dc proppen och dc jacket till?
Hittar inget av detta i din byggbeskrivning.
Skulle du kunna kirra ett sjysst kopplingschema, jag är inte sådär jättebra på att lista ut hur du har gått till väga, och jag är på god väg att beställa grejorna från Elfa.
Vore jätteglad om jag kunde kirra detta till mig.

dc proppen och dc jacket används till att mata det med ström (behövs för att bilden skall synas)
Skulle inte kunna göra schemat tydligare, står i inköpslistan från elfa vad de olika delarna heter på kopplingsschemanen, när man fått hem grejjerna så förstår man hur det skall monteras, går inte att montera på så många sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
DVI = Digital Video Interface, eller?
Jag kör det själv på min plattskärm. Har en CRT 17" och en TFT 15" Tycker det är bra bild.
Kul bygge!, Själv har jag två kort med tv-out så jag klarar mig.

jo visst klarar man sig med tv-out, men detta var ett skolprojekt och ville ha mvg i teknik så jag gjorde detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr inte sådär jättebra på sånthär, så för mig är det inte direkt jättelätt, även om jag hänger med på det mesta.
En kontrollfråga bara då.
där det står +5V, där antar jag att +polen på DC kontakten skall vara, å då lär väl även GND punkten (under logikkretsen) vara -polen på DC'n?

eller är jag helt ote å cycklar?

Visa signatur

Permalänk

efter som det är likström så är det så

+5v är röd på molex kontakten och gnd (gnd = ground = jord) är den svarta precis intill den röda. (i princip kan man säga + och - men ifall du pratar med en elektriker skulle han tro att du inte förstår.

ja elen matas till dc proppen, med +på + och gnd på gnd, hur du vill löda bestämmer du själv, du behöver inte ens ha en dc propp, jag har gjort det för att kunna mata med både dator och extern transformator (i plugget bland annat då vi inte får skruva upp burkarna eller har extern molex kontakt som jag har på mitt antec nätagg hemma).

Är det något annat du undrar över så fråga bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj, det skulle dy inte sagt, nu kommer det hagla frågor från mig mot dig.. vad har du för telefonnummer så kan jag ringa istället var 10:e minut?
Näh, skämt å sido...

Skall påbörja bygget nu med ett iröga, sedan efter det så börjar jag med din tv-out krets.
Hoppas det blir lika bra som jag tror att det kommer bli.
Dessvärre kan jag ju inte testa den atm. eftersom jag glömde att köpa DB15 ho, så jag kan inte koppla in den...
Vill inte skära upp nån av de befintliga kablarna jag har fär att ansluta.
Tänkte ansluta det med en vanlig förlängningsgabel istället så slipper jag ha en fast sladd hela tiden.. blir lättare att förflytta den på så vis.

Visa signatur