VGA-tv adapter | Klar |
ja, nu är mitt arbete på gång.
har byggt en vga-tv adapter.
här kommer lite bilder under projektets gång och slutresultatet, det ända jag inte fotat är när jag lött på power sladden.

Här ser man att jag skissat upp vart alla ledarna skall vara och även börjat löda på delar utav det som sitter uppe.

Här ser man baksidan på arbetet, där jag lött på det mesta utav arbetet, inte så mycket att säga mer än att det var mindre än jag trodde när jag fick hem det.

Här har jag börjat löda på själva scartkontakten.

Här ser vi när det fräses för fullt, maskinen går på lågvarv (1500varv/min, vilket syns på att det inte är riktgit full skärpa på chucken

Här håller jag på att fräsa ut fästet för scart kontakten, blev hyffsat nöjd med den kontakten.

Här ser vi den färdiga plattan utan maskeringstejp på, ser ganska okej ut faktiskt.

Här ser man scartkontakten testmonterad, som inte är skruvad än. Det blev ~0,75 mm för långt, vilket inte gick att göra så mycket åt nu i efterhand.

här är den färdiga produkten, det blev tyvärr lite svårt att fräsa ut toppen och botten då det var spillbitar jag använde till det.
detta program använder jag för att sända bilden till tv'n:
http://advancemame.sourceforge.net/cab-readme.html
det går inte att använda denna konverter utan denna plugin för grafikkorts drivrutinen ifall man använder ett operativsystem utav tillvärkaren microsoft, däremot använder du ett linuxbaserat system skall det inte behövas, iaf inte på mandrake som jag testat systemet på. skulle det vara några problem finns det en drivrutin även för linux på samma hemsida.
-------------------------------
tänkte även skriva en lite guide om vad jag använt och vad jag använt.
verktyg:
lödkolv + lödtenn
tennsug (antistatisk, fick den från min far)
skalpistol
pelarborr med kordinatbord + frässtål + 2 mm borr
sidavbitare
näbbtång
skruvmejsel (för montering utav top och scartkontakt i lådan)
tändare (för att värma alla krympslangar)
pinsett (för att klämma fast alla kablar vid lödning)
---
Däremot är inte alla de verktyg jag använde nödvändiga, de absolut nödvändigaste är:
lödkolv + lödtenn
tennsug
sidavbitare
tändare
skruvmejsel (för att skruva åt lock och kontakter)
(ifall du väljer att köpa en färdig låda så är det enbart ett borr för att borra ut hålen för kontakterna.
-------------------------------
material:
IC1 74LS86 Logikkrets 73-580-70 1st
C1 22 uF 16V Elektrolytkondensator 67-002-56 1st
C2 47 uF 16V Elektrolytkondensator 67-002-72 1st
R1-R5 2.2 kohm, 1/4 W Motstånd 60-105-32 5st
R6,R7,R9 47 ohm, 1/2 W Motstånd 60-103-34 3st
R8 120 ohm, 1/2 W Motstånd 60-103-83 1st
T1,T2 BC547B Transistor 71-039-22 2st
Scart-kont hona vinklad P 42-089-48 1st
Jack f chassie 3,5 mm-p 42-700-88 1 st
Labkort 110007 100*160 48-397-18 1 st
+
Clas ohlsson
Beskrivning: Art nr: Antal:
Stereojack, 3-polig stereo med brytare 22-444 1st
dc-propp 2,1 mm fp/1 22-4605 1st
dc-jack 2,1 mm fp/1 22-4615 1st
+
vga kabel, hane-hona
molex kontakt, hona + stift
flatkabel med 20 ledare
2 ledad kabel
krympslang
plexiglas, 6,5 mm tjock
4 skruv
"svetspinne"
-------------------------------
kopplingsscheman


detta är kopplingsschemanen, ovansidan respektive undersidan. en förutsättning ifall man skall få det att fungera.
skriv ut dessa när du skall arbeta så du vet vad du skall montera vart.

här ser du vilka pinnr de olika pinsen har.
Detta är väldigt använtbart, så man vet att man inte löder fel.

här har jag skrivit vad de olika pinsen har för pinnr på scartkontakten, väldigt bra ifall man har en scart-kontakt utan utmärkta nr som min faktiskt hade.
-------------------------------

här ser man vart ljudkontakterna skall kopplas, dvs pin 1,3,5.
när jag gjorde detta så tänkte jag inte på att datorn skickar på båda kanaler vid mono ljud, så
rödvit, höger kanal, pin 1
vit, vänster kanal, pin3
blå, gemensam ledare, pin 2
på min kontakt som jag köpte (se inköpslistan)
om du håller i kontakten och kollar på baksidan (där man skall löda) med det mittersta stiftet uppåt så är den
vänstra, pin1
mittersta, pin2
högra, pin3
-------------------------------
att notera är att logikkretsen och transistorerna är väldigt värmekänsliga, så dessa får man inte värma för länge.
sedan så är det ganska plåttrigt för den oerfarna som har dåliga verktyg, flatkabel är ganska svårt att skala bra med en sidavbitare, jag testade enbart, men resultat blev bättre med min skalpistol i detta fall.
-------------------------------
vid själva bygget utav lådan:
Här använde jag spillplexiglas som jag hade från tidigare arbeten.
jag borrade och satte 2 mm stålstift som var 12-14 mm långa och limmade med epoxy som sammansättningsmetod för att det skulle hålla.
det finns även färdiga lådor att köpa, men då blir det inte den personliga looken och man får den inte i de formatet man vill. jag gjorde denna låda för att det var det formatet som funkade bäst för mig, då den fick plats bakom mitt tv-bord.
mitt mål var att göra den välfungerande men samtidigt göra den så kompakt som möjligt.
för alla urfräsningar använder fräsborr utav märket bosch, som är gjorda för plast och trä.
jag använde följande fräsståls typer:
kantfräs, 12,5 mm
notfräs, 6 mm respektive 8 mm
använde inga borr då det blir koniskt formade bottnar, då jag skulle fästa stereopluggen.
jag borrade alla hål för stift med 2 mm borr, 12-14 mm djupa beroende vart på lådan de skulle sättas.
dvs totalt 12-14 mm genom båda delar.
-------------------------------
Det kan anses som lite "overkill" att lägga ner så mycket arbete på en produkt som jag gjort, men faktum är att jag anser att om jag skall göra något skall jag göra det så gott jag kan och inte haffsa ihop det.
-------------------------------
Denna konverter är kompatibel med precis alla grafikkort med en vga utgång, dock behöver man använda ett plugin för grafikkortet för att det skall funka i windows men inte i linux.
-------------------------------
är det något som ni känner att saknas? så påpeka detta
bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/