Permalänk
Avstängd

Ta Dän Moderkorts plattan, hur?

Som alla känner till så sitter mobot fast i en plåt. Men hur får jag dän plåten med mobot på, jag vill ha dän den eftersom jag ska sätta in H2O Kylning.....

*Min dator: Amd.
*Chassi: Sweex XS

*Bilder: http://snutten.mine.nu/gallery/DataBilder?page=5 <---de 5 sista bilderna, hehe fatta ni säkrt själv!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Har du uttagbar moderkortplatta så är det ju bara skruva loss skruvarna ibak sen drar du ut den, annars kan jag nästan lova att en sitter POP nitad..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Det är antagligen popnitat och allting sitter typ ihop, blir skitjobbigt att fixa imho?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Avstängd

hmm det är popnitat, ska ja borra ur nitarna då eller? Visst är det bara nitar längst bak på chassit? Alltså där man skulle kunna sätta in skruvar!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

det ser ut som om du har ett variant av det chassit jag har.... och det är popnitat överallt... endast toppen, och sidorna går att skruva av.. resten e popnitat. Fronten sitter fast i 6 st klipps eller vad man kallar de, så med andra ord så måste du borra ur nitarna.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Avstängd

hmm hur får jag dän toppen??
Ja har testat men de funkar ej..måste man tadän fronten för att ta dän toppen/taket?

Var någonstans sitter nitarna? Hittar bara där bak vid ugångarna ifrån mobot!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ta däN?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

ta dän= Ta bort/av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borra bort popnitarna och sedan när du är färdig så kanse du undrar hur du får dit det igen, köp ett manuellt verktyg som du kan sätta dig nya popnitar med det gjorde jag på mitt cheiftech chassi funkar super bra.

Permalänk
Avstängd

hmm ok...ska nog satsa på att bygga nytt chassi istället + att det är större plats, ska nog ha större mått en ett chieftech full tower chassi!
INtressant va?
Vda skulle vara lagom? H=600mm L=500mm B=300mm ??
Ska sno lite virke ifrån slöjden å bygga!
Ha de!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

annars för att få bort pop-nitar, om du er själva "skallen" så ta en skruvmejseL/huggmejsel och ta en hammar o slå av "skallen" så löser det biffen.. om du inte har tillgång till borr då

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

jorå borr är de inga probbes med! men undrar bara hur många nitar som sitter på ett sådant här chassi? Hur ta man dän plattan sen då? Hur ska man dra osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför vill du ta bort mobo-plattan?

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Ja du... Det svenska språket blir bara roligare och roligare, vill inte ha roligt åt det eller så men man måste ju flina lite. Sorry.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
jorå borr är de inga probbes med! men undrar bara hur många nitar som sitter på ett sådant här chassi? Hur ta man dän plattan sen då? Hur ska man dra osv.

det e väl bara å kolla på själva plattan å leta i kanter efter popnitar.. kan väl inte vara så svårt?? sen e det väl bar aå lirka lite så märker man hur man ska ta ur plattan.. ett litet tips.. skruva ur allt annat ur datorn först.. kan gå illa om man borrar igenom mobot...:D

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Ja du... Det svenska språket blir bara roligare och roligare, vill inte ha roligt åt det eller så men man måste ju flina lite. Sorry.

Haha, ja, du är ju inte ensam om att hålla med om det iallafall

Permalänk
Avstängd

hmm...det svenska språket utverklas heter det!

Hmm man kommer ju inte åt å tabort mobot, därför ja vill ta ur hela plattan med mobot på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

....

Testa att ta bort sidoplåten (alltså den du redan tagit bort på bilderna) på andra sidan istället så ska du se att du kan få ut moderkortet mycket lättare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
....

Testa att ta bort sidoplåten (alltså den du redan tagit bort på bilderna) på andra sidan istället så ska du se att du kan få ut moderkortet mycket lättare.

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? montera ut all övrig hårdvara, hdd m.m sen skruvar du bort alla skruvar som håller fast moderkortet o sen lyft ut det..

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Jag funderade också över det. Varför i helvete har du fotat inuti datorn på FEL sida?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Avstängd

hmm kollar du inne på min sida med bilderna ås hittar du alla bilder du behöver!

Men ok, när man ska installera h2o kylning, vad ska man tänka på då?
vill inte pajja något, är rädd för mobot ska pajja....

hmm kan man göra ett eget sånt där el band så man blir antistatisk!

Visa signatur

Permalänk

Ta dän = Mycket gammalt och fint uttryck, men det förvånar mig att de använder det i Västerås. Trodde att det var något exklusivt för oss Västgöttar...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Det är frågan om du inte ska be någon om hjälp att montera vattenkylningen..Om du inte kan ta bort moderkortet så kan det bli svårt att lyckas montera vattenkylningen..Inte för att det på något sätt är svårt, men ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
....

Tänkte komma till det. Det grundläggande problemet är att du har tagit bort FEL sidoplåt
Och inte för att vara elak, men en person som inte hittar rätt sida på sin dator bör nog be någon annan montera vattenkylning.

Permalänk
Medlem

påminner lite om denna situation
kund - jag vill lämna tillbaks nätverkskortet jag köpte igår.
säljare - är det trasigt?
kund - nej det är nog inte trasigt men när jag öppnade datorn så var det bara ett stort "tv-rör" så jag viste inte vad det skulle sitta.
säljare - ok........

Permalänk
Avstängd

lol, haha jag har i alla tider plockad ihopp datorer.
Alla datorer ja köpt har jag köpt i delar, fast den jag har nu beställde ja på treg sen fråga de om de skulle sätta ihopp den och visst kunde de få göra det.

Hmm som sagt, det finns fler bilder på datorn på http://snutten.mine.nu/gallery/CarFreak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.. Men. Varför ska du ha bort moderkortsplattan? Det går att montera ett moderkort med den i. Och om den är popnitad så är det antagligen inte meningen att den ska bort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Ta dän = Mycket gammalt och fint uttryck, men det förvånar mig att de använder det i Västerås. Trodde att det var något exklusivt för oss Västgöttar...

Förvånar mig också att han använder det.
Känner igen uttrycket av min farmor och farfar, annars har jag aldrig hört någon människa använda uttrycket.
Men men...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte haft geografi på läääänge så vettifan var Västerås ligger, men "dän" är väl smålänskt?

Sen förstår jag inte heller varför moderkortsplattan ska bort?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730