Pinnacle PCTV Rave - 500 spänn

Permalänk
Medlem

Pinnacle PCTV Rave - 500 spänn

Har just gjort ett rikigt inpuls köp. Brukar väl inte göra det, men var ifrån början ute efter ett par högtalare till Pc´n. Men hittade istället ett tv kort vid namn; Pinnacle PCTV Rave.

Har läste lite om vad man har skrivit om kortet, och har väl fått höra att det är ett prisvärt kort.

Men är det någon här som sitter med ett sådant kort som har egna erfarenheter ifrån det ? Skulle vara roligt att få höra vad andra har att säga om kortet.

Orsaken till att jag köpte det, var väl för priset; 499 kr. Samt att jag är ute efter ett tv kort, naturligtvis.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jag hade ett sånt förut. L'mnade tillbaka det samma dag.

Grejen är att jag har ett surroundsystem som använder alla tre ljudin/utgångarna bak på moderkortet. TV-kortet använde linein för att spela upp ljudet. Gick inte så bra.
Bildkvalitén var jävligt kass också.

Idag köpte jag ett Asus kort för 615 kr.
Mycket bättre kvalité på bilden och mycket smidigare overall. Kunde använda dom interna ljudingångarna också. Bättre fjärrkontroll också.

Sen så kan Asuskortet koda av alla betalkanaler också :).

EDIT: Man fick med en liten pryl med S-video in och sånna där RCA ingångar (Compositvideo och ljud).

Permalänk

DET suger utav helvete. Gick inte ens o öppna deras program då frös PC'n till is. Och det är många som har det problemet. Och pinnacle gör inte ett skit...

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Hmm...... har inte ens öppnat förpackningen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Har två kompisar som har det kortet och dom är nöjda. Och bildkvalitén kan iaf inte jag klaga på. Så mycket mer än det kan jag dock inte säga om kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rullas
Har två kompisar som har det kortet och dom är nöjda. Och bildkvalitén kan iaf inte jag klaga på. Så mycket mer än det kan jag dock inte säga om kortet.

Hmmm.....
Karamell-Kungen & Niltan: Är ni säker på att det är "Pinnacle PCTV Rave", ni syftar på ? För det finns en modell som inte alls ska vara bra, som jag oxå har hört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant kort, mitt är baserat på chippet Bt878 och därför
använder jag dessa (http://btwincap.sourceforge.net/) alternativa drivrutiner.

Kortet fungerar då även _MYCKET_ bättre än med Pinnacles egna drivare.

Använder kortet till min HTPC som är kopplad till min projje och
ser tv via Dscaler (http://www.dscaler.org) och för pengarna (399:-) som jag betalade så är jag mycket nöjd.

Fungerar även att cappa (spela in till datorn, till mjpeg@720x576) med kortet, använder där s-video som källa med helt ok resultat.

Observera att detta kort är inköpt 2001, jag är inte säker på att de nya PCTV Rave korten är baserad på Bt878. Borde gå att utläsa från kartongen/manualen)

(Kortet kan även "visa" (vissa)kodade kanaler med rätt programvara...)

/Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stwi
Jag har ett sådant kort, mitt är baserat på chippet Bt878 och därför
använder jag dessa (http://btwincap.sourceforge.net/) alternativa drivrutiner.

Kortet fungerar då även _MYCKET_ bättre än med Pinnacles egna drivare.

Använder kortet till min HTPC som är kopplad till min projje och
ser tv via Dscaler (http://www.dscaler.org) och för pengarna (399:-) som jag betalade så är jag mycket nöjd.

Fungerar även att cappa (spela in till datorn, till mjpeg@720x576) med kortet, använder där s-video som källa med helt ok resultat.

Observera att detta kort är inköpt 2001, jag är inte säker på att de nya PCTV Rave korten är baserad på Bt878. Borde gå att utläsa från kartongen/manualen)

(Kortet kan även "visa" (vissa)kodade kanaler med rätt programvara...)

/Peter

Hmm...endligt instuktions papperet så ska det finnas med en fjärrkontroll, men inte sjutton fanns det något med i lådan. Eller är det så ruttet att man lär köpa den utöver det hela ???

För det stog något om att man skulle i installationen ange vilken com port man hade installerad fjärrisen på. Menar... vad sjutton har com porten med det att göra ????

Eller så är det jag som är för trött för det är.

NOT: läste nu att fjärrisen och sladden till com porten var något man fick köpa till. , ja,ja...

Visa signatur

Permalänk

Jag kommer inte ihåg om det var RAVE versionen jag hade, men den modellen jag hade var iaf dålig på allt den gjorde. Fick även fjärrkontroll till den.

Permalänk
Medlem

Pro har fjärr- Vet inte om Rave har det.

Korten är känsliga för IRQ-krockar. Har ett PCTV Pro liggande men jag kan inte använda det nu för jag har ingen ledig IRQ

Pro har iallafall intern utgång för ljudet. Så man kan koppla in det på Line in med en sån där "cd audio"-sladd om ljudkortet har intern line in.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Pro har fjärr- Vet inte om Rave har det.

Korten är känsliga för IRQ-krockar. Har ett PCTV Pro liggande men jag kan inte använda det nu för jag har ingen ledig IRQ

Pro har iallafall intern utgång för ljudet. Så man kan koppla in det på Line in med en sån där "cd audio"-sladd om ljudkortet har intern line in.

Rave versionen har ingen fjärrkontroll med på köpet. Och finns en audiosladd med som visst ska kopplas ihop med ljudkortet, ja.

Men vilket fall som hellst så tar jag och lämnar tillbaka kortet idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ehm ja köpte mitt PCTV Rave för 4 år sen för 500 kr... tycker inte ditt köp var speciellt prisvärt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
ehm ja köpte mitt PCTV Rave för 4 år sen för 500 kr... tycker inte ditt köp var speciellt prisvärt

Nä, kanske inte. Men nu spelar det ingen roll.

Fanskapet ska tillbaka därifrån det kom endå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB