Var köpa billiga och bra dvd-skivor på Internet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Ok, tack för tipset!

Hur är det med de skivor som mediabutiken säljer, motsvarar dom brandade Ritekskivor eller Satin White?

Jag betalar gärna lite mer för bättre grejjer, men har fäst mig vid Ritek då jag aldrig misslyckats med deras skivor...

Om bara mediabutikens skivor är bra grejjer så köper jag 200st såna. Minst.

Datasafe-skivorna är bland dom bästa Ritek-G04 jag har testat, läs om dom här:
http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?selectmedia=640#comments

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESPEN

Snacka om skit skivor och jag som var nära att beställa dessa från discatonce! Tycker det är konstigt att discatonce överhuvudtaget köpt in såda skit. Verkar ju nästan vara sämre än Princo......

Det är som dom skirver, skivorna kan vara bra, men kan lika gärna vara skit, personligen så tycker jag att man ska passa sig riktigt noga för den här sortens-skivor, det är ju inte utan anledning som dom skrivs över med ny label.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Det finns flera Datawrite med prodisc-dye... jag har provat deras +R (gula) med Prodisc R01 och R02.. de funkar helt klockrent. Det är 2.4X-skivor (R02 är en 4x dye och de funkade även i 4x. Senaste gången jag köpte var det dock R01)

De gråa DVD-R med Prodisc S03 funkar kasst i 4x men förvånansvärt fint i 2x. Köpte ett paket sådana för att bigpockets hade ett bra erbjudande tillsammans med fodral (100 fodral + 25 skivor för £19.50). De är inget jag skulle köpa igen, men de är oändligt mycket bättre än Orange Landscape G04or!!

Och vilka Philips var det och med vilken CMC dye?

edit:
jsl_80: Där ser man.. verkar ju dock vara skillnad på kvaliteten på Riteks egna dyes och de som Ricoh "designat"?

Dem Datawrite jag prata om köpte jag för ca 1,5 årsedan på mobiletech. Det var Datawrite 2,4x PRODISC R01, men ingen behöver oroa sig för dem finns knappast på marknaden längre. Anledningen till att jag dissar dessa fullständigt är att de flesta fått problem eller helt slutat fungera med tiden.

Philips skivorna köpte jag billigt på OnOff troode det var MCC skivor, men märkte att det var CMC. Brände ett 25 pack och dem var mycket ostabila. Funka bra på 2 spelare, men hackade och dylikt på 3 andra. Hade dessutom mycket ojämn dye, så inget att rekomendera....

Permalänk
Medlem

Om man nu sammanfattar allt detta som står i denna tråd så är ungefär alla skivor skitskivor. Och att DVD+R har jag uppfattningen är bättre än DVD-R.. Jag har iofs aldrig haft otur med något av formaten, det kanske är jag som har en perfekt NEC-brännare?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Om man nu sammanfattar allt detta som står i denna tråd så är ungefär alla skivor skitskivor. Och att DVD+R har jag uppfattningen är bättre än DVD-R.. Jag har iofs aldrig haft otur med något av formaten, det kanske är jag som har en perfekt NEC-brännare?

Perfekt och Nec-brännare i samma mening? Första gången man hör det

Dom skivorna vi säger är skit är inte så många, men man kan generellt säga att alla skivor som är billiga = ca <8kr/st är skit, samt att dom flesta overprint (grade a, landscape, osv) skivor oavsett dye är dåligt, det finns undantag men inte många.

Men har du hittat en skiva som fungerar bra, HÅLL dig till den och håll tummarna för att dom inte byter till en annan dye hela tiden (läs memorex).

Permalänk
Permalänk

Prodisc dye, är lite av en chansning, vissa skivor med prodisc jag har köpt har varit OK, medan andra otroligt dåliga.
Se här:
http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedia...

Satsa på en lite dyrare skiva är mitt tips.

Permalänk
Medlem

.
. Ännnnnnnnnnnnnnnnnnnnnntligen.


Det var inget fel med Memorex(4x)-DVD-rskivorna. Felet var Min ASUS E-616 DVD-läsare Firmware 2.0. Uppdaterade den igår till ver2.2. och testade min brända Memorex-skivor igen utan läsfel med både DVDinfoPro och Nero DVD-CD speed, och att koperia filerna från dvdskivan till hårddisken utan problem.
Inte heller mina Princo 4x skivor hade läsfel.
Testade också med brännaren utan något läsfel.

Äntttligennnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Men Ritek-skivorna från It-power hade troligen grova fel med de fläckade prickarna.

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Något att satsa på?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVR4350-25&ma...

Precis som jag skrivt (troligen på flera ställen i denna tråden) så har jag sådana. Läs några inlägg upp. Sammanfattning: De funkar bra i 2x men dåligt 4x.

Ang. Prodisc som dye-tillverkare så verkar de ha rott upp sig på sistone.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

CeeL:

Om dom funkar 2x men inte i 4X så tycker inte jag att man kan säga att Prodisc är något vidare, men det är jag. Jag vill kunna utnyttja det jag betalar för till fullo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterMan
CeeL:

Om dom funkar 2x men inte i 4X så tycker inte jag att man kan säga att Prodisc är något vidare, men det är jag. Jag vill kunna utnyttja det jag betalar för till fullo

Om du läser tidigare inlägg skrev jag oxå att jag betalde oförskämt lite för dem i ett paket och att jag inte skulle köpa dem igen.

Däremot är har Prodiscs +R-dyes (R01/R02) funkar klockrent för mig.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

Jag har nu beställt 200st Datasafe Ritek G04 4x DVD-R från mediabutiken.se. Köpte även till fodral samt 10st Traxdata DVD+RW-skivor.

Hoppas på det bästa

En liten chock dock: paketet väger över 20kg! Frakten gick på 360kr...

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Jag har nu beställt 200st Datasafe Ritek G04 4x DVD-R från mediabutiken.se. Köpte även till fodral samt 10st Traxdata DVD+RW-skivor.

Hoppas på det bästa

En liten chock dock: paketet väger över 20kg! Frakten gick på 360kr...

Shit! Då är frakten från bigpockets ju billigare! Vi betalde 332 kr i frakt för 325 DVD-skivor, 200 fodral, 30 CD-skivor i jewel-case och lite pennor.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Shit! Då är frakten från bigpockets ju billigare! Vi betalde 332 kr i frakt för 325 DVD-skivor, 200 fodral, 30 CD-skivor i jewel-case och lite pennor.

Vet du vad det paketet vägde? Är skeptisk till 20kg...är ju bara plast

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk

FYI: 100st DVD-fodral väger ca 8KG
100st DVD-skivor väger ca 2kg

Postens prislista för paket: http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/EL3600_priskont.p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Vet du vad det paketet vägde? Är skeptisk till 20kg...är ju bara plast

Vägde runt 23-25 kg har jag för mig... Det blev två kollin.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Precis som jag skrivt (troligen på flera ställen i denna tråden) så har jag sådana. Läs några inlägg upp. Sammanfattning: De funkar bra i 2x men dåligt 4x.

Ang. Prodisc som dye-tillverkare så verkar de ha rott upp sig på sistone.

Ok. jag måste ha missat det.
Dessa då?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=&sku=124584...

Permalänk

Och om jag citerar OC-freak på cdfreaks.com :

"Crappiest media I've ever had! And as a reviewer for www.cdfreaks.com I've had a lot of media!"

http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?selectmedia=1382

Permalänk

Hm, vad svårt det här var. Vad ska man satsa på, om prisklassen ska vara ungefär 600-800 kr för 100 skivor?

Permalänk

Jag tycker nog du ska lägga på 2-3kr/skiva om du ska få något som garanterat funkar bra. Läs igenom den här tråden så får du lite tips, men själv så kör jag enbart med Datasafe / Traxdata.

Permalänk

Synd bara att tipsen som en person ger blir totalt sågade av en annan.
Jaja, dessa skivor då?
http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/visaprodukt.cgi?id=2...

Och är det här samma?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVD1081-25&se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Synd bara att tipsen som en person ger blir totalt sågade av en annan.
Jaja, dessa skivor då?
http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/visaprodukt.cgi?id=2...

Och är det här samma?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVD1081-25&se...

Som det skrivits flertal ggr i denna tråd, ja. Datasafe/Traxdata med G-04 skiktet är bra media.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vi har i runda svängar sålt 50 000 skivor utav Ritek Orange OEM G04 och haft ungefär tre kunder som som lämnat tillbaka skivorna för att dom inte kunnat bränna dom. I dessa enstaka fall så rörde det sig om NEC ND-1300 och en philips brännare. Själv sitter jag med en NEC ND-1300 med fw.1.08 och har inte haft några problem. Vi har även stöt på skivorna med fläckar i våra batcher och detta är helt klart nåt som funnits på skivan ifrån tillverkningen och i regel funkar inte dessa skivor lika bra. De skivor som visat sig vara tillverkningsfel på har vi i regel byt ut.

Visa signatur

Nicklas "Orbiter" Carlsson
IT Power AB
Web: www.itpower.se
E-mail: nicklas@itpower.se
Tel. +46 (0)31 711 82 84

Permalänk

Ett tips kolla på www.tetaco.se superbilliga traxdata (i alla fall tycker jag det)

TraxData
DR-RW 1x Slimbox TDVRW 16 / 21kr

DVD+R 4x 10st cake TDVR10P 88 / 110kr

DVD+R 4x 25st Cake TDVR25P 200 / 250kr

DVD+R 8x 10st Cake TDVR108P 108 / 135kr

DVD+R 8x 25st Cake TDVT258P 239 / 299kr

DVD+R 8x Jewelcase TDVR8PJ 12 / 15kr

DVD-R 4x 10st cake TDDVR10 88 / 110kr

DVD-R 4x 25 Cake TDDVR25 200 / 250kr

DV-RW 2x Jewlcase TDDVRW 20 / 25kr

Skall dit och handla lite idag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunpowderboy
Ett tips kolla på www.tetaco.se superbilliga traxdata (i alla fall tycker jag det)

TraxData
DR-RW 1x Slimbox TDVRW 16 / 21kr

DVD+R 4x 10st cake TDVR10P 88 / 110kr

DVD+R 4x 25st Cake TDVR25P 200 / 250kr

DVD+R 8x 10st Cake TDVR108P 108 / 135kr

DVD+R 8x 25st Cake TDVT258P 239 / 299kr

DVD+R 8x Jewelcase TDVR8PJ 12 / 15kr

DVD-R 4x 10st cake TDDVR10 88 / 110kr

DVD-R 4x 25 Cake TDDVR25 200 / 250kr

DV-RW 2x Jewlcase TDDVRW 20 / 25kr

Skall dit och handla lite idag...

Kolla frakten...
Fraktkostnad exkl moms: 230 Kr och det är för 1 25 pack dvd

Dvs dom går bort...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack)

PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack) spindle 169 inkl. moms i Göteborg

De här Princo skivorna är otrolig prisvärda, har inte haft några som helst problem med de.

Inte en enda fläck på skivan.

Och PRISET är otroligt bra, BÄSTA BUDGETVAL.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

just börjat m DVD-bränning, men kände pressen att köpa på mig lite skivor, kunde dock inte bestämma mig efter att läst denna tråd + andra utan köpte Traxdata m fodral hos classe O, 25st +R och 25 st -R .. kanske hade varit bättre att hålla sig till ett format, men kunde inte bestämma mig som sagt.. vet inte vad min NEC2500A äter helst.. drog ut en +R i 2x o fick iaf inga fel i DVDInfo.. fattar inte riktigt hur jag ska bedöma kurvan i Nero CD-DVD speed

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk
Medlem

Re: PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25

Vad tycker ni?

Jag tycker Princo klingar illa i mina öron

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack) spindle 169 inkl. moms i Göteborg

Var ?

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

PRINCO DVD-R 4,7Gb 4x (25pack) spindle 169 inkl. moms i Göteborg

Beställ de på webshopen och välj att du ska hämta de i butiken...enkelt...

www.databutiken.se

Princooooooooooooooooooooooooooooo:)

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

www.tetaco.se hade ju så jävla dyr frakt, men netonnet säljer dem för typ 20 kr mer för ett 25 pack....och frakten är under 100kr!

[edit] köpte 4x25!