Var köpa billiga och bra dvd-skivor på Internet?

Permalänk
Medlem

Angående kvaliteten på Ritek landscape:
http://www.dvd-recordable.org/modules.php?op=modload&name=Rev...

Citat:
"Grade C or Worse
The worst disc is the ones sold as 'Landscape', 'Mountain Water' or 'Mountains and Streams'.

The majority of these discs have obvious manufacturing defects which can be seen from the scans. These defects would have easily been picked up by Riteks own Quality Control so it seems obvious that these discs are known to be inferior and IMO should be marked up as such during manufacture instead of being described by the resellers as:
"Manufactured by RITEK. Great quality disc with a new top surface!"

Ritek have stopped supplying the silver unbranded disc and you will find supplies of this disc diminishing as stocks run out.

I still think that the Grade A Ritek is one of the best discs around. It offers very good value for money but the willingness of Ritek to obviously allow their inferior quality media to be marketed in the UK without any indication as to the quality upsets me and leads me to start looking for a comparable and more consistent disc manufacturer.

If you are thinking of purchasing any Ritek media I advise you to get assurance from your supplier as to the quality and a guarantee as such. If you are a reputable supplier thinking of marketing such media please describe them correctly so that the end user knows what he is buying."

Permalänk
Medlem

äh, fan fick beställa TraxData skivor från db.se 279kr - 3x25pack...
Brukar annars köpa dessa på classe, så dessa bör då funka iaf.

Permalänk
Medlem

Annars 25 trax på netonnet kostar 269 och det är billigare frakt än db!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Annars 25 trax på netonnet kostar 269 och det är billigare frakt än db!

Kan man inte använda sig av "frifrakt" på db då? Jag har iaf beställt DVD Brännare och 2x25 traxdata DVD-R på Netonnet och 2x25st på db.

Permalänk
Medlem

vilket är det nya kodordet då?

[edit] aahh...det var metro! så jag förlora 69kr på 4st 25 pack....ingen stor förlust!

Permalänk

Lite av det fina med netonnet är ju också att man kan åka till någon av lagerbutikerna och köpa, om man bor i närheten vill säga... En fråga; har de höjt priset på datasafe på mediabutiken.se, verkar som det nu kostar 1399.00 för ett hundrapack...

Förresten har den där IQ-fickludd-lagringsskatten införts ännu, skulle vara intressant att veta...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

ja skivorna är 4Kr dyrare nu ... priset på alla DVD-R skivor har höjts med 4kr styck ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

DARN!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

De höjer väl inte om det inte sålt slut på lagret....NoN har kvar samma pris...om det höjer priset på sina lager skivor så blir man ju lurad...de har ju inte betalt 4kr extra för de skivorn!!!

[edit] orkade inte leta...men på de 4 ställen jag titta hade de inte höjt priset!!!

Permalänk
Medlem

Jag vet ju iallafall att mediabutiken och discatonce har höjt priserna. Dem betalar ju inget extra när de köper in skivorna utan det är ju när de säljer dem som de extra 4 kr tillkommer. Därför borde det väll inte spela nån roll om de hade massa skivor på lager eller ej?

Jaja jag inte säkert hur det ligger till riktigt........

Permalänk
Medlem

Det är ju inte affären som de 4 extra kr ska gå till, utan det måste även återförsäljaren betala, eller jag kanske har fel?

Men hela grejjen är ju att vi ska skatta på skivorna, det borde inte gå till återförsäljaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det är ju inte affären som de 4 extra kr ska gå till, utan det måste även återförsäljaren betala, eller jag kanske har fel?

Men hela grejjen är ju att vi ska skatta på skivorna, det borde inte gå till återförsäljaren!

Jag fattar inte vad folk har fått att det skall vara en skatt ifrån. Det är inte pengar staten tar ut utan det är en KASSETTERSÄTTNING.

Rättighetshavarna och lagringsmediaindustrin som har gjort upp ett avtal om att KASSETTERSÄTTNINGEN skall betalas av de företag som importerar eller tillverkar DVD-skivorna. Butikerna som säljer DVD-skivorna får betala KASSETTERSÄTTNINGEN till leverantörerna och vi får betala KASSETTERSÄTTNINGEN till butikerna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Anledningen att så många använder sig av felaktig terminologi gällande "kassetersättningen" är förmodligen (i alla fall i mitt fall) att då det först deklarerades att en avgift på lagringsmedia skulle handlade det faktiskt om en skatt, då det var meningen att man skulle betala ett par öre per mb. Uppenbarligen fimpade de detta upplägg, och satans tur var det...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Anledningen att så många använder sig av felaktig terminologi gällande "kassetersättningen" är förmodligen (i alla fall i mitt fall) att då det först deklarerades att en avgift på lagringsmedia skulle handlade det faktiskt om en skatt, då det var meningen att man skulle betala ett par öre per mb.

Du har nog uppfattat def. av skatt lite fel. Skatt är en "obligatorisk avgift till stat eller kommun som kan sägas vara medborgarnas bidrag till det allmänna, så att viktiga samhällsfunktioner kan upprätthållas".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Anledningen att så många använder sig av felaktig terminologi gällande "kassetersättningen" är förmodligen (i alla fall i mitt fall) att då det först deklarerades att en avgift på lagringsmedia skulle handlade det faktiskt om en skatt, då det var meningen att man skulle betala ett par öre per mb. Uppenbarligen fimpade de detta upplägg, och satans tur var det...

Öööh, det är ju just det vi få göra nu! Vi får ju betala en avgift på lagringsmediat. Ta DVDns kapacitet i mb genom 3,25kr+moms så får du ju fram avgiften per mb. Bara för att de sa ett par öre per mb först så blir väl inte det en skatt som vi skall betala till staten.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

.
.
.
De i Hollywood kommer käna på det(avgiften) . Och det kommer inte sverige att käna på.
Svenska regerigen har satt sig på knä för USA.

USA blir starkare och starkare och resten av världen blir USAs hund.
.
.
.

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
.
.
.
De i Hollywood kommer käna på det(avgiften) . Och det kommer inte sverige att käna på.
Svenska regerigen har satt sig på knä för USA.

USA blir starkare och starkare och resten av världen blir USAs hund.
.
.
.

Du är nog inte speciellt påläst du va? Du tror nog att det är USA som kommit på detta för att de skall få mera pengar och Sverige hänger på. Du kanske skulle läsa lite här http://www.copyswede.se/default.asp?P=665 för att bättra på dina kunskaper. Det är rättighetshavarna och lagringsmediaindustrin som bestämt detta och läser du på Copyswedes hemsida så får du se vilka som är medlemmar i den föreningen och får ta den av ersättningen.

Om man inte tycker om denna ersättning och vill gnälla så kan man ju åtminstone engagera sig i att ta reda på VEM som står bakom den.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
.
.
.
De i Hollywood kommer käna på det(avgiften) . Och det kommer inte sverige att käna på.
Svenska regerigen har satt sig på knä för USA.

USA blir starkare och starkare och resten av världen blir USAs hund.
.
.
.

Haha! Du var allt en kul typ! =D

Inte bara det att du har så kapitalt fel att det är skrattretande, din stavning på ordet "tjäna" var också något av det sämsta jag sett. Inte många rätt där!

Har ännu inte fått mer än orderbekräftelse från mediabutiken, men det har nog vart bråda dagar. Å andra sidan läste jag i Aftonbladet (bara det illa nog) att leverantörerna inte sa sig märkt av nån ökad efterfrågan. Yeeeeah right

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Okey...jag drar tillbaka mitt ord skatt, de kallas det lite här och där...men men.... det jag vill ha fram var inte något med det utan att de 4 kr extra man skulle få betala inte gick till affärerna, därför borde de inte höja sitt pris på de skivor de har i lager, utan bara de nya skivorna de får in....

Permalänk
Medlem

Ang. skatt eller ersättning:

http://www.riksdagen.se/debatt/9798/motioner/l/L27.asp

motion från moderaterna innan kassetersättningen återinfördes (som den gjorde 1999 i sin nuvarande form)

Det ÄR definierat som en ersättning och ingen skatt, men man kan alltid vrida och vända på orden. Principiellt funkar det som en skatt och jag stör mig inte nämnvärt på om folk kallar det skatt eller inte. I Sverige har vi lärt oss att avsky ordet skatt, så alla andra namn hittas på. Ta till exempel "arbetsgivaravgift" som ju inte är något annat än en skatt!

Jag är medveten om att kassettersättningen inte går direkt ner i statens kassa, men eftersom det måste lagstiftas om att ens få ta ut sen sådan "ersättning" så är det ju i princip en skatt.

Jag stör mig iaf 100 ggr mer på folk som särskriver och stavar som krattor än de som kallar kassettersättningen för en skatt.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Billiga SW Technolig DVD-R

Jag har köpt SW skivor på www.acp.nu för 69 kr för 10st på spindel.

Köpte 5 st 10-pack fungerar hur bra som helst med Nec 1300 med 1.0A firmware.

Fick minna skivor efter 2 dagar. De skickar också fraktfritt ifall man beställer för över 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har plöjt igenom denna tråd och tänkte dela med mig.

PRINCO = Skit !?

Jag har haft en Pioneer 106:a o sitter nu me en 107:a , haft grymma problem med dessa skivor dvs att de inte startar etc men samtidigt ha rjag brännt flera 100 som funkar prima, letade på nätet som faen och tänkte lixxom att är det verkligen bara skivorna det är fel på !? vissa märken med PRINCO funka skit bra andra tex Bulkpaq funkade inte alls... Efter mycket om och men hittade jag en firmwareupd till min 107:a körde in senaste 1.13 och alla mina billligare PRINCO funkar kalas , körde in flashmans patchade 1.13 och bränner även i 6x och de jag testat i 8x har funkat fint!!
Tror mycket av allt klagande på PRINCO ligger i att PIONEER inte vågar gå ut somd gjorde med 105:an och rekomendera en firmware uppdatering!

Flera andra märken jag haft problem med funkar nu också bättre, de gick och bränna men bootade ej i min xbox tidigare , nu är det inga problem samt att det går att bläddra mellan kapitlen betydligt snabbare än tidigare.

Summa = PIONNER 106 , 107 uppdatera FIRMWARE! Inte bara NEC ägare som måste göra detta.

http://flashman.rpc-1.com/Firmware/PIONEER/
Där finns både officiella och patchade.

DataSafe Ritek G04 = Funkar kalas, men ännu bättre nu med senaste firmwaren då den bränner 8x utan i princip några svårigheter i nero speedtest.

Ang. beställa billiga skivor så har jag best ett flertal ggr. från Bigpockets.co.uk och de blir bara bättre och bättre ! Nu får man trackingnummer och leverans är oftast framme på en vecka !

Permalänk
Medlem

Det jag personligen har emot princo är den ojämna kvaliteten på skivorna, även från samma spindel. Eftersom jag inte har fått en enda coaster med G04-dye så håller jag mig till det. I och med att coasters gör kostnaden per skiva mycket högre så lönar det sig inte i längden att köpa princo baserat på mina erfarenheter.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

www.wesellcd.com är billig på skivor
vet ej om nån har nämnt dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyngrak
Jag har plöjt igenom denna tråd och tänkte dela med mig.

Summa = PIONNER 106 , 107 uppdatera FIRMWARE! Inte bara NEC ägare som måste göra detta.

http://flashman.rpc-1.com/Firmware/PIONEER/
Där finns både officiella och patchade.

DataSafe Ritek G04 = Funkar kalas, men ännu bättre nu med senaste firmwaren då den bränner 8x utan i princip några svårigheter i nero speedtest.

Ang. beställa billiga skivor så har jag best ett flertal ggr. från Bigpockets.co.uk och de blir bara bättre och bättre ! Nu får man trackingnummer och leverans är oftast framme på en vecka !

vilka skivor är bra på Bigpockets.co.uk? och vad kostar frakten?

Visa signatur

P4 2.4... 768 ddr.... Pc 9800pro...

Permalänk

whahaha....jag har läst igenom från första tråden, har tydligen då missat något kul..hehe ^^

Hur som helst! Tack alla ni som har (tror jag) löst frågon/mystiken kring Ritek, som antal utländska dat-relaterade "forums" rekomenderat.

Har själv en ND 1300A (senaste firmw w/Nero 6.20). Och som avslöjas innan är att Memorex (1x-4x) för 80 riksdaler/5-pack funkar bäst att köras i 2x

Men har gått tillbaka att använda Verbatims (4x/2x) minus-formatet -R/RW som har funkat fel fritt sedan över 700 bränningar. Men som dessvärre kostat dryga 20 kr/st... >:|

Jag väntar (ivrigt) på min nya Pioneer 108:an ska anlända då jag själv ska ta ett titt på Riteks så kallade 8x skivorna:

[4.7 GB] - spindel
Ritek Ridata G05 8X DVD-R White
Genuine Ritek Ridata G05 8X DVD-R

Själv är jag också en indevid (stavfel?) som använder mycket av RW-formatet för temporära back-ups (tex. mp4-filer ^^'). Ett format jag nu kommer att överge för ett smidigare ersättare! - RAM.

Har bestält för denna ända mål en LG GSA-4160 som ska då tillsammans med Pioneern's 108 användas för test-bränning av Ritek, verbatim dvd-media. Något jag återkommer med senare...

umm...2 frågor nu bara!

1. har någon här någon aning vad det blir i % om man importerar dvd-media?

2. funkar "inject pritable" dvd-skivorna med take (tex. färg bilder) vad de är till ska göra?

Visa signatur

vill lära allt använbart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miningsilvers
whahaha....jag har läst igenom från första tråden, har tydligen då missat något kul..hehe ^^

Hur som helst! Tack alla ni som har (tror jag) löst frågon/mystiken kring Ritek, som antal utländska dat-relaterade "forums" rekomenderat.

Har själv en ND 1300A (senaste firmw w/Nero 6.20). Och som avslöjas innan är att Memorex (1x-4x) för 80 riksdaler/5-pack funkar bäst att köras i 2x

Men har gått tillbaka att använda Verbatims (4x/2x) minus-formatet -R/RW som har funkat fel fritt sedan över 700 bränningar. Men som dessvärre kostat dryga 20 kr/st... >:|

Jag väntar (ivrigt) på min nya Pioneer 108:an ska anlända då jag själv ska ta ett titt på Riteks så kallade 8x skivorna:

[4.7 GB] - spindel
Ritek Ridata G05 8X DVD-R White
Genuine Ritek Ridata G05 8X DVD-R

Själv är jag också en indevid (stavfel?) som använder mycket av RW-formatet för temporära back-ups (tex. mp4-filer ^^'). Ett format jag nu kommer att överge för ett smidigare ersättare! - RAM.

Har bestält för denna ända mål en LG GSA-4160 som ska då tillsammans med Pioneern's 108 användas för test-bränning av Ritek, verbatim dvd-media. Något jag återkommer med senare...

umm...2 frågor nu bara!

1. har någon här någon aning vad det blir i % om man importerar dvd-media?

2. funkar "inject pritable" dvd-skivorna med take (tex. färg bilder) vad de är till ska göra?

woow rekord, 20:- styck vad köper du för verbatim skivor?? köp 100 pack verbatim 8x för plus 100 dvdfodral för 795:- tex på wesellcd.com + frakt =...knappt 9,5:- spänn styck

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Damn! verbatim skivorna på wesellcd.com är ju billiga!!! :0

Tack rolex!

Det är ju dessvärre inte så att de skivor man vill ha (pris samt märke) inte alltid finns på samma ställen,utan får trska runt bland butikerna.

Angående mina köpta verbatims så var det (2x) dvd-rw datalife (grönt) som kostade 20 kr/st. 18 kr på wesellcd.com. Men utan frakt.

Och så var det 99kr för 5-pack (rosa) på (4x) dvd-r datalife.

Allt samans köptes i Kista Galleria. Kom dess värre inte ihåg vad butiken hette. Men jag hittar dit! ^^' Om så önskas, kan jag vägbeskriva hur man hittar fram till butiken...

Visa signatur

vill lära allt använbart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miningsilvers
Damn! verbatim skivorna på wesellcd.com är ju billiga!!! :0

Tack rolex!

Det är ju dessvärre inte så att de skivor man vill ha (pris samt märke) inte alltid finns på samma ställen,utan får trska runt bland butikerna.

Angående mina köpta verbatims så var det (2x) dvd-rw datalife (grönt) som kostade 20 kr/st. 18 kr på wesellcd.com. Men utan frakt.

Och så var det 99kr för 5-pack (rosa) på (4x) dvd-r datalife.

Allt samans köptes i Kista Galleria. Kom dess värre inte ihåg vad butiken hette. Men jag hittar dit! ^^' Om så önskas, kan jag vägbeskriva hur man hittar fram till butiken...

Varför skulle någon vilja ha en vägbeskrivning till ett ställe som säljer svindyra dvdskivor???:confused:

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Varför skulle någon vilja ha en vägbeskrivning till ett ställe som säljer svindyra dvdskivor???:confused:

han snackar RW skivor om jag inte ser fel?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."