Permalänk

Xbox Vs Pc

Vilken av Xbox eller Pc vinner tycker ni?

Tror ni Pc kommer att vara lika bra/bättre än
Xbox Next och Playstation 3?

Permalänk
Medlem

Jag antar att den nya XBoxen kommer precis den som finns nu att vara en pc. Men pc datorer kommer nog alltid att ligga snäppet före.

Permalänk
Medlem

Beror på vad man räknar som PC. XBox2 kommer väl köra PPC processor till en början

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

defenitivt pc:n, pga upgraderings/modifierings möjligheterna.

*tror pcn kommer vara kraftfullare än xbox (next) när väl den andra "boxen" kommer*

Edit:

Citat:

Beror på vad man räknar som PC.

tangentbord, mus och allt det där

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

3 st G5-processorer (om ryktena stämmer) vore inte lite elakt

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

möjligheterna vid datorn är så mycket större än på konsoll, men rent spelmässigt så föredrar jag PS2 framför datorn (förrutom FPS-spel såklart)

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

PC, om man har råd med det.

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk
Avstängd

Jezus Christ...

Vilken av Xbox eller Pc vinner tycker ni?

Tror ni Pc kommer att vara lika bra/bättre än
Xbox Next och Playstation 3?

=====================================

Först av allt: PC >>>>>>>>>>>>>>>>>>> EVERYTHING!

Second of all: PC är inte en friggin KONSOL! F00L!

Visa signatur

Fool!
All we do om hell is play Seiken Densetsu III!

Permalänk
Medlem

Re: Jezus Christ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DevilsFear
Vilken av Xbox eller Pc vinner tycker ni?

Tror ni Pc kommer att vara lika bra/bättre än
Xbox Next och Playstation 3?

=====================================

Först av allt: PC >>>>>>>>>>>>>>>>>>> EVERYTHING!

Second of all: PC är inte en friggin KONSOL! F00L!

Permalänk
Medlem

Vilken vinner, motorcykeln eller trampbåten?

Er?

Svårt att jämföra saker som inte har samma användningsområde! Det är klart, behandlar du din PC som en konsoll, så visst... men för 95% av PC-användarna är det inte en spelmaskin, utan en datamaskin. PCn gör ju så mycket mer än bara underhåller via spel! Konsollerna brukar oftast vara bättre på vissa spel, men PCn har ju en helt annan bredd på användandet!

Så.... PC såklart. Om du inte ska spela fightingspel eller actionspel, då vinner konsollerna klart. Alla spel som är bra för två spelare att sitta och köra i snabbt tempo är konsollerna bättre på. Allt annat är PCns område. (strategispel, websurfning och ordbehandling)

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest rollspel, FPS, RPGs, Simulatorer (mest flyg), RTS och olika turordningsbaserade spel. Jag brukar nästan alltid modifiera spelen; göra egna banor osv. Spelar också även mycket på nätet.

Har svårt att tro att konsoller är särskilt lyckade på dessa områden, därför tycker jag är PC helt överlägsen allt annat.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
Jag spelar mest rollspel, FPS, RPGs, Simulatorer (mest flyg), RTS och olika turordningsbaserade spel. Jag brukar nästan alltid modifiera spelen; göra egna banor osv. Spelar också även mycket på nätet.

Har svårt att tro att konsoller är särskilt lyckade på dessa områden, därför tycker jag är PC helt överlägsen allt annat.

Verklighetstrogna flygsimulatorer kräver mycket knappar så där är ju det ju än så länge PC:n som gäller. Men varför skulle rollspel, RTS och "turordningsbaserade" spel fungera bättre på PC? Du tänker dig de nog som de ser ut som på PC med en muspekare. Naturligtvis behöver man anpassa gränssnittet till en gamepad vilket inte på något sätt behöver försämra spelen.

Vad gäller FPS så har båda plattforma sina fördelar. Visst är det bekvämare med mus när man siktar (det blir lätt lite halvstela rörelser med en styrspak), men samtidigt så det bedrövligt att röra sig med tangentbordet. Kan vara värt att nämna att GameSpot i sin recension av Splinter Cell: Pandora Tomorrow faktiskt tyckte Xbox hade bättre kontroller än PC-versionen, just på grund av de analoga rörelsekontrollerna och forcefeedbacken.

Själv föredrar jag konsoler då det är fler spel där som intresserar mig, mindre trassel och mer spelglädje, mer spel för pengarna och ett genomtänkt onlinespelande (Xbox Live).

Räkna med att PC och Xbox får mer gemensamt om några år när XNA bryggar de två och de två delar en gemensam standard för kontrollenheter, och Live kommer till Windows.

Om man ser hur det ser ut idag, räcker det med endast konsol eller endast PC? Nej. Även om konsolerna är mina primära spelplattformar så får spel som UT2004 och BF:Vietnam mig att vilja spendera en stor summa pengar på en kortlivad dator.

Permalänk
Avstängd

Enligt dom senaste ryktena så är Microsoft åter inne på spåret att använda Athlon 64 till nya Xboxen. Billigare och starkare så det låter sunt.
Hursomhelst. Rent prestandamässigt så regerar PC, och kommer alltid regera. Men vissa spel gör sig ju bättre på konsol. Men oftast tycker jag PC känns bättre att spela på.

Permalänk
Medlem

Ska man jämföra ren prestanda och flyt i spel kommer definitivt xbox next samt ps3 ligga snäppet före datorn, i ungefär ett halvår, om ens det. Sedan kommer det snabbt nya, snabbare tekniker så PC´n återigen springer om konsolerna.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad PS3 kommer bygga på. Men så länge xbox bygger på PC-prylar kan den aldrig bli snabbare än en PC.

Permalänk
Medlem

Jag tror lätt att Spindelmannen skulle kunna nita Batman. Vad tror ni?

Visa signatur

Tjoflöjt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vet inte vad PS3 kommer bygga på. Men så länge xbox bygger på PC-prylar kan den aldrig bli snabbare än en PC.

Ett kort tag efter release är det inte ovanligt att den är snabbare än en standard-pc. Ganska enkelt, företaget som bygger konsolerna köper in stora mängder komponenter, får ner priset rätt ordentligt och kan därför köpa lite dyrare komponenter som kanske inte slagit sig in på marknaden ännu.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RhedMan
Jag tror lätt att Spindelmannen skulle kunna nita Batman. Vad tror ni?

Aldrig, Batman är hårdare plus att han hämtar Superman om han får en blåtira.

Vad gäller att en PC skulle vara kraftfullare än en konsol: det beror ju helt på hur modern PC man har och i vilket skick den är. Har man en splitterny dator är den troligtvis oerhört mycket kraftfullare än en konsol. Är den två år gammal så är de nya spelen inte gjorda för ens dator.

Sen är det ju ändå spelen som räknas. Gillar man inte spelen eller hur plattformen funkar i allmänhet så spelar det ingen roll hur kraftfull maskinvaran är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Ett kort tag efter release är det inte ovanligt att den är snabbare än en standard-pc. Ganska enkelt, företaget som bygger konsolerna köper in stora mängder komponenter, får ner priset rätt ordentligt och kan därför köpa lite dyrare komponenter som kanske inte slagit sig in på marknaden ännu.

Tror knappast dom stoppar in motsvarande en FX-55 med 5 gig DDR600 och ATI R420.
Dom bygger på sånt som redan funnits ett tag.
XBOX byggde på den redan då ganska gamla P3 733MHz. Med en antik hårddisk till.

Lite spekulationer:
http://www.technewsworld.com/perl/story/33233.html

BTW. Ingen klår Sauron.

Permalänk
Medlem

Det finns inget val att göra, PC är det bästa, tveklöst.

Permalänk
Avstängd

men Xbluff är ju så överskattad. känns inte som jag vill ha en ombyggd Pc utan möjligheterna att sätta i nya grejor.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem

sålänge Xbox next innehåller riktiga datorkomponenter som ska kunna konkurera med PC så lär ju priset vara skyhögt vid release, fast det lär väl MS har lärt sig vi det här laget

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem

Äsch Spelkonsolerna är ju bara ett kompement till datorn inget som ersätter den

Permalänk
Medlem

hm..tycker det är underligt att jämföra en spelkonsoll med en PC. Båda är ju bra olika sortes spel.
t.ex :

Konsoller:
plattform
sportspel
bilspel

PC:
FPS
RPG

osv

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
hm..tycker det är underligt att jämföra en spelkonsoll med en PC. Båda är ju bra olika sortes spel.
t.ex :

Konsoller:
plattform
sportspel
bilspel

PC:
FPS
RPG

osv

Plattformspel så som Halo, GTA3, Baldurs Gate (kommer inte ihåg exakta eftertiteln) är plattform, bilspel och...sportspel då?
Det du säger är det rätta i mina ögon, så som det SKA vara, men tyvärr är det inte så.

PC:n är överlägsen på många sätt. Det enda positiva med konsoll är att det, så vit jag vet, är helt problemfritt, det är bara att plugga in och spela. Då å andra sidan datorer kan krångla ibland. Men det är den enda fördelen, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Man kan väll göra det mesta på en Xbox nuförtiden, läst om folk som kör linux med tangentbord + 2 hds osv.

Permalänk

Allt handlar inte om prestanda.
Har svårt att tänka mig att Ninja Gaiden till xbox som har en otrolig grafik skulle flyta smärtfritt på dagens snabbaste pc-datorer.
Optimering är också viktigt.

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig handla en Xbox pga grafikkretsen som är byggd utav nvidia. bland de sämsta som finnes.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novamonkey
Allt handlar inte om prestanda.
Har svårt att tänka mig att Ninja Gaiden till xbox som har en otrolig grafik skulle flyta smärtfritt på dagens snabbaste pc-datorer.
Optimering är också viktigt.

Det skulle med stor sannolikhet flyta fint på en P3 733MHz och Geforce 3.
Det är vad Xbox spel som kommer till PC brukar klara sig fint på.
För optimerar du för xbox optimerar du för en PC, fast sämmre.

Det där Ninja Gaiden är ju snyggt för att vara xbox, men det är inte i närheten av UT2004. Vars grafik flyter på jävligt fort på dagens datorer. Det är bara den avancerade AIn som gör att lowend datorer inte håller måttet när man kör med botar.
Men grafiskt flyter det på även billiga "skit"-datorer.

Finns ingen diskussion egentligen om vad som är bäst, om man ska gå på vilket som är snyggast eller kraftigast. PC vinner alltid på det.
Jämför istället spelutbud, inlevelse, spelglädje och pris. Det är där konsollerna har något att säga till om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RhedMan
Jag tror lätt att Spindelmannen skulle kunna nita Batman. Vad tror ni?

Fladdermöss äter spindlar...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se