Permalänk

Lagligt att låsa upp mobil ?

Jag läste i nån mobiltidning att det var lagligt, stämmer det ?

Tänkte isåfall köpa en telefon med telia kontantkort (telefonen låst i 12 månader) och sedan låsa upp...

Är det svårt att låsa upp en t630 ?

Permalänk
Medlem

Då måste du nog skicka in den till nån som fixar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Varför skulle det vara olagligt att låsa upp sin egen mobiltelefon? Jag tror typ det är Vodaphone som erbjuder att låsa upp andra operatörers mobiler utan kostnad på sin hemsida. Bara för att den är låst så har man inte förbundit sig att använda den operatören för evighet. Jag tror typ det är max 12 månader den är "låst" till en operatör. Sedan kan operatören hjälpa dig med att låsa upp mobilen till en kostnad. Om man istället låser upp den själv utan att behöva besvära operatören så är ju det knappast olagligt.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Det är inte olagligt, men troligen rör det sig om ett avtalsbrott.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix

Kan inte påminna mig om att jag skrev på något när jag köpte min förra telefon, så det borde inte kunna bli något avtalsbrott av det.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Men om man bara skaffar telia kontantkort, så skriver man väl inte på något avtal ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Kan inte påminna mig om att jag skrev på något när jag köpte min förra telefon, så det borde inte kunna bli något avtalsbrott av det.

Tror att det står att du ingår något avtal genom att köpa telefonen...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Tror att det står att du ingår något avtal genom att köpa telefonen...

det måste ju stå klart å tydligt, de kan ju inte gömma delar av "avtalet" sånnafall

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det kan nog finnas underavtal som börjar gälla så fort du slår på telefonen och den får kontakt med nätverket.

Ungefär som internetuppkopplingar. Operatörens nät, operatörens regler i järnhand.

Men lugn du, lås upp din mobil. Chansen att de skulle upptäcka avtalsbrottet är väl ungefär lika stor som att du blir träffad av en komet... Och allt som lär hända då är att de blockerar telefonen

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

klart man får ändra i programvaran i en sak man äger...

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte olagligt att låsa upp.

info:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,396785,00.html

Citat:

- Verksamheten är laglig. Och vi gör inga ingrepp i telefonerna, säger Stefan Olsson, som tillsammans med Stefan Olgarsson driver Mumien.se som öppnar låsta mobiler.

Citat:

Det är inte olagligt att låsa upp sin telefon. Däremot är det inte klart om garantierna gäller fullt ut om det skulle bli fel på mobilens programvara efter öppnandet.

Permalänk
Medlem

någon som har nån som funkar till samsumngs sgh-e700 som funkar po min telia får inte det o funka den som står po tycktill

Visa signatur

X800XT 550/550 | P4 3.4 @ 3.7 | Abit Ag8 | 1024 Ram | 200 + 250 GB hårddiskar

Permalänk
Medlem

Det är INTE olagligt.
Men även som man låser upp den så måste man betala månadsavgiften så.