Permalänk
Medlem

Thermal Right SLK947U, värdelös?

Jag har då en Thermal Right SLK947U.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=960&session=e1898c3...

Det som är märkligt är att från början (2 månader sen) då jag skaffade den så va tempen på cirka 40-45 grader (idle och full load).

Men nu på senaste tiden så har tempen stigit till så mycket som 52.5 grader.

När jag montera den så kanske jag la på kylpastan lite dåligt, (arctic silver 5).

Jag smeta på prollen (kanske inte så jätte fint, men jag smeta på lite). Jag använde inte något kort eller rakblad eller dylik.

Sen smeta jag på kopparflänsen (kylaren då), jag semta på under sidan, en liten cirkel med AS5.

Hur som helst, kan det vara så att jag tog för mycket kylpasta lr är kylaren allmänt kass. den va bra dyr för luftkylningen.

550 kr + 150 kr (fläkten).

Det stör mig när jag hör hur min kompis prolle ligger på 35 grader med sin spire whisperrock som han har köpt för 99 kr :(.

PS: Sen tycker jag det är väldigt irriterande med dom där små metall grejerna som ska hålla fläkten, känns som att dom inte håller fläkten allt för bra...

Någon som har tips eller dylik? Jag har planerat att dra på ett nytt lager AS5 (då tvättar jag bort det gammla så klart).

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Har man "knepiga" temps så brukar det första knepet vara att testa och reseata flänsen o fläkten. Det kan va så att du har för mkt kylpasta på.. med tanke att du smeta ut på prollen och flänsen.. det räcker med bara prollen och använd ett kreditkort så att du får ett tunt lager kylpasta jämt utspritt.

Permalänk
Medlem

okey, thx, ska pröva på det, jag antar att flänsen inte är allt för dåligt med tanke på att jag har mycket bra om den från många o.s.v.

thx

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
okey, thx, ska pröva på det, jag antar att flänsen inte är allt för dåligt med tanke på att jag har mycket bra om den från många o.s.v.

thx

Strunta i kylpasta på flänsen för övrigt, sätt bara lite på cpun.

Permalänk
Medlem

Vad mäter du med? Biostempen brukar vara jävligt fel ibland.

Permalänk
Medlem

sen att din polare har en cpu temp på 35 grader med whisperrock det tror jag inte på 5 öre för.. om det är en amd..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
sen att din polare har en cpu temp på 35 grader med whisperrock det tror jag inte på 5 öre för.. om det är en amd..

*host*intelfan*host*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
okey, thx, ska pröva på det, jag antar att flänsen inte är allt för dåligt med tanke på att jag har mycket bra om den från många o.s.v.

thx

Nej det e en grym fläns.. du ska få bra temps med den... förutsatt att du har en hyfsad fläkt som pushar lite cfm så klart..

Permalänk
Inaktiv

Ett "problem" som alla SLK flänsar dras med är att damm samlas mellan fenorna på kylflänsen. Det gör att man måste rensa med jämna mellanrum. Kontaktytan försämras enormt när damm samlas där. på min SLK-900U kan det skilja 5-6 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Vad mäter du med? Biostempen brukar vara jävligt fel ibland.

Jag mäter med Abit EQ, standrad programmet för temp mätning med Abit kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
sen att din polare har en cpu temp på 35 grader med whisperrock det tror jag inte på 5 öre för.. om det är en amd..

hehe, aa jo det kan mycket väl stämma fel, han mätte med bios tempen iförsig så det kan ju va helt inkorrekt. Och han har inte klockat något alls heller för den delen.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
sen att din polare har en cpu temp på 35 grader med whisperrock det tror jag inte på 5 öre för.. om det är en amd..

Själv har jag 39° med en FalconRock, så helt otroligt är det väl inte?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

När jag hade en falconrock så låg min temp drygt på 45-50 grader.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Jag ligger på mellan 42-44 grader idle med min slk. Kör då 1.85vcore. Iofs har ja en liten papst på sidan av den också.

Sen har ja disablat cpu disconnect function, så du borde få runt 40 grader åtminstone i idle-temp om du har hyfsad chassivent.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blasfemi
Själv har jag 39° med en FalconRock, så helt otroligt är det väl inte?

idle med ditt system? .. stämmer nog inte heller.. temp sensorn kan visa upp till 10 grader fel..

Jaite: Nja.. eftersom Whisperrock passar på Socket 370 -> Pentium 3, Äldre Celeron.. så hade det varit ganska sant om han hade den tempen på en P3

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

cpu-tempen beror ju till stor del på låd-tempen när nan använder sig av luft.
men whisper/falconrock är en grymt bra kylare för det priset.
sen om man ska snacka slk så har jag 44°C på min slk900u just nu när jag sitter här å skriver å då ligger chassietempen på 31,5°C.
fullload ligger 50°C, fast om man står ut med lite oljud går det att få ner idle/load till 39-42°C.
jag stör mig på 3 saker på kylaren:
1. dammet fastnar hur lätt som helst å tempen kan stiga med 7-8 garder över en natt om man har otur.
2. grunkorna som håller fast fläkten funkar inte alls efter att man tagit av dom ett par gånger.
sen att kylaren är åt "fel håll" gämför med slk800, den sticker ut över NB på mitt nf7-s, men men, annars är det en jävligt bra kylare

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
cpu-tempen beror ju till stor del på låd-tempen när nan använder sig av luft.
men whisper/falconrock är en grymt bra kylare för det priset.
sen om man ska snacka slk så har jag 44°C på min slk900u just nu när jag sitter här å skriver å då ligger chassietempen på 31,5°C.
fullload ligger 50°C, fast om man står ut med lite oljud går det att få ner idle/load till 39-42°C.
jag stör mig på 3 saker på kylaren:
1. dammet fastnar hur lätt som helst å tempen kan stiga med 7-8 garder över en natt om man har otur.
2. grunkorna som håller fast fläkten funkar inte alls efter att man tagit av dom ett par gånger.
sen att kylaren är åt "fel håll" gämför med slk800, den sticker ut över NB på mitt nf7-s, men men, annars är det en jävligt bra kylare

Själv har jag:

CPU kylning: Whisperrock IV
Chassi fläkt: 2st 80mm Zalman i silent mode (20,6 cfm)

Temp i idle: 25/40
Temp i load: 30/50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Själv har jag:

CPU kylning: Whisperrock IV
Chassi fläkt: 2st 80mm Zalman i silent mode (20,6 cfm)

Temp i idle: 25/40
Temp i load: 30/50

Vadå 25/40?

25 socket och 40 i kärnan?

I sånna fall kan jag tro det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
sen att din polare har en cpu temp på 35 grader med whisperrock det tror jag inte på 5 öre för.. om det är en amd..

Hrm.. Lite fanboy varning, Prescott kanske? Nämen det låter lite fel med 35c

Permalänk

Sitter med en Arctic Coolin Copper Silent Rev 2 och min temp visas 36 grader i idle och 48grader i full load efter 7,5timmar.
Skulle dock tro att mer 46 grader idle och 58 grader i full load e mer rimmligt.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX