Permalänk
Medlem

Var finns alla bärbara OEMs i Sverige?

Jag blir inte riktigt klok på det här. Har surfat runt som en galning i jakt på en bra Centrio/Pentium M-laptop med bra grafikkort (dvs ATI 9600 alt 9700) och relativt låg vikt.

I USA säljs ett helt gäng OEM-notebooks från tillverkarna Compal, Mitac, AOpen och även Asus under namn som Saeger, ChemBook, Voodoo, PowerPro, E-Machines, Hypersonic och Gateway.

Av dessa maskiner har jag bara lyckats hitta den kommande Medion MIM2030 (=Mitac 8050) som Komplett säljer och Frost Networks ACM-Mobile (AOpen 1557-baserad) som var rejält dyr.

I Norge däremot så går det att hitta en rad av dessa maskiner till betydligt lägre priser. Ex, den sprillans nya Compal-baserade CL56 som Whitebox.no säljer med en 1.6GHz Pentium-M, 128MB Radeon 9700, 2*512MB 333 RAM och 60GB 7200-rpm HD för otroliga 17713:- norska (inkl 25% moms), dvs ca 18500 SEK. Detta är samma maskin som Voodoo Envy m:360 och Chembook 2056.

Motsvarande AOpen-baserade, fast med 64MB Radeon 9600 kostar ca 22000SEK från Frost Networks i Sverige. Exakt samma maskin går att köpa för 17495NKR från PSdata.no (Tundra 1557) eller 15357NKR från whitebox.no.

Vänligen notera att detta är EXAKT samma maskiner, bara med annan label och de säljs under en rad labels utomlands och tillverkar maskiner åt andra stora företag också, det är långt ifrån skräp.

Läs testerna:

Whitebox CL56 http://www.dinside.no/php/art.php?id=101839&f=katnav
Tundra 1557 http://www.dinside.no/php/art.php?id=98881&f=katnav

Hur är detta möjligt? Vad finns det för möjliga OEM-åf som jag har missat? Inte kan väl norrmännen vara ensamma om att hålla dessa priser?

Jag har kikat på zepto.se, bestcomputer.se, dgc.se (Euronote), Network och sen kan jag inte komma på fler svenska butiker?

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Dell.se ?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Dell. Nja. Den enda maskin som kommer i närheten hos dem (Inspiron 8600) väger bra mycket mer och är betydligt tjockare. Tack, men nej tack således. (Det är väl rätt uppenbart att jag kikat på dem också efter allt letandes? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plongo
(Det är väl rätt uppenbart att jag kikat på dem också efter allt letandes? )

Det var väl inte så uppenbart eftersom du inte skrev det....

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Jag skrev:

>Har surfat runt som en galning i jakt på en bra Centrio/Pentium M-laptop med bra
>grafikkort (dvs ATI 9600 alt 9700) och relativt låg vikt.

Tror du inte att det omfattar de vanligaste leverantörerna?

Men visst, jag HAR kollat:

Acer
Apple
Asus (M6800 är intressant men jag skulle hellre ha en med 9700 grafik och 7200-rpm disk)
Dell
Fujitsu
HP/Compaq
IBM
Sony
Toshiba

Permalänk

Bra att du tog upp det, jag gav mig och köpte en dell efter 3 månaders letande, men jag funderade också på varför det ska var så svårt här i sverige, som du säger, i norge har de ju inte någon brist på häftiga bärbara precis.

Frågan är väl om du inte kan importera från tyskland, de borde ha endel av dessa datorer åtminstone, det du får räkna med är frakten dit om den pajjar för dig, men annars borde det vara billigare än i sverige, du slipper ju svensk moms på 25%, och får handla för tysk på 16%. techdirect.de eller vad de heter har ju inga problem att sälja till sverige.

Ett annat alternativ vore väl att resa till norge och köpa en helt enkelt, eller kanske beställa, men jag vet inte hur det blir med moms och tull då.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430