Permalänk
Medlem

Tvout, less på allt skit

Fan va problem det är med TVut, fan va less jag blir :(.
Här sitter jag emd en nyköpt s-vhs kabel för 200spänn och bilden blir bara svart-vit. Det är en rätt ny TV så jag förstår inte varför det inte skulle funka!

Sen då får inte hela tv-bilden plats, så man får gå med musen i hörnen av tvskärmen för att skiten ska funka.

Fasen vad less man blir. Finns det några lösningar på mitt problem?..

Såg att man kunde löda ihop en egen kabel, men jag behöve 10m kabel, då blir väl bilden skit?

Edit. Kan det funka bättre om man byter till typ Omega drivisar?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat till rätt scart-ingång på TV:n?

Permalänk
Medlem

Blir bilden olika för vilket man sätter den i?

Jag ska prova sätta i den i den andra..

Permalänk
Medlem

Det är inte sällan det finns två-tre eller fyra scart ingångar, varav en stödjer RGB.

Angående bildstorlek så kika i HTPC-delen på www.prisjakt.nu/forum

Permalänk
Medlem

Japp, det var så sant så. Jag fick färg när jag kopplade in den i det andra uttaget.
Men bilden är väldigt flammig. Kan det bli nån skillnad om man byter drivrutiner till Omega?...

Permalänk
Medlem

prova att ändra upplösning

Visa signatur

Sys1:[P4 2,8/3,0Ghz],[P4S800], [512MB PC3200], [FX5900]
Sys2: [P4 1,6ghz] [Compaq], [256mb/ram], [GF2MX]

Permalänk
Medlem

Det har gjorts. Men det är endå så man får dra musen i hörnen för att få se vissa delar av skärmen....

Permalänk
Medlem

Skall du kolla på film så aktivera Överlagring/Alternativ för klonläge/Bioläge i egenskaperna för grafikkortet. Annars så skall du inte klona bildskärmen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

hmm.. okej... Men det största problemet är fortfarande att man inte kan se hela bilden i TV'n... Och att färgerna suger...

Permalänk
Medlem

Under bildskärm i grafikkortets inställningar går det att fixa det där med att inte alla delar av skärmen syns...Dock kan det vara så att du i det fallet får stå ut med att det blir en svart kant på TVn...Färgerna kan du också fixa i inställningarna...

Permalänk
Medlem

Vissa TV-apparater blir svartvita om de inte klarar av annat än pal (t.ex ntsc). Är det pal du kör?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Använder du nVidia eller Radeon kort i datorn? ATi vet jag inte men nVidia har inställningar för over/underscan (storlek på bildytan) i de nya forceware drivrutinerna. Annars kan man också använda TV-tool för att göra en hel del inställningar med.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Som det står i signaturen så har han ett ATI-kort. H@sse du har ingen digitalkamera så du kan ta en bild & lägga upp på hur det ser ut på tvn med färgerna m.m.

PAL är väl inställt som default på de europeiska korten samt att bilden inte bara blir svart/vit om tvn inte klarar NTSC, den brukar bli alldeles rutmönstrad också.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jo, men det stod inget om att det var DEN datorn han använde till det.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

PAL är väl inställt som default på de europeiska korten samt att bilden inte bara blir svart/vit om tvn inte klarar NTSC, den brukar bli alldeles rutmönstrad också.

Vilken signal väljer du ju själv. Alla kort jag köpt har ntsc varit standard. Min egen TV blir svart-vit om man kör ntsc direkt in via SVHS eller om jag kör en gammal ntsc via min vhs.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Alla korten jag haft iaf så har biosen var flashad med PAL-systemet som standard så man inte skall behöva ställa in det. Dessutom så brukar de modernare tv-apparaterna klara NTSC-signal utan problem.

När man får svart/vit bild brukar det nästan alltid bero på att tvn inte klarar s-videosignal eller att man använt fel ingång på en tv som klarar s-video eftersom det bara är vissa ingångar som tillåter den signalen. Är bilden svart/vit så prova med en kompositkabel istället och se om man får färg, får man det så är inte PAL eller NTSC-inställningen problemet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem

640x480 blir väl finast på TV-out