Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Citat:

Vad ska summan vinklar bli totalt i en triangel?

180 grader.

Citat:

Och hur räknar man ut diagonalen på en kvadrat eller rektangel?

Man kan tillämpa Pythagoras sats t.ex.

Permalänk
Medlem

Re: Satslogik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
Facit har rätt.

(1)+(3) : {~p} {p,r} ger {r} (7)
(2)+(4) : {~q} {q,s} ger {s} (8)
(7)+(8) : {r} {s} ger {r,s} (9)
(9)+(6) : {r,s} {~r,~s,~t} ger {~t} v.s.v

Bara en fråga, varför utelämnar du helt (5)? Får man göra så när man vill, eller är det bara under vissa omständigheter?

Permalänk

Re: Re: Satslogik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurglet
Bara en fråga, varför utelämnar du helt (5)? Får man göra så när man vill, eller är det bara under vissa omständigheter?

Man utelämnar det när det blivit överflödigt. Eftersom vi redan har fâtt fram t.ex. {~p} sâ ger ju (5) inte nâgon information om t. När man efterhand fâtt fram ett "starkare" uttryck sâ kan man ersätta alla gamla uttryck med det nya.

Ex. Antag att man har (1) {A,B,~C,~D,E} och sedan fâr fram (n) {A,~D} i beräkningarna. Dâ kan man ersätta det (1) med (n).

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Avstängd

Skulle behöva lite hjälp med ekvationer och dylikt, inga specifika tal utan mer grunden.
Det är extremt enkelt men vill ta det via msn/icq för det inte skall bli nån chatt i forumet.

Visa signatur

Signatur tillägnad 'Bitter' på socialism.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Satslogik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
Man utelämnar det när det blivit överflödigt. Eftersom vi redan har fâtt fram t.ex. {~p} sâ ger ju (5) inte nâgon information om t. När man efterhand fâtt fram ett "starkare" uttryck sâ kan man ersätta alla gamla uttryck med det nya.

Ex. Antag att man har (1) {A,B,~C,~D,E} och sedan fâr fram (n) {A,~D} i beräkningarna. Dâ kan man ersätta det (1) med (n).

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

En sak som jag tar för givet är:
x^m * x^n = x^(m+n)

Men hur bevisar man att den är sann?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

När man integrerar (int)2*sinx*cox dx, varför måste man använda sig av
2*sinu*cosv = sin(u-v)+sin(u+v)
och inte av variabelsubstitution?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwertyNisse
När man integrerar (int)2*sinx*cox dx, varför måste man använda sig av
2*sinu*cosv = sin(u-v)+sin(u+v)
och inte av variabelsubstitution?

Varför inte bara utnyttja att:
2*sin(x)*cos(x) = sin(2x)

Då blir det (int) sin(2x) dx vilket är lätt att lösa. Eller fattar jag fel? Menar du att du vill finna en primitiv funktion till 2*sin(x)*cos(x) - eller menar du något annat. Jag antar att (int) ska betyda integral

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwertyNisse
När man integrerar (int)2*sinx*cox dx, varför måste man använda sig av
2*sinu*cosv = sin(u-v)+sin(u+v)
och inte av variabelsubstitution?

Det "måste" man inte, det går bra med en substitution (även om det är lite mindre krångligt att direkt använda formeln för dubbla vinkeln).

INT 2sin(x)cos(x) dx = 2 INT sin(x)cos(x) dx

u = sin(x)
du/dx = cos(x)
du = cos(x) dx

Integralen övergår i 2 INT u du = 2 * u^2/2 + C = sin^2(x) + C.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara det här för mig? Hur man går från det första till det andra menar jag.

x^3/(1+x^2) = x-x/(1+x^2)

Visa signatur

Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Det "måste" man inte, det går bra med en substitution (även om det är lite mindre krångligt att direkt använda formeln för dubbla vinkeln).

INT 2sin(x)cos(x) dx = 2 INT sin(x)cos(x) dx

u = sin(x)
du/dx = cos(x)
du = cos(x) dx

Integralen övergår i 2 INT u du = 2 * u^2/2 + C = sin^2(x) + C.

Hmm.. Jag tror att man måste göra det ändå, eftersom om du gör det så får man

2*sinx*cosx = sin(x-x) + sin(x+x) = sin2x

INT sin2x dx = -cos2x/2 +C

vilket är inte samma sak som sin^2(x) + C

eller?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk

Båda sätten stämmer. Pröva att derivera. Att de sedan inte är exakt lika är en annan sak. De skiljer ju sig bara åt med en konstant.

-cos(2x)/2 + C är lika med sin^2(x) + D för C = (2D + 1)/2.

Permalänk

Jag tänkte inte på det, tackar

Edit: Fastnade på en uppgift

Beräkna

(4)INT(1) x^2 - lnx dx

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk

Förmodar att svårigheten ligger i att hitta en primitiv funktion till ln(x). Den kan antingen googlas fram, eller så kan du partialintegrera.

Permalänk
Medlem

Find the image of the point (3,4) under a reflection about the line y = x + 1.

Man ska använda transformationer för att göra detta. Reflektion runt y = x, måste ju medföra att x' = y och y' = x, men vad gör man åt att det är x + 1?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Förstår nog inte riktigt frågan. Reflektionen av punkten längs linjen, men punkten ligger PÅ linjen?

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Nej. Punkten (3,4) ska reflekteras i linjen y = x +1.

"Reflection about" = reflektion i

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
En sak som jag tar för givet är:
x^m * x^n = x^(m+n)

Men hur bevisar man att den är sann?

Om vi antar att n och m är positiva heltal och att vi definierar x^n = x*x^(n-1) då n > 1 och x^1 = x
Det följer av definitionen att x^m * x^1 = x^(m+1)
Antag att x^m * x^(n-1) = x^(m+n-1)
då är x^m * x^n = x^m * x^(n-1) * x = x^(m+n-1) * x = x^(m+n)
Påståendet följer av induktionsprincipen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Nej. Punkten (3,4) ska reflekteras i linjen y = x +1.

"Reflection about" = reflektion i

Känner mig lite dum, men hur går det till? I linjen visst, men om den ska reflekteras så måste den ju reflekteras RUNT något också, eller? Så runt Y-axeln i linjen t.ex.
Eller menar du ortsverktorn (3,4) ska reflekteras i linjen?

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Känner mig lite dum, men hur går det till? I linjen visst, men om den ska reflekteras så måste den ju reflekteras RUNT något också, eller? Så runt Y-axeln i linjen t.ex.
Eller menar du ortsverktorn (3,4) ska reflekteras i linjen?

Aha. Jag var inte observant på att punkten (3,4) ligger på linjen! Säg, hur gör man för att reflektera en generell punkt i y = x + 1? Dvs, hur ser den linjära transformationen ut? Jag förstår inte riktigt detta.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Måste man använda transformationer? Annars kan man ju ta fram normalen och gå minus två sådana från punkten så kommer man till den reflekterade punkten.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Kanske inte. Jag förstår inte den matten jag fick lära mig idag. Vi lärde oss att hitta allmäna transformationer för reflektioner i linjen y = mx = tan(v)x, där v är vinkeln mellan x-axeln och linjen. Då är transformationen:

x' = cos(2v)x + sin(2v)y
y' = sin(2v)x - cos(2v)y

Dock förstår jag inte hur man hittar sin(2v) eller cos(2v) från y = mx. Idag använde jag miniräknaren för att räkna ut t.ex. cos(2arctan(m)) och på så sätt visste jag hur transformationen såg ut. Dock undrar jag om det finns någon bra trigonometrisk identitet man borde använda för att göra det enkelt? Någon dubbel-vinkels regel?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

En fråga på mitt matteprov som jag hade igår var
beräkna integralen exakt av 1/e^x för 0 till 1, hade totalt hjärnsläpp när jag gjorde den, men används kvotregeln till detta?

isf blir integralen (u'*v-u*v')/v^2 alltså (0*e^x-(-1*e^x))/(e^x)^2
eller hur blir det?
alltså skulle integralen bli e^1/(e^1)^2-e^0/(e^0)^2 vilket isf är det exakta svaret?

edit: lade till en andra uppgift som jag fick problem med
sen fanns det en annan fråga som var lite konstig, beräkna arean som begränsas av graferna Y=0,5x+0,2 och Y=sin(x), arean är det som är mellan graferna och inte mellan grafernas vänstra skärningspunkt och x-axeln?, sedan så får jag olika svar beroende på om jag integrerar för hand eller med hjälp av miniräknaren, integralen blir (-cos(x)-0,25x2-0,2x) med integrationsgränserna h skärningspunkt och v skärningspunkt, jag fick arean till ca 0,01 a.e men med räknaren fick jag 0,11 a.e då med arean för övre funktion minus undre, varför blev det så?
svaret skulle vara med två decimaler

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Lättast är väl att skriva om och se inre derivata, 1/e^x = e^(-x). int(e^(-x)) = -e^(-x) = -1/e^x.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

En fråga på mitt matteprov som jag hade igår var
beräkna integralen exakt av 1/e^x för 0 till 1, hade totalt hjärnsläpp när jag gjorde den, men används kvotregeln till detta?

isf blir integralen (u'*v-u*v')/v^2 alltså (0*e^x-(-1*e^x))/(e^x)^2
eller hur blir det?
alltså skulle integralen bli e^1/(e^1)^2-e^0/(e^0)^2 vilket isf är det exakta svaret?

Det verkar som du seriöst blandat ihop integraler och derivator.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med denna grabbar (=

"Bestäm det första talet a1 om
an + 1 = an + 2 och a4 = 14"

tacksam för hjälp

Visa signatur

"Det var bättre förr"
Athlon t-bird 1400, , 768 ddr, geforce2 64 mx400

Permalänk

Var god placera ut mer parenteser. Menar du a_(n + 1) = a_(n) + 2, eller a_(n) + 1 = a_(n + 2), eller nåt annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PissAnT
Hjälp mig med denna grabbar (=

"Bestäm det första talet a1 om
an + 1 = an + 2 och a4 = 14"

tacksam för hjälp

Är det en aritmetisk serie, eller vad pratar vi om?

Om det är en aritmetisk serie, så måste du mena a(n + 1) = a(n + 2), för annars kan det inte vara sant. Så, om det n'te elementet är lika med det (n + 1)'te elementet, så måste skillnaded mellan talen vara noll. Alltså måste a1 vara 14. Dock verkar detta inte vara ett särskilt svårt problem. Vad är det för något du pratar om?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Citat:

Om det är en aritmetisk serie, så måste du mena a(n + 1) = a(n + 2), för annars kan det inte vara sant.

Jaså? För att det skall bli en aritmetisk serie, skulle han också kunna mena a_(n + 1) = a_(n) + 2 (detta är ekvivalent med a_(n + 1) - a_(n) = 2, dvs differensen av två närliggande tal i serien är konstant).

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag uttryckte mig luddigt.
Jag menar som Muzzafarath nämde

"Bestäm det första talet a_1 om
a_(n + 1) = a_(n + 2) och a4 = 14"

alltså a med nersänkt n+1 osv.

Visa signatur

"Det var bättre förr"
Athlon t-bird 1400, , 768 ddr, geforce2 64 mx400