Permalänk

Osäker på om min ide fungerar

Tjo, Tänkte bygga mej en liten låda som jag hade tänkt kunna ställa spänningar till mb, gfx å peltier m.m ( Övre del av bild ) , har koll på alla grejer förutom peltier + fläkt

Kan jag strypa spänningen till peltiern med en trimpot när jag inte kör så hårt klockat? isf vad ska jag ha förnån? har kollat på http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012591.htm?_64_722_37
om just den är rätt har jag ingen aning om men modellen är perfekt.

Samma till fläktarna, kan jag bara strypa dom som nedre delen av bilden visar eller måste jag göra på ett annat sätt?

mycket tacksam för svar

Edit: Skulle vart fint om ni visste vilka potar som passa bäst i mitt ändamål

Permalänk
Medlem

funkar inte, en trimpott klarar inte strömmen. du skulle kunna använda en regulator typ lm317 eller liknande, fast en strörre, den måste klara strömmen!

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk

Ok men gäller det fläkten också?
du kan inte rekommendera något?
jag har noll koll på komponenterna men med lödkolv å elshema är det koll på

Permalänk
Medlem

Till fläkt går det att använda en vanlig potentiometer (trimpott kallar du det) men om du byter fläkt eller kopplar fler fläktar till den efteråt förlorar du känsligheten.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

Okej, men skulle den här funka då? isf vilken i listan? totalkass på det här http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1640.htm
hittar inte så mycket starkare

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det fungerar inte. Möjligvis med nån riktigt fet reostat men de är riktigt dyra.

En peltier, nu vet jag dock inte vad det är för effekt på din, drar väldigt mycket ström.

Det smidigaste sättet att styra den är att bygga ett separat nätaggregat till den med reglerbar utspänning. På så sätt får man mycket mindre förlusteffekter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ojdå, kolla precis på reostaten och den verkade ju ganska dyr..
Det är inget som finns i gamla stereo eller vitvaru grejer man kan ha hemma eller liknande?
Att det ska vara så svårt att hitta nåt som stryper strömmen
lite :'(

Byggga nätagg låter lite väl avancerat för mej men ta ett befintligt kan väl inte vara så svårt att bygga om.. Finns det mycket guider hur man gör detta eller?, hinner inte söka så mycket nu.. ska iväg snart.
aja men tack för hjälpen hittils iaf

Permalänk
Medlem

jag är inte inne på detta med peltier o dyl. men av vilken anledning ska man strypa strömen till den?

för att undvika att den ger motsatt effekt om inte radiatorn klarar att kyla vattnet tillräckligt mycket?

btw en fråga jag alltid ställt mig... fläktkylning+peltier funkar inte va?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Vatten+Peltier är det väl? =/

Eller... jag har hört någonstans att någon skulle göra något som gällde med fläkt, kylfläns och peltier då... men jag vet inte om det var så..

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att låta en regulator styra en effekttransistor? Har ingen koll men jag tycker att det borde funka...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
jag är inte inne på detta med peltier o dyl. men av vilken anledning ska man strypa strömen till den?

för att undvika att den ger motsatt effekt om inte radiatorn klarar att kyla vattnet tillräckligt mycket?

btw en fråga jag alltid ställt mig... fläktkylning+peltier funkar inte va?

liten peltier + bra kylfläns och fläkt funkar..

TT säljer en sån, subzero tror ja den hette