Permalänk
Medlem

Skrivare i XP-nätverk....problem....

Har nyss köpt en ny skrivare som jag vill att bägge datorerna i nätverket ska komma åt.

Bägge datorerna kör Win XP Pro.

Skrivaren är ansluten (via USB2.0) på den ena datorn och där funkar den fint.

Bägge datorerna har tillgång till internet med varsitt ip-nummer genom en switch (3com officeconnect).

Jag har delat ut skrivaren och aktiverat gästkontot.

Jag har bägge datorerna i samma arbetsgrupp.

När jag försöker lägga till skrivare i den andra pcn så hittar den inte skrivaren......

Vad ska jag försöka med?

Ja, jag har sökt i tidigare trådar och försökt med massor av saker men inget som hjälper tyvärr.

Tacksam för förslag på lösning!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

kör en \\ip.till.dator. med skrivare sen högerrklickar du på skrivaren och tar anslut eller liknande

Edit : i adressfältet då

Permalänk
Medlem

Jag har provat det och den söker ett tag men den hittar inget över huvud taget...:(

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

typ gå via mina nätverks platser på datorn som inte har skrivaren.. sen går du in på datorn med skrivaren.. så ser du ifall den är utdelad eller inte... skrivaren ska finnas som ett objekt preciss som alla andra mappar eller resurser man delat ut. ifall du ser den där så ska man kunna lägga till skrivaren med "guiden" lägg till nätverksskrivare.. OBS har du någon brandväg på datonr med skrivare?`har själv stött på det problemet.. att en brandväg även windows xps egna göra att man inte kommer åt de andra datorns resurser..

Permalänk
Medlem

JAG HITTADE JUST FELET!!!

Det var windows egna firewall som hade blivit aktiverad när jag aktiverade nätverkstjosan!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

va bra då! preciss det felet jag hade med

ett bra sätt att kolla ifall man har kontakt med andra datorn.. e att pinga den.. ifall man inte får svar så har den troligen en brandvägg om man inte har skrivit fel ip

Permalänk
Medlem

Men hur vet jag nu att inte hela kvarteret skickar sina utskrifter till min skrivare?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

sätt bara behörigheterna på dina användare... vilken isp har du? kan du brodcastas dina grannars datorer ? om inte e det nog ingen fara.. använder du inte någon brandvägg?

Permalänk

Det är väl kul när folk skriver ut på ens egna skrivare: Skaffa brandvägg !

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

JO, det är klart jag använder brandvägg, man eftersom jag delat ut skrivaren så tänkte jag att kanske varenda kotte kommer åt den?

Vi har Bostream, jag ser grannarnas utdelade skrivare i alla fall....

Jag har aktiverat gästkontot och satt ett lösenord, men för att komma åt skrivaren behöver jag inte knappa in något lösen..

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

skriv ut bilder på deras skrivare då. sen bara knalla och hämta dom.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Nja, det är nog dom som vill skriva ut på min nya färglaser är jag rädd....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

men räcker det inte att du sätter lösenord på utdelningen? har du inte så du kan sätta behörighet till enbart dina användare? alltså en flik med säkerhet, på skrivaregenskaper..

Permalänk
Medlem

Det finns ingen sådan flik på skrivaregenskaper.
På gästkontot har jag aktiverat lösenord, men som sagt så frågar den inte efter något när man ansluter till skrivaren.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."