NV45 är 3ggr snabbare än FX5900.

Permalänk
Avstängd

NV45 är 3ggr snabbare än FX5900.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

så pass

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Det återstår att se.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

vart det inte NV40 som var upp mot 7 gånger NV35 prestanda enligt NVIDIA.... aja nedgraderige eller vad
lucktar mygel det här....

Permalänk

Nvidias PR-folk skyr inga medel.

Permalänk
Inaktiv

MrTT: När du skriver en sån rubrik så lägg till ett (?) på slutet, då det bara är spekulationer och till 99% av fallen världens optimist siffror.
annars så hoppas jag att nvidia reser sig och gör ett bättre kort denna gång, ska helst vara ganska exakt lika prestanda på Nvidia och ATI kortet, det brukar vara bäst för oss konsumenter

Permalänk
Medlem

att tänka på så är det 5900XT

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

3x hit 7x dit, lite svårt att ta alla deras siffror på alvar. för övrigt tror jag att 7x syftade på PS 2.0 prestandan.

nån annan än jag som tycker att det är...öhh...en ren lögn att kalla FX 5200/5500 för "mainstream" kort?! (kolla roadmapen).

intresant är oxo att nvidia inte kommer släppa nåt riktigt nytt mainstream kort (uppföljare till 5700) förens Q3 2004, Q2 2004 släpper dom en 5700U med PCI-E brygga (kallad 5750U), det låter inte bra för NV för om ATI lyckas släppa en uppföljare till 9600XT under Q2 kan dom utan problem dominera mainstream marknade ett tag.

Mycket intresant roadmap, tack för att du postade den MrTT.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
MrTT: När du skriver en sån rubrik så lägg till ett (?) på slutet, då det bara är spekulationer och till 99% av fallen världens optimist siffror.
annars så hoppas jag att nvidia reser sig och gör ett bättre kort denna gång, ska helst vara ganska exakt lika prestanda på Nvidia och ATI kortet, det brukar vara bäst för oss konsumenter

Visst kan väl NV45 vara 3ggr snabbare i nåt test, men att NV45 skulle få 60K i 3DMark 2001 anser jag vara osannolikt.
Dessutom verkar NV40 vara en mellanversion med PCI-E brygga och att det är först NV45 som är byggd för PCI-E från början.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

skulle tro at 40k i 3D mark 2001 kommer att ramla med nv40.

Dock kanske det är mer dags att börja anse 2001 som förlegat och börja köra 3D mark 2003 som en mer korrekt mätare.

Men men, r420..nv40..head to head..
Ska bli kul att se de data som kommer.

samt hur snabb cpu man behöver för att kunna utnyttja prestandan heh.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
intresant är oxo att nvidia inte kommer släppa nåt riktigt nytt mainstream kort (uppföljare till 5700) förens Q3 2004, Q2 2004 släpper dom en 5700U med PCI-E brygga (kallad 5750U), det låter inte bra för NV för om ATI lyckas släppa en uppföljare till 9600XT under Q2 kan dom utan problem dominera mainstream marknade ett tag.

Egentligen inget problem för Nvidia som har FX5900 korten ute nästan i samma prisklass som 9600XT. 5900 korten är ju mycket snabbare än 9600XT korten i de mesta. FX5700Ultra vet jag inte varför Nvidia har ens eftersom de kostar så mycket och ligger nästan i samma prisklass som FX5900 korten.

Permalänk
Medlem

Hej då AGP ^^

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Egentligen inget problem för Nvidia som har FX5900 korten ute nästan i samma prisklass som 9600XT. 5900 korten är ju mycket snabbare än 9600XT korten i de mesta. FX5700Ultra vet jag inte varför Nvidia har ens eftersom de kostar så mycket och ligger nästan i samma prisklass som FX5900 korten.

Jag tycker helt klart att FX5900 ger mest för pengen i dagsläget.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

MrTT är i farten igen ser jag

Tvivlar starkt på alla sådana siffror. *tänker på nv30-kretsens "lysande" siffror*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
MrTT är i farten igen ser jag

Give the man a break! oavsett vart han hittar roadmapen (och oavsett vilka eventuella påhitt PR-folk har skrivit i den) så är det av klart allmänintresse att vi får se den här på forumet...
istället för att göra "rolleyes" så kan du ta och leta fram ATI's motvarighet till denna roadmappen - jag menar inte att jag tror att alllt nVidia eller ATI skriver kommer stämma, men det är bra att se deras mål...
jag köpte ett Gf3ti200 någon/ett par månader innan GF4 kom - det var innan jag hade någon som hellst koll på hårdvaruutveckling.. det hade klart varit bättre om jag hade väntat och köpt ti4200 istället...
slutsats: om någon lyckas fatta ett bättre beslut efter att dom sett i någon form vad som kommer ske i närmsta framtiden så har länken och spekulationer runt roadmappen haft en possitiv effekt - någon negativ kan de däremot inte ha

angående roadmappen:
a) FX6000 ser ut att bli det sista AGP-kortet.. lär inte hända något extremt med dess prestanda iofs...
b) lol "the undieing"GF2MX-derivatet kommer finnas i en PCI-E version... har vi inte tillräckligt med grafikkort som bara räcker till servrar och desktop-arbete än???
c) NV44 ser inte ut att få DX9-stöd.. det nämns iaf inte!

overall - om "brygg-generationen" bara kommer vara (stort sett) samma kärnor som dom har nu men med PCI-E-bryggor så tycker jag det ser ut som om nVidia satsar allt på sina kommande kärnor, annars kommer de utlovade x2 eller x3 prestandaförbättringarna utebli...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Egentligen inget problem för Nvidia som har FX5900 korten ute nästan i samma prisklass som 9600XT. 5900 korten är ju mycket snabbare än 9600XT korten i de mesta. FX5700Ultra vet jag inte varför Nvidia har ens eftersom de kostar så mycket och ligger nästan i samma prisklass som FX5900 korten.

Det har du rätt i, tänkte inte på det.

FrostyFog: http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/ati.jpg <--- ati's roadmap, dock så inehåller den inga överaskningar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter vara skeptisk. Det ligger i min natur.
Återstår att se hur mycket av det som är skitsnack.

Och det där med att 5900 är ett bra val kan ju diskuteras. Jag finner PC 9800PRO som det bästa valet, men men, smaken är som baken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
FrostyFog: http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/ati.jpg <--- ati's roadmap, dock så inehåller den inga överaskningar.

det är inte nån långsiktig roadmap nog har ATI planerat bättre/längre än så (fast dom kanske inte kommer offentligöra det förän några månader efter att de nya korten når affärerna)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ett gf5900 skulle ju kännas som ett gf2 mx kort om det vissar sig att nv45 blir så snabbt som det sägs!skulle ju vara hemskt tråkigt för dom som kanske pröjsat 3-4 tusen för ett sånt kort eller typ ett 9800pro,jag har alltid haft Nvidia kort men det här ska jag fan se resultat på innan jag tror

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larssa
ett gf5900 skulle ju kännas som ett gf2 mx kort om det vissar sig att nv45 blir så snabbt som det sägs!skulle ju vara hemskt tråkigt för dom som kanske pröjsat 3-4 tusen för ett sånt kort eller typ ett 9800pro,jag har alltid haft Nvidia kort men det här ska jag fan se resultat på innan jag tror

Det kostar att ligga på topp. Jag betalade 5200kr för mitt GF Ti 4600 för 2 år sedan, får kanske 500kr för det nu.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Har inte fattar riktigt, är det ett pci-kort?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Hedersmedlem

utdaterad roadmap

nv40 har fått namnet geforce (INTE FX) 6800 Ultra.

så resten är nog ganska off det också

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Har inte fattar riktigt, är det ett pci-kort?

vilket? PCI-E är inte PCI som vi har idag i något avseende

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Mer NV45 info.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2064&p=2

NV4X är tydligen PCI-E native, så den måste ha en brygga som stryper när man kör med AGP buss.

Kör man med PCI-E då kan den "andas"

"Here is an interesting thought that one source said about NV40. We are not sure if he got it right but you could look at NV40 as a native PCI Express chip, bridged to AGP inside of the chip and then NV45 would actually be a native PCI Express card as well."

http://www.theinquirer.net/?article=16069

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Mer NV45 info.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2064&p=2

NV4X är tydligen PCI-E native, så den måste ha en brygga som stryper när man kör med AGP buss.

Kör man med PCI-E då kan den "andas"

"Here is an interesting thought that one source said about NV40. We are not sure if he got it right but you could look at NV40 as a native PCI Express chip, bridged to AGP inside of the chip and then NV45 would actually be a native PCI Express card as well."

http://www.theinquirer.net/?article=16069

vadå strypa?
Vad säger att kortet maxas ut på 8X agp? Om inte vad fan ska du med en bil på en 2 filig motorväg å göra med då när du bara kan köra på en fil i taget?

Låter som mer proppagganda desutom dra upp en gammal tråd.

Antar att det är så att du vill framhävda prescott och dom nya chipsen med PCI-E så alla swecare sak köpa det eller?
Somvanligt antar jag.

Less man blir rätt uppenbart vid detta laget.

Permalänk
Medlem

Det verkar väl inte helt otroligt att nv45 maxar agp 8x och lite till eller? Skulle tippa på att det får lite bättre prestanda med pci-e

Permalänk
Medlem

Det borde den annars är den ju en megabesvikelse. Då redan NV40 åtminstone när drivrutinerna mognar nog lär vara närmare 3 än 2 gånger så snabb som en 5900/9800 PRO...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
vadå strypa?
Vad säger att kortet maxas ut på 8X agp? Om inte vad fan ska du med en bil på en 2 filig motorväg å göra med då när du bara kan köra på en fil i taget?

Låter som mer proppagganda desutom dra upp en gammal tråd.

Antar att det är så att du vill framhävda prescott och dom nya chipsen med PCI-E så alla swecare sak köpa det eller?
Somvanligt antar jag.

Less man blir rätt uppenbart vid detta laget.

Det jag vill säga är att:
1. NV4X kan vara optimerad för PCI-E. (Vilket inte är helt osannolikt eftersom AGP är på väg ut)
2. Om NV40 är optimerad för PCI-E och har en konverteringsbrygga för att kunna köra AGP buss, är det väl inte helt osannoligt att denna konverteringsbrygga stjäl lite prestanda.
3. Konsekvensen är att man får lite bättre prestanda om man kör PCI-E som chippet är optimerat för.
4. Dessutom vill Nvidia av marknadstekniska skäl säga att PCI-E är snabbare än AGP.
5. Vilket också stämmer om NV45 har 450Mhz på GPUn mot NV40 400Mhz.
6. Om dessutom priset 499$ är det samma på NV45-450Mhz och NV40-400Mhz,
då blir valet enkelt.

"It will sell at an "enthusiast" price range of $499 - not cheap but fast for sure. Did I mention that it's a PCI Express 16X card? Well of course it is, but I expect it to look very similar to the NV40 but I guess they have to clock at least a bit faster, to put some clear water between it and the NV45 and make this expensive upgrade worth it. µ"

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

ATI släpper ju sitt R425 (eller vad det hette) också, som är PCI-E.
Har du glömt eller gillar du bara Nvidia?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
ATI släpper ju sitt R425 (eller vad det hette) också, som är PCI-E.
Har du glömt eller gillar du bara Nvidia?

ATI kommer med X800XT PCI-E (R423).

Den har högre klockning än X800 AGP.
"520e/1120m"
http://apps.ati.com/ATIcompare/result.asp

ATI vill också kunna säga att PCI-E versionen är snabbare än AGP.

"X800XT PCI-E would end up at 525MHz core and 560MHz memory. "
http://www.theinquirer.net/?article=16261

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."