Högtalare, högtalarsystem och förstärkare..

Permalänk
Medlem

Högtalare, högtalarsystem och förstärkare..

Hej, jag hade tänkt att köpa ett högtalarsystem till datan, efter att jag sommarjobbat.
Jag behöver veta vilka märken som e bra, hur mur man hör att det e bra högtalare mm
Fundera också på att köpa en bra förstärkare som skall hålla måtten en tidrammöver...
Är tacksamm för vettinga svar.

Permalänk
Medlem

Köper du Natilus får du bra skit

Permalänk
Medlem

NAD (Förstärkare) och Dali (Högtalare) ska vara bra grejer! Har själv en NAD320BEE!

Finns hos www.hifiklubben.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns system i alla prisklasser. Det är bra mycket lättare att välja lämpliga grejer om man vet vad du har för budget.

www.fyndborsen.se har ruggit bra priser.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är jävligt onödigt att lägga mycket pengar på ett ljudsystem att koppla ihop med datorn om man ska spela mycket mp3.. Se till att ha kvar lite pengar så du kan köpa skivor (löjligt hur stor kvalitetsskillnad det är).

Permalänk
Medlem

köp inte Proson bara. för det är nog den sämsta skit jag har haft. kablarna från spolen lossnade så det bara sprakade och gick inte att laga. hände även samma sak för min kompis. har just nu ett par cerwin vega högtalare från början av 90-talet som fortfarande låter bra

Visa signatur

Petterson

Permalänk
Medlem

satsa på ett par Stridbeck högtalare...jättebilligt och bra...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Re: Högtalare, högtalarsystem och förstärkare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av G0ri!!a
Hej, jag hade tänkt att köpa ett högtalarsystem till datan, efter att jag sommarjobbat.
Jag behöver veta vilka märken som e bra, hur mur man hör att det e bra högtalare mm
Fundera också på att köpa en bra förstärkare som skall hålla måtten en tidrammöver...
Är tacksamm för vettinga svar.

använder man högtalare till data? trodde man hade det till datorn...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

hemma hos mig har jag en NAD(T752) förstärkare och B&W högtalare. Än så länge har jag bara 3 högtalare (höger,vänster och center). Jag tycker att de fungerar skit bra.. Lite onödigt många ingångar på just den recievern.

Visa signatur

krettan

Permalänk
Medlem

Re: Re: Högtalare, högtalarsystem och förstärkare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Jo, det kändes ju nyttigt och viktigt att meddela.

Jag skulle vilja låna tråden litet och fråga efter tips om hörlurar som täcker hela öronen och har lång kabel, givetvis också bra ljudkvalitet och helst under tusenlappen.

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Högtalare, högtalarsystem och förstärkare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raistlin

Jag skulle vilja låna tråden litet och fråga efter tips om hörlurar som täcker hela öronen och har lång kabel, givetvis också bra ljudkvalitet och helst under tusenlappen.

Förlängningskabel kan man alltid köpa (eller få om man är snäll), det ska inte begränsa ditt sökande.

Permalänk
Medlem

Jag har en JVC A-X400 förstärkare, en audio pro sub evidence och två miller-kreisel k-5 satelliter. Jag tycker att det låter riktigt bra. Om du är ute efter ett bra system så rekommenderar jag dig att gå till någon affär som är inriktad på just ljud (inte onoff, siba eller elgiganten) och lyssna på lite olika system. Du kommer att höra vad som låter bra och vad som inte låter bra.

Permalänk
Avstängd

Citat:

koss har bra, 600-800 men de täcker hela örat www.ljudman.se kolla där sen undra jag e det någon som kör me creative grajor? har de inget 7.1 system me bara högtalare?, jag kan ej hitta någe:(, jag har ju köppt ett creative audigy 2 zs kort:D måste ju ha en bra 7.0 setup nu

Visa signatur

Messerschmitt Owns Your Ass

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Han kanske ska använda högtalarsystemet till sina MP3-låtar, som är data på hans dator?

Citat:

Sennheiser HD200 är väldigt bra i förhållhande till pris. Kostar runt 5-600kr tror jag.

Permalänk
Medlem

bygg egna högtalare.. blir billigare på det viset. Försök hitta en passande byggsats på BRL eller Ljudia så får du rätt storlek på lådan också. Sen får man välja färg på dom själv också

håller själv på att rusta upp mina högtalare som jag byggde när jag var 14 bast

Permalänk
Medlem

Du bor i kållered och om det nu inte är så att det finns ett kållered långt bort i norrlands skogar utan det är det kållered som jag tänker på så är det ju självklart att du ska dra ner till http://www.hifiklubben.se/ och prata med dom inne i Gbg. Mycket kunnig och trevlig personal där

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är tämligen förtjust i Harman/Kardons förstärkare. Det är rejält med kraft i grejerna och det låter dessutom riktigt bra. Ligger väl en prisklass högre än NAD fast det beror ju lite på var man köper och vilka modeller man jämför. De nya modellerna har dessutom riktigt snygg design, speciellt om man är förtjust i blåa lysdioder Undvik märken som ger mycket låtsas effekt, dvs de prylar som man vanligtvis hittar på Siba, OnOff, Elgiganten och liknande affärer.

Högtalare är svårare att välja åt andra än åt sig själv. Vad som passar bra beror till stor del på vad man lyssnar på. Billiga och dåliga högtalare gör ingen glad. Är budgeten begränsad så är det tveklöst bättre att köpa ett par bra stativare än att satsa på 10"x2 från den oheliga tre-enigheten. När man får mer pengar över kan man antingen komplettera med en passande sub eller köpa sig ett par större/bättre högtalare om man känner att de är otillräckliga. Enda nackdelen med små högtalare är att det oftast är svårt att få till någon riktigt tung och djup bas... mina tämligen små Wharedale hötalare låter riktigt fint ner till ungefär 50hz men sen försvinner de helt. Att spela högt går alldeles utmärkt ändå.
Kan man leva med det är det absolut värt att fundera på. För ungefär 2000kr och uppåt 3000kr finns väldigt mycket bra högtalare att välja på.
Sen är det ju en fråga om plats också? Kan man få in ett par drygt meterhöga högtalare utan att det ser mysko ut och låter konstigt?

Mycket att tänka på med andra ord.
Märken som jag personligen gillar är Wharfedale, Infinity och Canton. Finns många andra trevliga märken också...

Slutligen. Gå till en riktig hifi-butik. De brukar i allmänhet vara väldigt hjälpsamma och trevliga... till skillnad från de mindre duktiga säljarna på våra berömda hemelektronikkedjor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

flyttad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem