Permalänk
Medlem

Ny bärbar dator (förslag)

Jag är ute efter en bärbar dator som jag dels ska använda till mitt arbete men även för längre resor (DVD-tittande). Företaget kommer att stå för den så priset är ingen fara, men runt 20.000kr är väl normalt tror jag?

Jag vill dock ha en mycket bra och stabil dator samt en med lång batteritid. En värsting med andra ord

Ska dock inte ha den till spel, men det är ingen nackdel om det dessutom är ett bra grafikkort i den.

Har ni några förslag, samt länkar till några jämförelser mellan olika bärbara?

Tacksam för svar...

PS. har sökt i forumet men det är mest till lägsta pris dessa gäller och det har ingen betydelse för mig.

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem

En Apple Powerbook om det går bra med mac.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

ja beställde nyligen en Euronote 780 http://www.dgc.se/products/artshowpart.asp?NO=+++++++++++++++...
I princip samma dator som Asus 6800n, fast annat märke, valfritt konfigurerbar och några tusen billigare. Batteritiden är ungefär samma som HP:n, grafikkortet är bättre, skärmen klarar dock inte lika hög upplösning.

Permalänk

Här har du nog en värsting till fint pris
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300771&cks=PRL fast kmr runt 7juni

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,

...tyvärr är MAC ej ett alternativ.

Vad står Pentium M för? Ser att dessa datorer som ni rekommenderar max innehar en 1.7 processor (med Pentium M)? Tror jag sett Pentium 4 3.0 för ca: 22.000kr är inte det bättre (låter som det iaf) och då borde jag väl kunna få en Pentium 4 2.8 för runt 20.000kr?

Vill ha så mycket som möjligt för pengarna och 1.7Ghz låter lite tycker jag?

-> Här har du nog en värsting till fint pris
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300771&cks=PRL fast kmr runt 7juni

1.5 Timmars drifttid låter lite lite tycker jag men visst en AMD 64 vore ju inte helt fel.. men alldelles för låg drifttid.

Jag är stort tacksam om fler svar...

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem

vill du ha mer än ~2h i batteritid så bör du välja en Pentium M ist för en P4 M. Dom ska tydligen vara ruskigt snabba även om dom inte har så hög frekvens.
Anledningen är väl att dom har 1-2Mb med cacheminne till processorn (eller vad det heter)

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk

Som ett exempel så är en Pentium M 1.4 GHZ i liknande prestanda med en P4 2.2 GHZ cirkus.

Du skall satsa på en Centrino dator (de som har Pentium M), de har längst batteritid o.s.v.

Permalänk
Medlem

Många av (eller alla?????) Centrion har väl även inbyggt w-lan, schysst om du vill surfa på fikaställen und so weiter under dina resor....

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdryyls
Många av (eller alla?????) Centrion har väl även inbyggt w-lan, schysst om du vill surfa på fikaställen und so weiter under dina resor....

Läste någonstanns att för att något ska få vara en Centrinodator måste den ha wlan, men jag kan ha fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läste någonstanns att för att något ska få vara en Centrinodator måste den ha wlan, men jag kan ha fel...

Mycket riktigt så är det Pentium M. Speciellt Intel Mobo chip och Intel Wireless som ingår i "Centrino" kitet.

ProXyon: 1.6 PM motsvarar en P4 2.8. Det är helt enkelt bara Centrino's som gäller i bärbara så länge man inte är ute efter en "flyttbar stationär" då man kan ta AMD64 eller P4. Dock väger dom runt 4kg och är stora som ass.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

bara pentium M är inte centrino.

Centrino = Pentium M + speciella kretsar just för den processorn + wlan kretsar, tillsammas ger detta en snabb dator me bra batteritid.

nu har ju även nya Pentium M börjat dycka upp, den med 2 mb cache (Dothan kärnan). en sån dator är klart att rekomendera, för guds skull, köp en me Pentium M . de datorerna har UPP till dubbelt så lång batteritid som de med Pentium 4 M. t.ex. har IBM några modeller med 5 timmars batteritid, utan extra batteri, köpr man till ett sådant så kommer man nog upp i en 7 timmar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag rekommederar att du köper en bärbar med en Pentium M processor då slipper din batteritid vara 1timme om ett år av frekvent användande!

Denna verkar vara riktigt bra

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC8005LMI

OBS 5h batteritid!

EDIT: Modellen över den jag länkade till kostar 25k men i den sitter den en M755=Pentium M 2.0Ghz och vad jag fick fram i från en skum sida skulle det även vara 915chipset i den oxå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag beställde denna.. Tack för alla tips och förslag.. Nu ser jag fram emot en mycket bra bärbar dator för det har jag förstått att denna ska vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är tämligen nöjd med min. Tänk på att om du vill maxa speltiden för DVDs bör du köra Intervideos WinDVD som kan cacha mer data än ex PowerDVD = mindre diskaccess och längre speltid. Dessutom bör du köra DVD-rippar från hårddisken istället för från DVD-spelaren. Det är en ganska stor dator dock så det är inte helt lätt att få plats med den på ex tåget om personen framför fäller bak sitt säte Jag börjar ådnra att jag inte köpte en 12" istället, men datorn är som sagt HELT ok i övrigt och skärmen är kanonbra.

Permalänk
Medlem

Har en likadan!
Fast "snikmodellen" med 1,6 ghz cpu och 40gb hårddisk och jag är väldigt nöjd.
Batteriet håller upp till 4 timmar ungefär.. beroende på vad man gör så den har jag verkligen inget att klaga på.

Visa signatur